Dokukutak: Tragičan život ikone 60-ih (“Janis: Little Girl Blue”, A.Berg)
2015. očito je godina kvalitetnih dokumentaraca o tragičnim životima zvijezda iz svijeta glazbe. Prvo Asif Kapadia s Oscarom nagrađenim filom Amy, potom Cobain: Montage of Heck, film Bretta Morgena koji ste mogli vidjeti u programu „biografskog doxa“ na ovogodišnjem ZagrebDoxu, a sada i dugo očekivani dokumentarac o životu Janis Joplin, iz perspektive redateljice Amy Berg. Amy Berg filmofilima i obožavateljima dokumentarnih filmova možda je najpoznatija po svom debitantskom filmu Deliver Us from Evil iz 2006. godine, o Oliveru O’Gradyju, svećeniku pedofilu, kojim bi se valjalo pozabaviti u jednom od sljedećih izdanja Dokukutka. Također, An Open Secret i West of Memphis odlični su, socijalno angažirani, dokumentarni filmovi dotične redateljice koja se upravo posvetila onome što radi najbolje, prikazom stvarnosti s istančanog režijskog gledišta, što nas dovodi do njenog posljednjeg filma – prikaza uspona i padova, života i glazbe fascinantne figure Janis Joplin.
Chan Marshall, poznatija pod imenom Cat Power zaslužna je za pripovijedanje, odnosno čitanje Janisinih pisama obitelji, prijateljima i muškarcima njenog života. Taj posao obavlja odlično, južnjačkim teksaškim naglaskom, te pripomaže, inače ukalupljenoj strukturi, ovog nadasve dirljivog filma. Narativna je struktura sastavljena od klasičnih intervjua s članovima obitelji, prijateljima, kao i ljudima iz svijeta glazbe koji su na neki način surađivali s njom te arhivskog materijala poput Janisinih slika iz spomenara, slika iz djetinjstva, snimaka koncerata i spomenutih pisama. Kompilacijska je metoda tipičan postupak u tretiranju biografske građe u dokumentarnom filmu, no ponekad je siže veoma svjež i originalan, kao kod Kapadijinih filmova, što ovdje nažalost nije slučaj. Isto je nadoknađeno tempom filma koji gledatelja odvodi na emocionalni rolerkoster, baveći se čas zabavnim čas depresivnim trenucima života Janis Joplin. Iako je od filma očekivan postupni silazak u mračne krajeve njena života, prikazani momenti konstantno variraju između tuge i sreće stvorivši tako svojevrsnu emocionalnu amplitudu koja je prožimala cijeli njen život, kao i njenu glazbu.
Zanimljivo je da se film uvelike zadržava na njenom životu, a samo se određeni dijelovi bave glazbom. Takav je postupak polučio rezultat u kojem imate priliku zaći u njenu intimu vidjevši probleme na koje je nailazila tijekom odrastanja, bilo zbog toga što je izgledom i ponašanjem odudarala od većine, bilo zbog podrške tijekom borbe za rasnu integraciju. Potom imamo uvid u same početke njene glazbene karijere, slušanje Odettinih ploča i imitiranje te Big Brother and The Holding Company koji ju je proslavio. Sve ostalo je povijest.
Sva tri spomenuta filma s početka bave se ljudima koji su dio „kluba 27“, prerano i tragično preminulih talentiranih glazbenika. Janis Joplin, također među njima, inspirativna je i slobodna samosvjesna žena, čiji je prerano završeni život ostavio veliki trag. Intiman i dirljiv prikaz istog kroz oči Amy Berg možete pogledati u filmu tipične forme, no netipične supstance. Janis: Little Girl Blue koji će biti prikazan u Dokukinu KIC od 12. svibnja. obavezno je štivo za fanove Janis Joplin, ali i, bez obzira na pokoju zamjerku, interesantan film za široku publiku.