Istaknuto

Ziher skener: Kako craft pivovare dišu nakon 365 dana pandemije

Craft pivovare
Vrijeme čitanja: 9 minute

Svakog virusa dva dana dosta, a korona nam je tu nepozvana već godinu dana. Dok je sve drugo zbog nje neizvjesno, jedno se zna – pilo se, pije se i pit će se craft pivo koje i dalje vrijedno kuhaju naše domaće craft pivovare. Čuli smo se s nekoliko njih i žicali ih popust na količ… ovaaj, priupitali smo ih kako su se snašli u posljednjih godinu dana.

Za Ziher odgovaraju: Lepi Dečki Brewery, Maskeron, Nova Runda, Pivovara Medvedgrad, Pulfer, Varionica i Zmajska pivovara.


Kako ste preživjeli godinu dana korone i tešku 2020.? Što vas je najviše pogodilo i kako ste se prilagodili?


Lepi Dečki: A kako i svi, teško i neizvjesno. Borimo se svaki dan, planiramo, tražimo nove kanale, nove priče i kujemo nove planove ili kuhamo nove pive! Mi smo u 2020. planirali rasti, preselili smo u novu pivovaru, prvi lockdown nam je čak bio načelno okej, jer smo u to doba imali prekid proizvodnje radi preseljenja pogona. No planirali smo rasti između 30 i 40%, a ostvarili smo takav pad. Za 2021. nadamo se da to neće biti ni blizu, već da ćemo premašiti brojeve iz 2019., pozicionirati se na tržištu, rekonsolidirati s novim proizvodima i krenuti dalje. Nama je većina prodaje bila vezana uz HORECA kanale (sektor hotelijerstva i ugostiteljstva, op. a.), kafiće, restorane i hotele, a oni su se prvi zatvorili.

črni lager
Lepi Dečki: Črni lager

Maskeron: Godina 2020. zasigurno je nešto što nitko nije mogao očekivati. Ja sam krenuo nadobudno s novim projektom „The Circus Hoppy Carnivale”, riječ je o kolaboracijama s tri pivovare u tri države, s novim hmeljevima na sceni. Prva je bila Juggler IPA s Pulfer pivovarom i to je odrađeno prije nego što su nas valovi COVID-a počeli zalijevati. Nakon toga sam trebao ići odmah u Sloveniju, u pivovaru Lobik i tu su počeli problemi. Hmeljevi Medusa i Bru-1 su zapeli na granici i krenuo je lockdown. E sad, velika je razlika kad imaš pivovaru, pogon, ljude na plaći i ostale troškove, u odnosu na moju situaciju u kojoj funkcioniram kao “Nomad Brewer” i lovim prazne fermentore po Balkanu.

Svi moji prijatelji pivari, ako ih smijem nazvati kolegama, su bili u puno većem problemu od mene. Ipak, velik novac sam uložio u te hmeljeve i bilo je važno da ih odradim do kraja – cirkus je morao dalje! Lobik kolaboracija je odrađena početkom ljeta (Hercules DNEIPA), a nakon toga super kolaboracija van tog projekta je bio Juice Junkie sa Zmajskom pivovarom. Bomba za kraj je bila Rola Bola sa srpskom pivovarom Dogma Brewery.

Nova Runda Brewery: Ako smo nešto naučili u ovom periodu, to je da smo bili jako ovisni o samo jednom prodajnom kanalu – o točenom pivu u HORECA segmentu. Dobra je stvar što smo 2019. godine završili projekt nove pivovare u Zaboku, u sklopu koje smo i turili liniju za limenke. Zadnji kvartal 2019. godine smo se ufuravali u punjenje limenki i taman pred prvi lockdown 2020. godine smo se ušemili. Do prvog lockdowna nam je točeno pivo bilo 90% prodaje pa možete misliti kakav je bio osjećaj kada najednom ne možeš računati na tu prodaju. Limenke su upravo bile okidač promjene u našem slučaju jer smo pomoću njih mogli konačno računati i na druge kanale prodaje. Tuzemni kanal specijaliziranih beer shopova i dućana je samo najednom skočio.

Već 2019. godine smo počeli izvoziti u par država EU i 2020. godina je trebala biti godina jačanja izvoza. Hajdemo reći da je lockdown samo to ubrzao i da smo agresivnije pristupili pregovorima i veoma brzo smo se proširili u 8 država. Kroz ljeto 2020. godine smo sproveli i prvu fazu ekspanzije gdje smo povećali kapacitete proizvodnje za 4000L, a u prvom kvartalu 2021. godine smo sproveli drugu fazu ekspanzije te smo dodatno proširili kapacitete za 12000L. Hvala aluminiju!

nova runda patrick
Nova Runda: Hoppy Patrick

Pivovara Medvedgrad: Kao i ostale, tako je i nas korona iznenadila, bila je to stvarno godina bez presedana. Imali smo velike planove za 2020., nakon što smo godinu ranije proslavili 25. rođendan. Ostali smo bez bitnog prodajnog lanca, a to su naše pivnice i partnerski lokali, prihodi su nam preko noći skoro pa nestali. No reorganizirali smo se, otvorili webshop i krenuli s direktnom dostavom u Hrvatskoj i Europi, što je rezultiralo prihodima s kojima smo mogli pokriti osnovne troškove. Kad se sve uzme u obzir, odlično smo završili godinu jer se predali nismo, cijeli tim se bacio na posao junački i možemo reći da smo pobijedili sami sebe i puno toga naučili. Rezultati u prvom kvartalu 2021. godine su iznad naših očekivanja što nam govori da se sav trud i više nego isplatio i što nam daje nadu da će nadolazeća godina biti naša godina.

Pulfer: Preživjeli smo i to se iz perspektive ožujka i travnja prošle godine čini golemim uspjehom. Ne možemo reći da je bilo panično, ali u prva 2 mjeseca krize svašta je prolazilo kroz glavu. Posebno u našem specifičnom kontekstu 2019. godine u kojoj smo imali veliki investicijski ciklus ulaganja u opremu, ali pribrali smo se ekspresno i pronašli nove modele. Primjerice više ‘retaila’ i novi webshop, ali vjerojatno najvažnija odluka je bila ne odustajati od plana koji smo imali i prije same krize – proizvesti što više novih stilova, posebno se fokusirati na kvalitetu i raznolikost asortimana i otvoriti kojagod nova i dostupna tržišta.

Naravno, kao i dobroj većini kolega, zatvaranje ugostiteljskih objekata odnijelo je najviše, posebno na onim mjestima koja su fokusirana na točeno pivo, a nama čine gotovo 50% prometa. Kako god bilo, situacija nas je prisilila da neke stvari ubrzamo, organizacijski i logistički unaprijedimo. Ne razmišljamo kroz sintagmu ‘novo normalno’. Sigurni smo da će se stvar riješiti i kad-tad vratiti u ‘staro normalno’, jedino normalno. Do tada spremni smo se adaptirati, ako treba i iz dana u dan.

Varionica: Za preživjeti 2020. je stvarno bila potrebna kreativnost i fleksibilnost. Zatvaranje HORECA segmenta nas je najviše pogodilo jer nam je odjednom odrezan većinski prodajni kanal. Mi smo krajem 2019. godine realizirali izgradnju novog pogona s većim proizvodnim kapacitetom tako da nam je zatvaranje tržišta posebno teško palo. U odnosu na 2019. godinu na kraju smo u 2020. bilježili povećanje prodaje, ali ne koliko smo planirali prilikom preseljenja u novim pogon. Najveći izazov je bio na brzinu se prebaciti s HORECA-e na maloprodaju i webshop.

Zmajska pivovara: Mi smo zmajevi i ne damo se 🙂 2020 je naravno bila prilično izazovna zbog lockdownova i zatvaranja ugostiteljskih objekata koji su glavni kanal prodaje craft piva. Mi smo pokrenuli vlastiti webshop te intenzivirali prisutnost u trgovačkim lancima proširenjem ponude.

Zmajska pivovara: Berry Bunny

Kako gledate na vašu budućnost? Da li neke promjene koje ste uveli ostaju zauvijek i očekujete li ikad istinski povratak na staro?


Lepi Dečki: Budućnost bude dobra, vjerujemo u to svi zajedno i tako se ponašamo. Procese smo poboljšali, posložili i optimizirali. Počeli smo i raditi destilate, zaposlili još dvije osobe, a da je sve bilo okej, danas bi tu radilo barem još toliko osoba. Povratak na staro ne znači nužno povratak na bolje, ali bolje će biti.

Maskeron: Smatram da će i ova 2021. biti isto jako teška godina. Vratit će se ‘normalna’ situacija, samo ne još tako brzo nažalost. Volio bih kad bi se ove godine dogodio neki pivski festival, trebaju nam takva događaja da se malo opustimo, zabavimo i popijemo koje novo pivo.

Nova Runda Brewery: Očekujemo veći porast izvoza jer pregovaramo s još par partnera u EU državama u koje se još ne izvozimo, a vjerujem da će i dobar dio inozemne prodaje biti točeno pivo. Veselimo se budućem otvaranju i normalnom radu HORECA segmenta, jer to i je jedan od razloga zašto proizvodimo pivo – da možemo uživati u pivu uz ekipu u svom omiljenom bircu, to se sigurno neće promijeniti. Da, online prodaja će porasti, više će se kupovati za kućnu upotrebu, ali onaj duh birca i društva se neće nikad izgubiti. Opet napominjem kako točeno pivo nema premca, limenka je najbliža tom točenom užitku, ali to nije točeno pivo. Birtija rules!

Pivovara Medvedgrad: Zamado webshop je ovdje da ostane – odaziv i reakcije naših potrošača su odlične, a mi se trudimo dodatno ubrzati i poboljšati dostavu naših piva do njihovih domova. Što se tiče povratka na staro, kako Hladno pivo kaže u pjesmi „i ovo se proći…“. Moramo vjerovati prije svega u normalizaciju uvjeta života, a onda će se i gosti vratiti. Kako smo već i spomenuli, vjerujemo da će ova godina biti daleko bolja i ‘normalnija’ od 2020.

agram stout
Pivovara Medvedgrad: Agram Stout

Pulfer: Trenutno vrtimo ful pozitivan film: ‘ako smo ovo preživjeli i usput napravili iskorak, onda nema brige’. Usprkos atmosferi i priličnoj neizvjesnosti koja i dalje traje diljem EU, definitivno idemo bez kočnica. Hrpa novih projekata, kako u samoj proizvodnji tako i u sljedećem investicijskom ciklusu koji bi nam trebao osigurati širenje kapaciteta i ambalažnih opcija, što će opet otvoriti neka druga tržišta s kojih postoji konstantan interes.

Varionica: Povratak na staro će sigurno biti dugotrajan što se tiče rada ugostiteljskih objekata i konzumaciju u njima. Puno njih se nažalost više neće otvoriti. Jednom kada i dođe do otvaranja lokala opet ćemo imati soft start i neće svi nastaviti raditi u 100% kapacitetu kao prije Covida. Nešto što nam je definitivno sada i u budućnosti fokus je izvoz s kojim smo ozbiljno krenuli početkom ove godine. Prošle godine nismo uspjeli izbaciti različitih piva koliko smo željeli pa se nadamo da će se to uskoro promijeniti.

varionica hazel
Varionica Hazel

Zmajska pivovara: I ova kriza kao i sve druge prije nje će prestati, a mi ćemo iz nje izaći jači i bogatiji za još jedno iskustvo. Pokazalo se da to što smo mali i možemo brzo reagirati je jako bitno u ovakvim situacijama i mislim da nas na sreću svih pivoljubaca čeka sretna budućnost. Prilagodbe koje smo napravili svakako su tu da ostanu. Vrijeme neumitno ide i trebamo gledati u budućnost, a ne kako se vratiti na staro.


Što ćete nam skuhati u narednim mjesecima? Predstavite nam vaše najnovije pivo koje možemo probati.


Lepi Dečki: Najnovije pivo je Črni, tamni lager, tribute našim dragim osobama, Travolti i Črnome, Danijelovom puncu 🙂 Črnog smo izbacili taman u studenom i puno ljudi ga još nije probalo, a u studenom smo pokrenuli i destileriju pod brandom Free Spirit. Prve nove okuse, votku, gin i destilate DIPE već možete sad probati, dok razne likere tek najavljujemo. Proizvodi su komplementarni i zanimljivi, mislimo da ćemo naći određenu nišu. Uskoro u sklopu pivovare otvaramo i naš Pub Lepi Dečki, čim još malo zatopli i radovi završe.

Maskeron: Potpisao sam ugovore na jako puno hmelja što znači jako puno solo kuhanja. Bit će tu novo Maskeron pivo Born Hazy New England Juice Pale, a skuhana je i prva šarža HOPPYFORNIA IPA, prva core Maskeron piva…. West, samo west do kraja west. Spomenuo bih još kako smo ekipa iz Pulfera i ja u dva navrata skuhali popularno pivo Death by IBU, Double West Coast IPA. To je hmeljni napitak s kojim smo dobili priznanje portala RateBeer za najbolje pivo godine u Hrvatskoj. Jedno veliko zadovoljstvo! Veselim se budućim kuhanjima i kolaboracijama.

death by ibu
Maskeron: Death by Ibu

Nova Runda Brewery: Uf, tu je teško napisati sve jer nam je tempo prilično dinamičan u zadnje vrijeme. U tijeku 4. mjeseca izlaze svježe ture Top Managera i El Tormente, ali i naš prvi stout koji će biti dio naše eksperimentalne Small Batch serije. Tu će biti još jedna nova West Coast-ica, ali i novi kečer u Juicy IPA stilu. Kroz 5. i 6. mjesec će biti još svakakvih noviteta, kolaboracija, kiselica, ma svega!

Pivovara Medvedgrad: Nedavno smo predstavili Agram Stout, naš sezonac s kojim se tradicionalno slavi Sv. Patrik, a izbacili smo i novi Fantom, pivo iz naše eksperimentalne serije u sklopu koje svaki put kuhamo neko drugo pivo. Nakon Helles Lagera, rasprodanog u rekordnom roku, naš pivar Božidar Kostanjčar opet je iznenadio, ovog puta s finom i pitkom IPA-om. Inače, ove godine planiramo, uz naše stalne pive, predstaviti 20-ak sezonskih piva i specijala.

Pulfer: Uh, već su dva nova piva u tankovima. ‘How to pick a pickle in a pickle jar’ je IPA koji smo radili u suradnji s našim dobrim prijateljima Matijom Juršićem i Sandijem Marinkovićem, znanima pod pseudonimom ‘Tap Bullies’. Dečki intenzivno promoviraju pivo i na najbolji mogući način educiraju širu zainteresiranu zajednicu. Dolaze iz industrije i zaista su pravi primjeri ‘bartendera’. Zajedno smo složili pivo kojim želimo dati podršku svim vrijednim ljudima koji marljivo rade ‘iza šanka’, a kojima su reakcije na COVID 19 krizu doslovno onemogućile raditi posao koji vole.

Drugo pivo je IPA kojim ćemo obećati još puno dobrog piva. Uglavnom, dali smo si na volju i nazvali ga ‘I promise you…’. Pričat će priču o svim onim izbornim obećanjima kojih se naslušamo u predizborno vrijeme, a od kojih na kraju ne vidimo ništa. Samo što mi nećemo zajebati. Jako je puno novih recepata koji čekaju. Do tada, samo derite po našoj ananasnoj bombi Hopzinga double fruited, double dry hop DIPA. Još malo pa nestalo!

hopzinga
Pulfer: Hopzinga

Varionica: Najnovije vani je naše rođendansko pivo Hazel Cake Porter rađen s kakaom i lješnjacima. U planu nam je ove godine izbaciti još jedno tamno pivo, par zahmeljenih i soura te novu ediciju Chef’s Beera. Sigurno će uletjeti pokoja kolaboracija u međuvremenu, al’ o tom potom.

Zmajska pivovara: Upravo smo povodom osmog rođendana pivovare (8.3.2021.) izbacili dva nova piva, Berry bunny (kiselica s malinom i jagodom) te Cryo fang (double IPA sa simboličnih 8.3% alkohola). Do ljeta nam izlazi još 5-6 novih piva o kojima ćemo obavijestiti putem našeg newslettera i na društvenim mrežama.

Eto, nakon ovolikog čitanja sigurno ste ožednjeli – mi jesmo! U nastavku ostavljamo linkove na web shopove s kojih možete naručiti omiljene pivske uratke ili isprobati nešto novo i divlje – u svakom slučaju ŽIVJELI!



https://www.lepidecki.com/kategorija-proizvoda/boce/

https://www.pulferbrewery.com/shop/
https://shop.varionica.com/shop/
https://shop.zmajskapivovara.hr/
https://www.spicydays.com/kategorija/craft-pivo/
https://www.gobletbeerstore.com/
https://shop.pivovara-medvedgrad.hr/


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari