12 imidža i odjevnih kombinacija iz filmova koji su mijenjali modu
U ovotjednoj filmolisti donosimo vam dvanaest filmova, točnije glumaca koji su svojim odjevnim stilom gotovo zasjenili film u kojem su glumili. Iako većinom prevladavaju glumice koje su se svojim odjevnim kombinacijama zauvijek upisale u filmsku povijest, na listi će se bez problema naći i James Dean te John Travolta. Uz pohvale glumcima, kostimografi su svoj posao u cijeloj toj priči odradili besprijekorno.
1. Marilyn Monroe u Sedam godina vjernosti (1955)
Zanosna plavuša Marilyn stoji iznad otvora njujorške podzemne željeznice u cipelama s visokim petama, a ventilacija joj naglo diže elegantnu bijelu večernju haljinu: riječ je jednom od najčuvenijih filmskih prizora ikad koji je često kasnije bio rekreiran i imitiran. Postao je simbol ljetne lepršavosti i slobodoumnosti. Haljina je djelo dizajnera Williama Travilla koji je dizajnirao mnoge odjevne predmete koje je Marilyn nosila u filmovima. Sam dizajner nije bio prezadovoljan tom kreacijom i kasnije ju je nazvao “budalastom malom haljinom”.
Ipak, nakon što je Marilyn umrla 1962., Travilla je haljinu uzeo natrag sebi i držao pod ključem do svoje smrti. Početkom devedesetih završila je u privatnoj kolekciji Debbie Reynolds, a 2011. prodana je za 5,6 milijuna dolara na aukciji.
2. Audrey Hepburn u Doručku kod Tiffanyja (1961)
Audrey i francuski dizajner Hubert de Givenchy bili su bliski prijatelji. Glumica je često nosila njegove kreacije u filmovima, sama je izjavila da se u “njegovoj odjeći osjeća svojom”. 1961. Givenchy je dizajnirao “malu crnu haljinu” za snimanje filma Blakea Edwardsa Doručak kod Tiffanyja, romantične komedije u kojoj je Hepburn ostvarila svoju najpoznatiju ulogu.
Doduše, haljina je isprva previše otkrivala noge pa ju je izmijenila kostimografkinja Edith Head, tako da u filmu Audrey nosi dužu verziju. Njena kombinacija te ženstvene satenske haljine, uske biserne ogrlice, dijamantnih naušnica, velikih sunčanih naočala, dugačkih crne rukavica i cigaršpica smatra se modnim klasikom i pojmom vintage chic holivudskog stila.
3. Alicia Silverstone u Djevojkama s Beverly Hillsa (1995)
Likovi Cher Horowitz i njenih prijateljica postavili su modne trendove srednjih devedesetih koji se danas ponovno vraćaju u modu na oduševljenje mnogih, pogotovo tinejdžera. Školski crno-bijeli i žuto-crni karirani kompletići u kombinaciji s dokoljenkama, jarke boje, beretke, košulje u kombinaciji s minisuknjama i, najvažnije od svega, Cherina slavna pripijena bijela haljinica.
Za taj komad odjeće otac ju je zapanjeno upitao: Što je to? Ona poletno odgovara: Haljina! I naposljetku na očevo pitanje Tko to kaže? još slađim tonom kaže: Calvin Klein! Kostimografkinja Mona May o izboru odjeće kaže: Nismo ju nikada htjeli učiniti previše seksepilnom, nismo ju odijevali npr. u push-up grudnjake. To je bila i naša modna poruka: možeš biti privlačna bez pretjerivanja.
4. Jean Seberg u Do posljednjeg daha (1960)
Francuzi su uvijek bili moćni u svijetu mode i modne industrije, a na razvoj prepoznatljivog “pariškog” stila osobito je utjecao francuski nouvelle vague. Uz neponovljivu Annu Karinu, glumica Jean Seberg u najpoznatijem filmu Jean-Luc Godarda inspirirala je način odijevanja brojnih djevojaka. Nosila je šešire, mačkaste sunčane naočale, nezaobilazne prugaste majice, visoke hlače i bijele košulje, a svima je za oko najviše zapela prekrasna prugasta haljina s ovratnikom i remenom koji naglašava struk. Također, njen je stil šminkanja bio vrlo jednostavan, nikada prenaglašen, stoga joj je lice uvijek djelovalo svježe i ljupko. Usto je Jean dokazala da kratka pixie frizura može biti itekako ženstvena.
U dvije riječi: minimalizam i elegancija.
5. John Travolta i Olivia Newton u Briljantinu (1978)
Slavni dvojac iz najomiljenijeg teen mjuzikla sedamdesetih izronio je cijeli niz odjevnih kombinacija koje su obožavali mladi. Sandy, isprva tipična dobra djevojka iz američkih srednjoškolskih filmova, nosi čedne, do grla zakopčane pastelne haljine srednje dužine, rajfove i vrpce u uredno počešljanoj kosi i balerinke. U zadnjoj sceni dolazi u školu nakon drastičnog makeovera: njena je kosa divlje natapirana i nakovrčana, nosi tamnocrveni ruž, odjevena je u crnu kožnu jaknu, crnu majicu s otvorenim ramenima i pripijene kožne hlače, a nježne balerinke zamijenile su vamp crvene štikle.
S druge strane, njena ljubav Danny, nikada se ne odvaja od svog imidža problematičnog školskog zavodnika: crne kožne jakne i uske majice ugurane u tijesne crne traperice s debelim remenjem. Spoj Elvisa i Jamesa Deana.
6. Dominique Swan u Loliti (1997)
Bez obzira na relativni komercijalni neuspjeh filma i loše kritike u odnosu na Kubrickovu Lolitu, Dominique Swan ostala je zapamćena po upečatljivoj i smjeloj odjeći koju je nosila. Nije riječ o tadašnjem stilu devedesetih, naravno, nego odijevanju nadahnutim četrdesetima. Međutim, činjenica je da Lolitine kombinacije otkrivaju previše kože da bismo ih mogli sasvim smjestiti u četrdesete pa se može reći da su kostimografi spojili moderni i retro look.
Dvodijelni kompleti koji se sastoje od kratkih majica s otvorenim ramenima i trbuhom te kratkih suknjica, kombinezoni, cvjetni i polka dot uzorci, srcolike ili okrugle sunčane naočale i prepoznatljive frizure (repići vezani velikim vrpcama, dvije pletenice spletene u punđe) obilježili su Lolitu devedesetih.
7. Sharon Stone u Sirovim strastima (1992)
“Vrag u bijeloj haljini” – tako je glasio nadimak za kultni lik Catherine Tramell u erotskom trileru. Zaštitni znak postala je bijela haljina koju je nosila u kontroverznoj sceni ispitivanja gdje hladnokrvno reagira na direktna pitanja detektiva i šokira ih svojim zavodljivim ponašanjem. Haljina je bila bez rukava i imala vrlo visoki ovratnik, a bila je kombinirana s bijelim sakoom i štiklama jednake boje. Odabir odjeće nesumnjivo je veoma zanimljiv: bijela od glave do pete – boja čistoće i nevinosti, nešto sasvim suprotno od osobnosti ove hladne, proračunate femme fatale.
8. Keira Knightley u Okajanju (2007)
Upadljiva smaragdna zelena boja i dizajn koji otkriva i naglašava tijelo prelijepe glumice – ovo je djelo dizajnerice Jacqueline Durran koje je službeno zaslužilo prvo mjesto na listi najljepših filmskih kostima svih vremena, oborivši tako čak i Marilyninu bijelu ljetnu haljinu. Ovo remek-djelo filmske kostimografije neodoljivo podsjeća na tridesete godine prošlog stoljeća. Replike haljine prodavale su se za ogromne svote koje su sezale i do 30 tisuća dolara.
9. Natalie Portman u Leonu Profesionalcu (1994)
Iako je imala tek 12 godina, Natalie Portman je u filmu koji ju je proslavio već bila odjevena kao da je desetak godina starija i inspirirana grunge stilom. Bob frizura s neurednim šiškama postala je zaštitni znak lika Mathilde. Debeli crni choker s privjeskom bio je must-have u devedesetima, a i zadnjih je nekoliko godina veoma popularan modni dodatak.
Mathildine odjevne kombinacije spajale su prugaste crop topove, široke jakne muškog kroja, poderane kratke traper-hlače i okrugle sunčane naočale. Na trenutke se činilo da pokazuje i previše kože za dvanaestogodišnjakinju tako da su mnogi napadali redatelja da je djevojčica previše seksualizirana.
10. Michelle Pfeiffer u Licu s ožiljkom (1983)
Moda ranih osamdesetih zasjala je u punom sjaju na filmskom platnu u liku Elvire Hancock. Indiferentna plavuša koja izgleda kao da joj je uvijek smrtno dosadno živi od novaca svojih muževa i troši ih na drogu, alkohol, cigarete i – ekstravagantne haljine. Dugačke, svilene, izazovne s ekstremno dubokim V-izrezom i tankim naramenicama. Tony Montana ostaje osupnut već prvim pogledom na njenu pojavu.
11. Christina Ricci u Obitelji Adams (1991)
Uzor svim gotičarkama i kostim koji ćete obavezno vidjeti na bar jednoj zabavi za Noć vještica. Christina Ricci imala je tek 11 godina kada je tumačila ekscentričnu Wednesday Addams, mizantropičnu djevojčicu koja se nikada ne smije, a jedino o čemu razmišlja 24 sata dnevno je smrt. Jedina boja koja se pojavljuje u njenom ormaru je, naravno, crna. Nosi svoje slavne staromodne crne haljine s visokim bijelim ovratnicima i uvijek veže kosu u dvije stroge pletenice.
12. James Dean u Buntovniku bez razloga (1955)
Jedan od najljepših muškaraca iz svijeta filma 20. stoljeća stvorio je klasični imidž buntovnika omiljenog među ženama koji će inspirirati brojne kasnije likove, među njima i ranije spomenutog Dannyja u Briljantinu. Deanova nezaboravna kombinacija upadljive crvene jakne, bijele majice i plavih traperica sredinom pedesetih proslavila je traperice kao novi nezaobilazni odjevni predmet koji su prigrlili tinejdžeri.