RASPOLOŽENI ZA LJUBAV: Dvadeset godina od remek-djela Wong Kar-waija
U trenutku nemira
Držala je spuštenu glavu …
kako bi mu dala priliku da se približi.
On nije mogao, nedostajalo mu je hrabrosti.
Okrenula se i otišla.
Hong Kong, 1962
…stihovi su ispisani u uvodnim trenutcima filma Raspoloženi za ljubav (In the Mood For Love), remek-djela Wong Kar-waija, izvorno prikazanog na Cannes Film Festivalu 2000. godine. I već tu, prije nego čujemo prvi zvuk blage violine koja odzvanja melankoličnu repetitivnu melodiju nemira te prije nego vidimo prvi kadar u kadru zasićen tamnim crvenim i zelenim, redatelj nas utapa u duboke, kompleksne emocije kojima ovaj rad odzvanja.
Film prati Chow Mo-wan-a (Tony Leung), novinara koji iznajmljuje sobu u stanu zgrade u Hong Kongu istog dana kao i Su Li-zhen (Maggie Cheung), tajnica iz brodarske tvrtke. Oboje u braku, sa supružnicima koji nerijetko rade prekovremene sate te odlaze na poslovna putovanja, gospodin Chow i gospođa Li-zhen većinu svog slobodnog vremena provode sami na relaciji posao, obližnji restoran, unajmljena soba. Kada sudbina krene uplitati prste u živote novih susjeda, njihov svaki susret donosi nova otkrića o grčevitom, anksioznom stanju na samom rubu ljubavi.
Intimnost trenutka
Briljantnost ovoga filma najprije leži u samoj priči, za koju je veoma teško povjerovati da je nastajala u samom procesu snimanja te da su u njoj podjednako sudjelovali dvoje glavnih glumaca.
Izvorno, scenarijem zamišljen kao nastavak filma Days of Being Wild (1990), koji je Kar Waija postavio na mapu značajnih filmskih autora, In the Mood for Love je u procesu oblikovan kao serijal kratkih epizoda, dvoje stranaca koji se vremenom emotivno približavaju jedno drugome. Spomenuto vrijeme je upravo to koje igra ključnu ulogu u razvoju intimnosti između gospodina Chowa i gospođe Li-Zhen. Redatelj nas konstantno podsjeća na njega, nerijetko krećući u novu scenu kadrovima sata te repeticijom mjesta na kojima se pojavljuje njegovih dvoje ljubavnika u sjeni.
Nedefinirani odnos koji dvoje protagonista razvijaju te međusobno nevjerstvo njihovih supružnika, sjajno preslikava i duh samog vremena u kojem se Hong Kong nalazio šezdesetih pod britanskom vlasti. Kar Wai se ne ustručava to prikazati u stvarnom svjetlu. Izvana tu je očit ekonomski prosperitet, kolaboracija sa susjednim azijskim državama, užurbanost i slava življenja kao i napredak tehnologije, dok u privatnosti domova je razdor koji svatko trpi u sebi.
Pokvarenost promatranja
Koliko god snage nosila sama priča filma, In the Mood for Love je rad koji se urezuje u sjećanje zbog kompleksne tehničke izvedbe, koja je trajala dugih 15 mjeseci. Gotovo svaki trenutak filma oblikovan je kroz dvostruko kadriranje. Kar Wai se tu ne zaustavlja te kako film odmiče kreće implementirati ogledala, koja dodaju još jednu razinu višestrukog kadriranja koje dodatno manipulira prostor i vrijeme filma. Sve ovo izvedeno je s intencijom da smjesti nas, gledatelje, u centar događanja, u poziciju voajera koji promatraju nešto izrazito osobno i nesvakidašnje.
Filmovima Chungking Express (1994) i Happy Together (1997) Kar Wai je pokazao koliki značaj može igrati muzika, kao i njena repeticija u filmu. Ipak, kada je u pitanju In the Mood for Love, autor je nadmašio samog sebe. U svega 98 minuta trajanja, redatelj nas devet puta utapa melankoličnom melodijom skladbe ‘Yumeji’s Theme’, koju je kompozitor Umebayashi Shigeru kreirao gotovo deset godina ranije, za istoimeni, minorni japanski Yumeji.
U raspoloženju za…
Danas, dvadeset godina od izlaska, mnogo je toga čemu se ljubitelji ovog filma mogu radovati. S jedne strane, napokon, otvoreno smijemo priznati da je In the mood for Love filmski klasik, koji će Kar-waija urezati duboko u povijest filma. Također, kao centralni dio do sada neformalne trilogije (Days of Being Wild/In the Mood for Love, 2046) ovaj nezaboravni rad bi u 2020. godini trebao dobiti novi nastavak naziva Blossoms, koji je ujedno i prvi film redatelja iz Hong Konga u sedam godina!
Istaknuto: In the Mood For Love je nominiran za Palme d’Or, dok je Tony Leung nagrađen za najboljeg glumca (prvi hongkonški glumac koji je osvojio ovu nagradu u Cannesu). Film je također u BBC anketi, u kojoj je sudjelovalo 177 filmskih kritičara iz cijelog svijeta, proglašen za drugi najbolji film 21. stoljeća, dok je ispred njega bio jedino Lynchov Mulholland Drive.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.