Istaknuto
07.08.2020.

Vrijeme čitanja: 10 minute Donosimo vam listu nekih od najpoznatijih svjetskih književnika koji su se, izuzev što su za sobom ostavili književna djela koja ćemo još dugo pamtiti, suočavali sa svojim nemilosrdnim demonima.

06.08.2020.

Vrijeme čitanja: 2 minute Limbo je igra bez priče, bez dijaloga i bez uputa na ekranu. Istovremeno, Limbo je jedna od najposebnijih igara svih vremena.

Film

Hrvatska kino premijera japanskog velikana Kenjija Mizoguchija u kinu Tuškanac

12.01.2019. Ziher.hrFoto: press Kino Tuškanac
Vrijeme čitanja: 2 minute

Od srijede, 16. siječnja do utorka, 22. siječnja kino Tuškanac priređuje hrvatsku kino-premijeru jednog od najvećih japanskih redatelja svih vremena i, riječima Robina Wooda, „filmskog Shakespearea“ – Kenjija Mizugochija. U sklopu programa pod nazivom Portreti: Japanski klasični film Kenjija Mizoguchija prikazuje ukupno 13 čuvenih autorovih filmova.

Posrijedi su filmovi nastali u razdoblju 1936-56, kada je redatelj realizirao nekoliko formalno gotovo besprijekornih djela u žanru gendai-geki, (melo)dramama suvremene tematike, te zaredao niz velikih nagrada na filmskom festivalu u Veneciji, a svi filmovi prikazuju se s trenutno najboljih dostupnih kopija pa je ovo uistinu jedinstvena prilika.

Uvodna riječ Živorada Tomića

Filmovi su tematski uglavnom preokupirani sudbinom i položajem žena u Japanu, često gejša i prostitutki koje se žrtvuju i pate zbog sebičnih muškaraca, dok je stilski riječ o vizualno lapidarnim i likovno rafiniranim ostvarenjima koja se odlikuju vrhunskom ekonomičnošću režije lišene gotovo svih suvišnih elemenata.

U razdoblju čiji pregled donosi prva hrvatska retrospektiva u kinu Tuškanac, Mizoguchi je stvorio tematski i stilski dosljedan opus kojemu u Japanu konkuriraju jedino velikani klasičnog japanskog filma Akira Kurosawa i Yasujiro Ozu, a uoči prve projekcije, u srijedu, 16. siječnja u 19 sati, uvodnu riječ održat će filmski kritičar Živorad Tomić.

Dobitnik Srebrnog lava

Program započinje u srijedu, 16.01. filmom Intendant Sansho (1954), vizualno impresivnim filmom glasovitog japanskog majstora, nagrađenim Srebrnim lavom u Veneciji. Temeljen na narodnoj priči, film oslikava dehumaniziranost feudalnog razdoblja, te istodobno funkcionira kao meditacija o tragičnoj sudbini pojedinca uhvaćenog u žrvanj više sile i samovolje drugih.

U četvrtak je na rasporedu posljednji autorov film, egzistencijalna drama Ulica srama (1956), svojevrsni labuđi pjev velikog umjetnika koji je preminuo od leukemije u 58. godini, te potom  Priča posljednje krizanteme (1939), jedno od najuspjelijih i najvažnijih ostvarenja japanske kinematografije uopće, koje nudi oštrouman pogled na položaj žene u Japanu 19. stoljeća.

Petak donosi čuvenu Legendu o Ugetsuu (1953), jedan od najljepših i najosebujnijih filmova ikada snimljenih nagrađen Srebrnim lavom u Veneciji, te remek-djelo Život O’Haru, galantne žene (1952), također nagrađen Srebrnim lavom u Veneciji, u kojem se redatelj ponovno na maestralan način bavi svojom omiljenom temom – prikazom položaja žena u društvu.

Vikend s tragikama i povijesnim remek-djelima

U subotu je na rasporedu Legenda o raspetim ljubavnicima (1954), tragična ljubavna priča u kojem se redatelj još jednom na superioran način bavi temom stradanja žene, te potom Gospođica Oyu (1951), impresivno režirana i intrigantna romantična (melo)drama o neobičnom ljubavnom trokutu.

Nedjelja je rezervirana za Pet žena oko Utamara (1945), prvi redateljev film nakon Drugog svjetskog rata, ujedno i jedan od rijetkih jidai-geki filmova, filmova povijesne tematike, te Sestre iz Giona (1936), drugi važan Mizoguchijev film iz njegova opusa realiziranog prije rata, koji se ujedno drži i najboljim japanskim prijeratnim filmom uopće.

Ponedjeljak donosi impresivnu, angažiranu i provokativnu dramu Glazbenici iz Giona (1953), još jednu redateljevu posvetu stoicizmu i hrabrosti represiji izloženih žena u njegovoj domovini, te stiliziranu povijesnu dramu Princeza Yang Kwei-Fei (1955), prvi od dva redateljeva filma u boji, u kojem se još jednom potvrdio i kao majstor oniričkog filma.

Konačno, u utorak gledamo Žena o kojoj se priča (1954), svojevrsni tematski i dijelom izvedbeni parnjak njegovu godinu dana realiziranom filmu, dok retrospektiva završava filmom Elegija iz Osake (1936), prvim u nizu velikih Mizoguchijevih filmova kojim je redatelj započeo dugu i plodnu suradnju sa scenaristom Yoshikatom Yodom.

(Visited 107 times, 2 visits today)

Komentari