Filmolista: Pet esencijalnih naslova Jima Jarmuscha, velikana nezavisnog filma
Nitko nije opisao Jim Jarmuscha, velikana nezavisnog filma, poput njegovog prijatelja Tom Waitsa: “Ključna stvar, kada je u pitanju Jim, je da je završio u sivilu kada je imao 15 godina … Kao rezultat toga, on se uvijek osjećao kao imigrant u tinejdžerskom svijetu. On je bio imigrant – benigni, fascinirani stranac – od tada. I svi njegovi filmovi su o tome.”
Gledajući Jarmuscheve filmove, Waitsove riječi postaju sve očitije iz sekunde u sekundu. Redatelj koji odbija podlijegati pravilima i trendovima filma, Jarmusch u fokus svojih radova stavlja male ljude, njihove obične živote i ispunjava ih nježnom komedijom, vrhunskom pop kulturom (ili možda preciznije rock kulturom) te egzistencijalističkim mislima. Iako je snimio svega 12 dugometražnih igranih filmova, nije svaki od njih sjajno mjesto za početak istraživanja njegove karijere. Stoga je pred vama lista od pet esencijalnih radova Jim Jarmuscha nakon kojih ćete vjerojatno poželjeti gledati još.
Down by Law
Za sve one kojima je mrsko kretati od prvog redateljevog filma Down by Law je solidno mjesto za upoznati se s radom Jim Jarmuscha. Dok se njegova dva prethodna filma također fokusiraju na malu grupicu karaktera koji pokušavaju iskočiti iz ustaljenosti svoje sredine te iz ništavila proživjeti nešto više, Down by Law to radi u stilu. Radnja prati trojicu nedužnih tipova (Tom Waits, Roberto Benigni i John Lurie) koji igrom slučaja završavaju u zatvor. Zbog svoje nedužnosti i bitnijeg posla u životu od izležavanja u zatvoru oni se odlučuju na bijeg. Sve ostalo je historija, ili u Jarmuschevom slučaju svakodnevica sastavljena od razgovora na rubu egzistencijalizma, komedije i pop kulture, te gomila fizičkih napora koji se nikome ne rade.
Coffee and Cigarettes
Film za mlade razmažene buduće režisere koji sanjaju da će sutra snimiti film i da će im netko na ništa odobriti neki šestocifreni ili sedmocifreni budžet za prvijenac. Dokaz da se film može snimiti sad i da se film može snimiti iz prosto ničega. Jarmuschev koncept je veoma jednostavan, dvije osobe, jedan stol, kafa i cigarete. Sjajna vježba da se dokaže tko je dobar, a tko loš glumac, tko je sposoban i kreativan redatelj ili tko je idealna osoba za direktora fotografije. Neizostavno!
Mystery Train
Jarmuschev triptih iz devedesetih smješten u Memphisu zasigurno je rad koji najbolje uspijeva prezentirati što to sve ovaj redatelj nudi. Prema riječima Roger Eberta: “Najbolja stvar u vezi Mystery Traina je da vas vodi u Ameriku za koju smatrate da bi trebali moći da sami pronađete, ako samo znate gdje da tražite.” Mjesto ljudi kojima je dozvoljeno da budu likovi, da budu pojedinci, koji ne moraju da završe Hamburger Univerzitet te da stoje na roštilju. Voz je savršena metafora u ovom filmu. Nije važno gdje je bio ili čak i gdje ide. Bitan je zvuk njegovog zvižduka dok pronalazi put kroz noć.
Only Lovers Left Alive
U vremenu kada su klasični vampiri odumirali na filmu i TV-u zahvaljujući plitkim romantičnim tinejdžerskim klišeiziranim vampirskim ološem dvojica redatelja su pokazala zube i snimila filmove koji će zasigurno dugo ostati u našem pamćenju. Taika Waititi 2014. godine snimio je svoju horror komediju What We Do in the Shadows, dok godinu dana ranije Jim Jarmusch nam je predstavio svoju komediju/dramu Only Lovers Left Alive.
Jarmusch je svojim radom istovremeno uspio ispričati mitološku priču o postanku svijeta i pošastima besmrtnosti, otvoreno biti ciničan prema hipsterizmu te novim vampirskim trendovima ali i ispričati fascinantnu priču o ovisnicima. Dok su kroz čitavo folklorno pamćenje vampiri služili za prezentaciju izopačenika, požudnost i devijacija, Jim Jarmusch prikazuje njihovu potrebu za krvlju na posve novi način, što ako su oni samo umjetnici postali ovisni o heroinu koji samo iščekuju nečistu dozu koja će ih dokrajčiti?
Paterson
Jim Jarmusch, inspiriran stvaralaštvom autora Williama Carlosa Williamsa, u svojem najnovijem radu Paterson (2016) nam donosi odlomak iz života prosječnog vozača autobusa iz prosječne sredine u kojoj živi na jedinstven način. Paterson (New Jersey) je ime grada u kojem živi vozač autobusa imena Paterson (Adam Driver), koji u slobodno vrijeme piše poeziju. Protagonista vozi na autobusnoj liniji 23, na autobusu mu stoji natpis Paterson, te je oduševljen poetskim djelovanjem W. C. Williamsa, posebno njegovom dugom poemom imena “Paterson”.
Ono što kroz film pratimo je tjedan u životu vozača Patersona, i dok na prvu sve zvuči kao vrhunac dosade u stvarnosti to je daleko od istine. Ovim radom Jarmusch se blago vratio svojim filmskim korijenima i pokazao što je naučio u dotadašnje 34 godina filmskog stvaralaštva. Koliko god gledali svakodnevicu nesvakidašnje uobičajenog tipa, uvijek se pred nama gledateljima odvija nešto što nam okupira pozornost. Nekada su to razgovori osoba koje sjede na liniji 23, nekada uobičajeni predmeti koji izazivaju i fasciniraju svojim začudnim oblikom ili formom a ponekada male životne misterije. Jarmusch nas svojim radom stavlja u kožu protagoniste, daje nam priliku da iskusimo život iz pozicije poete Patersona i pokazuje koliko tajni krije ono što je na prvu tako uobičajeno.
Kako svaki Jarmuschev film je nevjerojatno filmsko iskustvo, pet navedenih radova su samo esencijalnih za bolje razumijevanje što ovaj redatelj govori te na koji način izvodi svoje filmove. Ako vam se oni svide, topla preporuka, bez okolišanja posvetite svoje vrijeme gledanju i ostalih filmova (Dead Man, Ghost Dog: The Way of the Samurai, Permanent Vacation, Night on Earth, Broken Flowers i Stranger than Paradise) za koje na žalost nije bilo mjesta na listi.