Istaknuto
08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

03.08.2017.

Nedavno je završeno drugo izdanje festivala Re:Think Sisak. Zidove grada oslikalo je nekoliko stranih street art umjetnika, a veličanstvene murale Sisku je ostavilo i nekoliko hrvatskih umjetnika. Cilj je festivala probuditi grad i promijeniti lošu sliku Siska koja je stvorena u medijima.

Film

Um je strašna stvar za izgubiti (“Get Out”, J. Peele)

22.05.2017. Adnan BajrovićFoto: Facebook.com/GetOutMovie

Posljednjih nekoliko mjeseci glavna tema o kojoj se neprestano priča u svijetu filma jest Jordan Peele i njegov redateljski prvijenac Get Out. Poznat kao drugom polovinom stand-up dvojca Key and Peele, te po angažmanu prvenstveno u žanru komedije, Peele u svom prvom filmu, za koji potpisuje i scenarij, odlazi u potpuno drugom, neočekivanom, pravcu. Premijerno prikazan na ovogodišnjem Sundance film festivalu uspio je pokupiti samo riječi hvale kako od kritičara tako i od gledatelja. Definitivni je uspjeh Get Out doživio u svjetskim kinima, oborivši tako rekord koji je držao The Blair Witch Project s najvećom zaradom jednog redateljskog prvijenca s originalnim scenarijem, ali i postavši film s najvećom zaradom urađenog od strane afroameričkog redatelja.

Chris Washington (Daniel Kaluuya) je mladi perspektivni fotograf koji sa svojom djevojkom Rose Armitage (Allison Williams) odlazi kod njenih roditelja preko vikenda kako bi ih upoznao. Chris osjeća latentni strah i nervozu od toga kako će roditelji reagirati na njenog momka koji je Afroamerikanac. Međutim, situacija i događaji u koje će zapasti dolaskom na imanje porodice Armitage daleko premašuju čak i najgore noćne more koje je Chris mogao zamisliti.

Foto: Blitz press

Horor kao slika stvarnosti

Scenarij za film Peele je prvobitno napisao za vrijeme prvog predsjedničkog amandmana Baracka Obame, ali je smatrao da trenutak nije posve odgovarajući. Godinama kasnije, na samom početku Trumpove vladavine na poziciji američkog predsjednika, trenutak postaje i više nego savršenim za film koji se ukratko može opisati kao društvenim komentarom i satirom.

Inspiriran filmom The Stepford Wives (1975.), Get Out donosi jednu ustaljenu priču (koja služi kao premisa mnogim komedijama) u kojoj momak upoznaje roditelje djevojke s kojom je u vezi. No, Peele nam priču pripovijeda na jedan interesantan i neobičan način. Iako ga svrstavaju u horore, ovaj film funkcionira na potpuno drugačijem nivou u odnosu na ostale proizvode ovog žanra. Horor se ovdje ne nalazi u ulozi nečeg natprirodnog i fantastičnog, nego se krije upravo u mogućnosti da se određeni događaji realiziraju u pravom životu. Upravo se na tom osjećaju latentne opasnosti polako, postepeno, ali nipošto dosadno, razvija napetost i stvara nelagoda koja se sve više povećava (i kod Chrisa i kod gledatelja) do momenta same nepodnošljivosti.

Slušaj svoje pretke: “Bježi”

Atmosferu filma dodatno dopunjuje i pospješuje odličan soundtrack. Michaela Abelsa je Peele lično odabrao nakon što je čuo njegovu izvedbu kompozicije Urban Legends. Što se, u konačnici, pokazuje i savršenim izborom, jer Abels kreira strašno jeziv zvuk koji se najbolje očituje u glavnoj muzičkoj skladbi za film pod naslovom Sikiliza Kwa Wahenga. Abels je za osnovu ove pjesme koristio fraze izgovorene na Swahili jeziku i usko su vezane s temom rasizma i društvene nelagode kojima je Chris izložen u filmu. Pored ove pjesme, u sličnom kontekstu se pojavljuje i pjesma Redbone američkog repera Childisha Gambina.

Glumačka postava je odradila besprijekoran posao, zbog čega je teško izdvojiti bilo koga od njih, a da se ne čini nepravda prema drugima. Allison William, Bradley Whitford, Catherine Keener i Caleb Landry Jones blistavo portretiraju šarolike, ali i nastrane, članove porodice Armitage koji stoje okupljeni ispred zajedničkog cilja. Daniel Kaluuya, čiji performans osobe koja se nastoji uklopiti i biti prihvaćena u iracionalnom okruženju, definitivno pokazuje da se radi o jednom mladom perspektivnom glumcu. S druge strane, segment filma koji je kod fanova naletio na pomiješane reakcije jeste uloga Lil Rel Howerya. Lik kojeg on tumači služi kao comic relief, i premda u nekim svojim dijelovima djeluje jako dobro, u drugim djeluje pretjeranim i isforsiranim.

Lansiranje među zvijezde

I dok se stječe dojam da nas je Peele uskratio za kraj sa snažnijim efektom ili za još nekoliko minuta filma, konačni proizvod, bez obzira na to, djeluje fascinanto i snažno za prvi film u redateljskoj ulozi. Unatoč izuzetno malom budžetu i ograničenjima koje to donosi, Peele je pokazao da posjeduje pravi redateljski genij čije biranje položaja kadrova, tehnika prenošenja filmskog narativa i montaža podsjeća na neke vrhunske filmske redatelje. Iako je isuviše rano da se predviđaju nominacije za prestižne filmske nagrade, jedno je ipak jasno: Jordan Peele se s ovim filmom svrstao među najaktualnije redatelje danas, zbog čega će se njegovo sljedeće ostvarenje čekati s nestrpljenjem.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(7 votes, average: 4.286 out of 5)

Komentari