Glazba

Top 10 evil synthwave izvođača koje trebate poslušati

synthwave
Vrijeme čitanja: 9 minute

Prošlo je mnogo vremena od mog prvog velikog pregleda najdražih retro synthwave izdanja pa je pravo vrijeme da se ponovno družimo uz taj instrument koji srce grije (ako se netko pita – saksofon grije dušu).

Halloween je doslovno pred nama, a naslovi vijesti svakodnevno ježe kožu, izazivaju gnušanje i osjećaj života u zoni sumraka, apsurdnog horora, užasa i strave. Ne znam kako je vama, ali meni je već dosta loših vijesti pa sam se odlučila više koncentrirati na glazbu. Na ovoj temi radim već dugo, a prigodno doba godine me samo dodatno motiviralo da listu što prije pripremim za sve vas otvorenog uma i uha te željne tog evil syntha.

Ponovno smo zajedno u drugoj epizodi zone sintića. Družimo se uz evil synth izvođače i nove filmske preporuke horora osamdesetih. Ispod svakog od izvođača navesti ću nekoliko prikladnih preporuka za gledanje, no prvo jedna mala distrakcija.

Vaporwave? Što nismo ovdje zbog evil syntha?

Jesmo, no vrijeme je za uvertiru. Za početak objasnit ću razliku između synthwavea i vaporwavea. Oba žanra obilježava nostalgija, no razlika je u nijansama. Synthwave je u potpunosti inspiriran akcijskim i horor filmovima te glazbom iz igrica osamdesetih i ranih devedesetih. Synthwave glazba je uvijek autorska i vrlo vjerno prenosi duh synth glazbe osamdesetih.

Vaporwave je (kako glazbeni, tako i vizualni pravac) inspiriran periodom od osamdesetih do dvijetisućitih, naglasak se stavlja na kasniji spomenuti period. Vaporwave glazba je u većoj mjeri bazirana na semplovima ili manipulaciji poznatih hitova. Također pokušava oživjeti cheezy glazbu poput glazbe u dizalima, reklamne đinglove, sladunjavi smooth jazz i sve ono što se svojevremeno smatralo kičem. Drugim riječima vaporwave je kičastiji od synthwavea.

Prije nego što konačno i bespovratno uronimo u kaljužu zlokobnih syntheva, želim s vama podijeliti vaporwave verziju velikog hita grupe ABBA – Lay All Your Love On Me. Ova usporena verzija disko plesalice pomalo zvuči kao zbor demona koji vas zove da im se pridružite. Tako pogrešno, ali tako dobro u isto vrijeme. Savršen uvod u temu kojom se danas bavimo.

Prije nego ugasite svjetlo provjerite što je pod krevetom

Sve što trebate znati o mojoj fascinaciji osamdesetima i retro synthwaveom, možete pročitati u članku o meni najdražim synthwave izdanjima. Vrijeme je za nastavak uz nasumičnu listu deset važnih predstavnika žanra kojim vlada zlokobno ozračje i zvuk zlih sintića.

Prepustite se još jednom svjetlima neona, ovog puta mračnim i prigušenim. Dobro razmislite jeste li zaista sami u prostoriji i što se nalazi ispod kreveta. Vrijeme je da onima koji još uvijek nemaju pojma o čemu pričam, predstavim, a one koji su upućeni podsjetim, koji su to ‘evil synth’ izvođači s današnje playliste.


John Carpenter


Ne započinjemo s najstrašnijim primjerom nego s najvažnijim. John Carpenter je ime koje ne treba pretjerano predstavljanje u svijetu filma, čovjek je institucija s nepobitnim utjecajem na stvaralaštvo mnogih mlađih kolega.

Svojim filmovima također je utjecao na sve niže navedene glazbenike i bez njegova postojanja i djelovanja se mnogo toga u svijetu retro synthwavea vjerojatno ne bi ni događalo. Za većinu svojih filmova glazbu je radio sam ili kroz suradnje s drugim skladateljima i glazbenicima, a 2015. izdao je prvi solo album Lost Themes”. Drugi solo album uslijedio je godinu dana kasnije pod nazivom Lost Themes II”, a 2017. objavljen je album „Anthology: Movie Themes 1974–1998” na kojem, od trinaest skladbi, ne potpisuje autorstvo za samo dvije. Prošle godine album Lost Themes III Alive after Death” ugledao je svjetlo dana, a riječ je o obiteljskoj suradnji jer su na njemu zajedno radili John, njegov sin Cody i Daniel Davies, koji je s Johnom povezan kumstvom.

Tri navedena solo albuma su prepuna atmosferičnih synth skladbi koje su vrlo lako mogle biti dio soundtracka nekog horora ili trilera.

Fun fact: John tvrdi kako glazbu za filmove radi odvojeni dio njega, koji se “aktivira” samo kad je to potrebno. Glazbu koju stvori ne sluša kasnije jer bi ga proganjala i sprečavala da uživa u životu.

Preporuka pjesama za slušanje: Obsidian, Windy DeathPersia Rising, Fallen, Alive After Death, Dead Eyes

Preporuka filmova za gledanje: „The Fog” (1980.), „The Thing” (1982.)


We Are Magonia


S kultnog imena selimo na jedno od meni najdražih imena s ove liste. Instrumentalni trio We Are Magonia dolazi iz Lyona, a svojom glazbom savršeno slikaju okultne, neugodne i stravične scenarije. Relativno su novo ime u darkwave žanru te aktivno djeluju od 2017. godine, iza sebe imaju albume „Apocalypse” (2018.) i „The Living Will Envy The Dead” (2019.), a treći studijski album pod nazivom „Triangle Unicode” bit će objavljen u studenom ove godine.

Utjecaje pronalaze u baroknoj glazbi (što se posebno osjeti na From Outer Space, With Love s prvog albuma), death metalu i francuskoj pop sceni sedamdesetih i osamdesetih.

Fun fact: Na svom prvom albumu We Are Magonia upisali su suradnju sa srpskim synth magom Isidorom na pjesmi August 29, 1997. Osim što se navedenog datuma događa Judgment Day u „Terminatoru”, istog datuma Alžir je u svoju knjigu povijesti upisao jedan od najkrvavijih masakara. Odmaknemo li se od krvavih strahota – na taj dan osnovan je Netflix.

Preporuka pjesama za slušanje: Electric Guillotine, Terror, Satanic Worship, High School Massacre

Preporuka filmova za gledanje: „One Dark Night” (1983), „Sleepaway Camp” (1983)


Perturbator


Još uvijek smo u Francuskoj, ali selimo nešto manje od petsto kilometara, u Pariz. Metal i synthwave često idu ruku pod ruku, a to potvrđuje i Perturbator, koji je svirao gitaru u nekoliko metal bendova, prije nego se otisnuo na synthwave putovanje. Progresivne synth skladbe inspirirane cyberpunk kulturom i estetikom stvara od 2012., a ni produkcija mu nije strana. Do sada je objavio četiri studijska albuma i osam EP-a, od kojih su dva, „The 80s Slasher” i „LA Cop Duo / Selections”, nastala u suradnji s bratom po zvuku pod nazivom Protector 101.

Perturbator je jedan od važnijih predstavnika darksynth žanra, koji je s vremenom postao koncertno vrlo aktivan i tražen te je rado viđen gost brojnih gigantskih festivala u Europi, poput Hellfesta. Koncertni pustolovi mogli su ga slušati 22. listopada u Beču, taman mu je u tijeku velika europska turneja.

Njegov zvuk najlakše bi bilo okarakterizirati kao osjećaj neugode u mračnoj ulici ili sporo rastuća spoznaja da vas netko prati, no ima tu i sanjivih melodija poput Desire (feat. Greta Link) s drugog albuma „I am the Night”.

Fun fact: James Kent se zainteresirao za glazbu od ranih dana zahvaljujući tehno trance grupi u kojoj su bili njegovi roditelji, inače glazbeni kritičari po zanimanju.

Preporuka pjesama za slušanje: Technoir (feat. Noir Deco), Birth of the new model

Preporuka filmova za gledanje: „Dead alive”(1993.), „Day of the Dead” (1985)


Gregorio Franco (DRONN)


Gregorio Franco je američki glazbenik i producent prisutan na lokalnoj metal sceni u Atlanti već skoro dva desetljeća, a priklonio se darksynthu 2013., godinu dana nakon što se žanr pojavio. Njegov glazbeni opus karakteriziraju atmosferične i pomalo simfonijske skladbe s primjesama gotha. Kad ne djeluje pod svojim imenom, Gregorio stvara jezivu dungeon synth glazbu pod imenom DRONN, a bio je i članom grupe Dropout koja je djelovala od 2012. do 2018. godine.

Rado slušam sve što Francov kreativni um iznjedri, ali u ovom tekstu ćemo se koncentrirati na njegov projekt DRONN, koji je najmanje synthwave od svega na ovoj listi (iako je okarakteriziran kao dungeon synth), no toliko dobro odgovara temi i nadolazećem Halloweenu da bi bilo šteta ne preporučiti ga. Njegov opus možete pronaći na Bandcampu. Ako ste ljubitelj filmske, atmosferične i pomalo renesansne horor glazbe, koja izaziva nelagodu i učestalo osvrtanje preko leđa te paljenje svjetla u svim prostorijama vašeg doma, toplo vam preporučujem album „Servants of Onu”, ali sva ostala izdanja.

Fun fact: Gregorio Franco voli slušati bendove poput Entombed, At the Gates, His Hero is Gone, Catharsis i Dismember, a inspiraciju pronalazi i u glazbenom opusu Johna Carpentera i Alana Howartha.

Preporuka pjesama za slušanje: City of Steel (Gregorio Franco), The Hunger (DRONN), It Stirs (DRONN), Prelude in d# minor, “Faithless” (DRONN)

Preporuka filmova za gledanje: „Poltergeist” (1982), „Children of the Corn” (1984)


Power Glove


Selimo se u Australiju, točnije u Melbourne, gdje nailazimo na darksynth duo Power Glove. Duo čine braća Jarome and Joel Harmsworth, a ime su si nadjenuli prema poznatom Nintendo kontroleru. Pažnju na sebe uspjeli su skrenuti dosta rano, već 2011. i 2012. godine, zahvaljujući filmskim soundtrackovima, kojima su pridonijeli kroz pjesme Hunthers i Vengance.

Njihova diskografija najčešće se kreće u retro synthwave smjeru uz povremene izlete u darkwave i cyberpunk synthwave pa vjerujem kako će ljubitelji nešto mekšeg synthwavea pronaći nešto za sebe, ali i oni koji uživaju u nešto progresivnijem zvuku pod svjetlima neona. Najčešće su objavljivali singlove, ali mogu se pohvaliti s dva albuma „Playback” (2019) i „2043: Volume 1” (2021) i tri EP-a „EP1” (2012), „EPII” (2015) i „Throwback” (2019). Imam i aktualnu vijest – prije tri dana Gunship je objavio singl Ghost koji je nastao u suradnji s Power Glove.

Fun fact: Za sve gejmere u kući – Power Glove se pobrinuo za soundtrack retro-futurističke videoigre „Far Cry 3: Blood Dragon” (travanj 2013.), koja je nastala na snažnim utjecajima osamdesetih godina prošlog stoljeća, no to im nije bio jedini “gejmerski” angažman.

Preporuka pjesama za slušanje: Power Core, Blood Dragon Theme, Brain Jack, Reset

Preporuka filmova za gledanje: „Hellraiser” (1987), „Maniac” (1980)


Daniel Deluxe


Nastavljamo nabijati kilometražu kroz glazbene preporuke jer iz Australije selimo u Dansku gdje nas čekam Daniel Deluxe, odnosno samozatajni ruski glazbenik Daniel Alexandrovich stacioniran u Kopenhagenu. Djeluje od 2013., a diskografiju mu sačinjavaju tri albuma, jedan EP i tri “gejmerska” soundtracka.

Kao preporuku navela bi album „Corruptor” iz 2016. kroz koji se diskretno proteže zlokobna atmosfera i osjećaj nesigurnosti u ubrzanom gradu koji živi sam za sebe, a njegovi stanovnici na ulicama jedva pronalaze milost.

Fun fact: Daniel je kao dijete provodio puno vremena u starom sovjetskom svemirskom muzeju u Moskvi, a uspomene na posjet muzeju i dječački utisci na čovjekove pothvate u Svemiru poslužili su mu kao inspiracija za stvaranje glazbe.

Preporuka pjesama za slušanje: Broken Seal, Black Metropolis, Sojorun, Territory

Preporuka filmova za gledanje: „The Vanishing” (1988), „Intruder” (1989)


Carpenter Brut


Franck Hueso, koji od 2012. godine djeluje pod imenom Carpenter Brut, razlog je našeg povratka u Francusku. Hueso opisuje početke Carpentera Bruta kao “šalu” proizašlu iz nesigurnosti u vlastite gitarističke sposobnosti u  bendu u kojem se skoro našao. Objašnjava kako je ime Carpenter Brut igra riječi, izvedena iz prezimena redatelja i skladatelja Johna Carpentera i šampanjca Charpentier Brut.

Kroz godine aktivnosti stekao je veliku popularnost u svijetu synthwave glazbe, a često je stvarao i zvučne pozadine za filmove i videoigre. Najaktualnije izdanje mu je album „Leather Terror”, koji je objavljen u ožujku ove godine, a nećete pogriješiti ako prilikom preslušavanja jednostavno krenete kronološkim redom. Moj favorit je album „Trilogy” (2015) koji se sastoji od tri prethodno objavljena EP-a.

Fun fact: Kada nastupa uživo, Carpenteru Brutu na pozornici se pridružuju gitarist Adrien Grousset i bubnjar Florent Marcadet, obojica iz francuskog progresivnog metal benda Hacride.

Preporuka pjesama za slušanje: Turbo Killer, Night Prowler, Leather Teeth

Preporuka filmova za gledanje: „Christine” (1983.), „Prince of Darkness” (1987)


GosT


Američki glazbenik James Lollar (Texas) donedavno je vješto skrivao svoj identitet, a kao GosT smatra se jednim od pionira darkwavea na svom kontinentu. Svoju ljubav prema glazbi i pop kulturi osamdesetih ponovno nosi na rukavu, a u stvaranju ga inspiriraju filmovi, poezija i kolege glazbenici. Prije nego što se odlučio na samostalno djelovanje 2013. godine, svirao je u nekoliko metal bendova, a atmosferičnu darkwave horor glazbu je počeo stvarati još 1998. godine, no nije ju objavljivao.

Oduvijek odan synthwaveu, GosT se na posljednjim izdanjima pomolio na oltaru gothic rocka i post punka pa će biti zanimljivo pratiti gdje će ga kretaivnost odvesti u budućnosti. Sedam albuma i četiri EP-a krase mu diskografiju, a moja preporuka su „Non Paradisi” (2016) i „Possessor” (2018) za ljubitelje zlog syntha.

Fun fact: I dok će neki prepoznati utjecaj Depeche Modea u njegovom opusu, GosT rado navodi i Madonnu, Michaela Jacksona, The Cure, The Smiths, Yazoo, Kiss i Van Halen kao glazbene utjecaje.

Preporuka pjesama za slušanje: Maleficarum, Nascency, Manic, She Lives in Red Light, Blessed Be, Ligature Marks, Possessor, Legion

Preporuka filmova za gledanje: „The Hunger” (1983.), „The Slumber Party Massacre” (1982)


Dance With the Dead


Dance With the Dead je duo koji čine dugogodišnji prijatelji (u jednom trenutku su čak bili i susjedni) Justin Pointer i Tony Kim iz Kalifornije (Orange County), a oformili su sastav 2013. godine. S obzirom na to da su obojica prethodno svirali u različitim metal bendovima, ta je pozadina prisutna u njihovoj glazbi; riječ je o “živahnoj” mješavini metala i synthwavea inspiriranoj hororom Johna Carpentera iz osamdesetih.

Pet albuma i tri EP-a sačinjavaju im diskografiju, a ono što ih izdvaja od ostalih imena s ovog popisa je doza prpošnosti i nade koja se sudara s elementima horora. Preporučujem „Out of Body” (2013) pa „Driven to Madness” (2022) da dobijete dojam koliko su Dance With the Dead napredovali kroz godine djelovanja.

Fun fact: Paleta izvođača koji ih inspiriraju je zaista raznolika i proteže se od bendova poput Mötley Crüe, Pantera i Def Leppard pa do pionira elektronike poput Daft Punk i Kavinsky.

Preporuka pjesama za slušanje: March of the Dead, Red Moon, Kiss of the Creature, Into the Shadows

Preporuka filmova za gledanje: „The House on Sorority Row” (1983), „Alone in the Dark” (1982)


Hexenkraft


Malo se zna o osobi koja stoji iza imena Hexenkraft. Glazbenik dolazi iz Michigana i svoju glazbu opisuje kao primjerenu zvučnu kulisu za vrebanje žrtava. Njegova glazba inspirirana je, između ostalih hororaca, Carpenterovim filmovima, a zvuči kao najzlobniji krug cyber pakla. Upravo zato s njim zaokružujemo ovu priču o zlim sintićima.

Sve je započelo davno prije kad je glazbenik od oca na poklon dobio gitaru, priča o njegovom glazbenom stvaranju nastavila se kroz metal glazbu, a bilo je tu i orkestralnih skladbi. Hexenkraft inspiraciju pronalazi i u video igrama devedesetih, gotičkim slikama i mnogim drugim umjetničkim djelima nadahnutim mračnim i okultnim temama.

Istoimeni EP prvijenac ugledao je svjetlo dana u rujnu 2016. godine, a sljedeće godine dobili smo dva EP-a, „The Infermal Schism” i „Tones of Terror(Vol I)”. Period od tada do danas obilježili su brojni singlovi, a novi album „Permadeath” će biti objavljen za tjedan dana.

Fun fact:

Preporuka pjesama za slušanje: Archaic Purgamentum, The Devil Rides Out, Hellfire Assault Battalion, Insirati a Diabolo, Unfathomable (samo na Spotifyu)

Preporuka filmova za gledanje: „Gremlins” (1984), „The Serpent and the Rainbow” (1988)


∇ Šalabahter ∇

Domaća imena sličnog zvuka: Talog (Talog je projekt samozatajnog dugogodišnjeg pripadnika alternativne domaće scene i moja tajna fascinacija. Uspjela sam saznati da je iz Požege. Ovo je više zlokobna meditativna zvučna kulisa za sve Drakule iz pljesnivih dvoraca ovog, a i onog svijeta, nego zli synth. Ipak, dovoljno je zlo da zasluži biti na listi preporuka za slušanje.), Sugar Mike (debi album „Ultrahomicide” iz 2021.).

Dodatni prijedlozi za slušanje: Terrortron, Erang, Occams Laser (za početak albumi “Occult 86 / 87 / 88 / 89”), Nightcrawler (prije nekog vremena objavljen je odličan “Unearthed EP”), Crypt Vapor, VHS Glitch, Old Tower, Volkor X, Raydar

YouTube kanali: Confused Bi-Product of a Misinformed Culture, Stranger Synths


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari