„ZMAJEVA KUĆA”: Dramaturška repriza i muke po Targaryenima

zmajeva

Završila je prva sezona dugoočekivanog spin-offa Igre prijestolja” i u nastavku ćemo se osvrnuti na prednosti i mane koje je serija Zmajeva kuća” („House of the Dragon”) pokazala u deset, kvalitetom vrlo varirajućih, epizoda.

Recenziju nakon prve polovice sezone mogli ste već čitati na Ziheru, dok je veliki završetak zadobio visoke ocjene publike – počevši od osme epizode „The Lord of the Tides”, preko „The Green Council” pa do finalne „The Black Queen”. Misterij teško da se može održavati u današnjem tempu gdje postoji svojevrsni predložak za seriju u vidu knjige Vatra i krv” koju je 2019. objavio George R.R. Martin, a na internetu imate dostupna sva objašnjenja tko je tko i tko je kome što pa i kako će sve završiti. Ako ste obožavatelj, vjerojatno ćete željeti odnose među likovima shvatiti što je detaljnije moguće, pogotovo jer „Zmajeva kuća” u prvoj sezoni to ne donosi dovoljno dobro.

Nekoliko odličnih glumačkih uloga

Ono što je ponudio drugi dio sezone je promjena glumaca za određene likove, a ta promjena je izvedena dosta nespretno. Ispada da neki stariji likovi, poput Otta Hightowera, ne mogu još malo ostarjeti pa se su glumca Rhysa Ifansa ostavili do samog kraja, bez neke prevelike razlike u izgledu (za razliku od početka do kraja odličnog i fizički mijenjanog Paddyja Considinea u ulozi kralja Viserysa).

Facebook: houseofthedragon
Facebook: houseofthedragon

„Zmajeva kuća” nudi nam karakterizaciju likova koja je u „Igri prijestolja” (usporedbe su neizbježne, nemojte nam zamjeriti) građena kroz nekoliko sezona. Ovdje imamo ubrzani proces upoznavanja u deset epizoda, a ponegdje s većim ili manjim vremenskim skokom u kojem često ostanemo začuđeni ponašanjem i motivacijom pojedinog lika. Naravno, scenaristi su, na čelu s Ryanom Condalom, napravili dobar plan da kraj prve sezone ima jasno označene smjernice zbog kojih ćemo ‘morati’ gledati drugu sezonu jer se, eto, sprema „Ples zmajeva”.

Upravo je taj koloplet likova koji dolaze i odlaze, pojavljuju se i ne pojavljuju u nekim epizodama, činio cijelu priču nesuvislom i navrat nanos sklepanom samo da se već jednom bacimo na glavnu stvar. Pojedini glumci su sjajno odigrali svoje role, od već spomenutog Paddyja, a u tu skupinu spadaju i Matt Smith (Daemon), Emma D’Arcy (starija Rhaenyra), Olivia Cooke (kraljica Alicent), Eve Best (Rhaenys) i Ewan Mitchell (odličan odabir za Aemonda).

Ovdje se radi o gotovo kompletnom glavnom castu, tako da su sporedne uloge one koje štekaju, a ponekad dobivaju i previše na značaju, samo da bi se zadovoljila forma dvorskih spletki i intriga, toliko poznata iz “Igre prijestolja”, a ovdje dovedena do banalnosti jer bi zbog neočekivane smrti nekog lika kojeg smo vidjeli dva puta i upoznali kroz dva dijaloga trebali ostati šokirani.

Facebook: houseofthedragon
Facebook: houseofthedragon

Raspad naracije i razvoja likova

Već se po dinamici epizode, a govorimo o posljednje tri-četiri, dalo naslutiti da će se ići na twist, obrat koji će gledatelje ostaviti u šoku pa će cijela epizoda zbog tog momenta izgledati atraktivnije i dramaturški nabijenije. Nažalost, baš je lekcija koju nas je „Igra prijestolja” naučila da trebamo ‘očekivati neočekivano’ ovdje podbacila. Rijetko koja epizoda ne završi cliffhangerom, rijetko koja epizoda nema twist i kada vam se to ponovi po nekoliko puta unutar jedne sezone – jednostavno je previše.

Ni CGI zmajevi, gradovi, utvrde, zamake i ostali krajolik ne mogu nadoknaditi labava rješenja i tempo koji nam „Zmajeva kuća” donosi. S druge strane, kostimografiji i scenografiji nema se što previše zamjeriti – sve je to već isprobana formula za ‘nizak fantasy’ poput ovoga. Uostalom, s gotovo 200 milijuna dolara budžeta za cijelu sezonu, barem se u tom aspektu nije smjelo pogriješiti. Šteta što je (naj)manji dio financijskog kolača očito otišao scenaristima.

Na kraju, „Zmajeva kuća” sudeći prema široj publici ispunila je svrhu. Palac je okrenuti više prema gore, nego što je prema dolje pa je HBO objavio da se Targovi, zmajevi i ostali vraćaju 2024. godine, a s obzirom na događaje koje bi trebali pratiti u drugoj sezoni, svjedočit ćemo vizualnom spektaklu. Nadamo se da će ga jednako dobro pratiti i narativni dio koji se raspao nekoliko puta u uvodnoj sezoni.