Fiume o morte
17. veljače 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteKombinirajući humor i povijesne činjenice, Bezinović dekonstruira mit o pjesniku-osvajaču koji je Rijeci donio kaos prije nego što je Europa upoznala fašizam.

17. siječnja 2025.

Vrijeme čitanja: < 1 minutaJedan od najvažnijih redatelja našeg doba, istinski umjetnik i vizionar, David Lynch, umro je u 79. godini.

Film

„Indiana Jones i artefakt sudbine” (2023): Kad arheolog postane artefakt

Indiana Jones
Foto: Screenshot from YouTube trailer
Vrijeme čitanja: 4 minute

„Moraš prošlost pustit’… da bi mog’o imat’ budućnost” (Sid, „Ledeno doba 2”)

Slavni arheolog Henry Jones mlađi, znan kao Indiana Jones, i njegovo kumče Helena Shaw moraju zaustaviti nacističkog znanstvenika Jürgena Vollera prije nego što se dočepa stroja koji omogućuje putovanje kroz vrijeme i promijeni ishod Drugog svjetskog rata.

Američka verzija Jamesa Bonda

Stvoren po uzoru na Jamesa Bonda i to ponajviše onakvim kakvim ga je utjelovio Sir Sean Connery te drugih junaka pustolovnih romana ranih godina 20. stoljeća, Indiana Jones je kreacija dvojice genijalnih redatelja koji spadaju među najrevolucionarnije redatelje 20. stoljeća, ali i čiji su filmovi među najprofitabilnijima u povijesti – Stevena Spielberga i Georgea Lucasa.

Kao takav, Indy je predstavljen kao vrhunski poznavatelj povijesti, stručnjak za okultno, ali i kao cinični i sarkastični pustolov čiji su jedini strah zmije. Ovjekovječio ga je na srebrnom platnu proslavljeni glumac Harrison Ford i to čak pet puta, usprkos tome što je od prvog dijela, „Otimači izgubljenog kovčega“, prošlo čak 42 godine i tome što je Ford navršio 81 godinu.

U potrazi za milosrdnim vremenom

No, vrijeme je nemilosrdno prema svakome, pa tako i prema filmskim likovima, još više prema glumcima koji ih tumače te se počinje osjećati teret godina i zamor u legendarnoj franšizi.

Prolog petog i navodno posljednjeg filma u franšizi vodi nas u francuske Alpe 1944. godine, u jeku Drugog svjetskog rata, kamo su se Indy i njegov prijatelj Basil Shaw, zaputili kako bi pronašli Longinovo koplje kojim je proboden Isus Krist. No, ubrzo shvaćaju da je koplje kopija i da Nijemci posjeduju nešto puno vrijednije – Antikiteru, stroj koji je osmislio sirakuški matematičar Arhimed i koji navodno svom vlasniku omogućuje putovanje kroz vrijeme.

Dvadeset i pet godina poslije, na dan slijetanja Amerikanaca na Mjesec, zatičemo Indyja kao starca koji grmi na balavce koji puštaju preglasnu glazbu. Indy je ogorčeni i cinični starac koji je zbog gubitka sina Mutta u vijetnamskom ratu posvađan sa ženom Marion koja se želi rastati i koji je pred mirovinom nakon duge profesorske karijere.

Jones je nevoljko bačen usred akcije kad ga kumče Helena Shaw zamoli da pronađe drugu polovicu Antikitere za kojom tragaju i neonacisti predvođeni Vollerom, astrofizičarom koji je nakon 2. svjetskog rata prešao na stranu Saveznika, ali koji ima skriveni motiv i koji se nije odrekao pogubne ideologije.

Njihovo putovanje odvest će ih od New Yorka do Tangiera, od Grčke do Sicilije u ovom posljednjem poglavlju sage o najpoznatijem svjetskom arheologu.

Indiana Jones se oprašta – treći put!

Nakon što je godinama držao redateljsku palicu, Steven Spielberg ju predaje Jamesu Mangoldu, iza kojeg stoje hitovi kao što su „Wolverine“, „Logan“, „Ford protiv Ferrarija“, „Identitet“, „U 3:10 za Yumu“ i mnogi drugi. Mangold je iskusni redatelj koji zna kako se radi vrsta filma kakav je onaj o Indianu Jonesu i, bar na papiru, izgleda kao izvrstan izbor.

No, samo na papiru.

Jer Mangold je dobio tešku zadaću, napraviti novu oproštajku za Indyja koji je već imao sretan kraj i odjahao u zalazak sunca i to dva puta – prvi put još 1989., na kraju „Posljednjeg križarskog pohoda“ što mnogi i dan-danas smatraju savršenim krajem, a drugi puta na kraju „Kraljevstva kristalne lubanje“ kad se činilo da će mladi Shia LaBeouf preuzeti bič, šešir i strah od zmija. No, LaBeouf je, pogođen nizom afera, praktički protjeran iz Hollywooda i danas glumi u manjim filmovima te je u ovom dijelu bačen pod autobus odnosno otpisan iz radnje. To pak znači da je Harrison Ford, unatoč tome što je zašao u zlatne godine, još jednom morao uskočiti u akciju.

Kako to izgleda u filmu?

Bidenov vršnjak u akciji

Recimo samo da ćete morati suspregnuti svu nevjericu koju imate kad vidite starca koji s lakoćom pobjeđuje dvometarske divove od 120 kilograma kakvi bi bili teška zadaća i za nekog poput Jacka Reachera, kamoli za vršnjaka Joea Bidena. Umjesto da se skrasio s voljenom Marion i otišao u zasluženu mirovinu, Indy je primoran na pustolovinu koju mnogi mlađi od njega ne bi lako podnijeli.

I tako je od arheologa stvoren artefakt, od čovjeka kojemu je karijera u ruševinama stvorena je ruševina, sjena nekadašnje filmske ikone.

Kao što to obično biva u Hollywoodu (vidi Wolverinea i Lukea Skywalkera, primjerice), Indyja je zamijenila žena čiji lik tumači Phoebe Bridge-Waller („Fleabag”). Njen lik, Helena Shaw, sušta je suprotnost Indyju – ona je beskrupulozna, cinična, drska, opsjednuta novcem i zaradom i lišena ikakve ljubavi prema povijesti te je bez dlake na jeziku što ponekad ispada bezosjećajno prema Indiani koji ju očito voli. Shaw polako preuzima film u kojem je Ford tek kopilot i iz kojeg bi najradije pobjegao glavom bez obzira. Nepoznato je što je glumca koji glumi već nekoliko desetljeća i koji ima novca na bacanje natjeralo na ulogu, no vjerojatno nije ljubav prema liku, već prije prema zelembaćima.

Mikkelsen ponovno zlikovac – 93. put

Nakon što se obračunavao s nacistima („Otimači izgubljenog kovčega“), indijskim okultistima i štovateljima Kali („Hram smrti“), ponovno nacistima („Posljednji križarski pohod“) i komunistima („Kraljevstvo kristalne lubanje“), Indy se, za promjenu, obračunava s nacistima. Zašto baš njima? Zato što su oni najljenije, najlakše moguće rješenje za vrle scenariste lišene bilo kakve kreativnosti. Ako je zlikovac nacist, nije ga potrebno okarakterizirati – znamo da je zao radi zla samog i zato je jedino gore od tog zlikovac s facijalnim deformitetom (povez na oku, ožiljak preko oka). Ubacimo li u to i činjenicu da Vollera glumi Mads Mikkelsen, koji je redovito prvi izbor za zlikovca velike franšize („Doktor Strange“, „Čudesne zvijeri i Dumbledoreova tajna“, „Casino Royale“ i dr.), dobivamo klasičnog zlikovca kojeg zaboravite još prije nego što završi film.

Film je prožet beskonačnim potjerama i jurnjavama u kojima Indy i njegovi prijatelji voze sva moguća vozila – od konja (Je li konj vozilo? Provjeriti kasnije!) do tuk-tuka, od auta do aviona i tako unedogled. Uz to, svaki put kad Indy & Co. pronađu neki dragocjeni MacGuffin koji će ih odvesti do drugog MacGuffina, nacisti se pojave i ukradu im to što, naravno, ne pomaže nepredvidljivosti filma.

Kraj filma pak obilježava, kao i uvijek, nešto potpuno nestvarno i nevjerojatno za povjerovati, no to je već klasična priča za ovu franšizu. No zato bi vas mogla začuditi činjenica da Indy ne vjeruje u magiju, iako je dosad bio svjedok moći Kovčega Saveza, božice Kali, Svetog Grala, vanzemaljaca i tko-zna-čega-još u brojnim off-screen avanturama.

Da ne bude da je sve tako crno, moramo pohvaliti sjajnu glazbu legendarnog skladatelja Johna Williamsa kojemu je ovo oproštajka pred mirovinu. Živio, dragi imenjače, i hvala na divnoj glazbi!

Do sljedećeg puta kad Disney oživi ovu franšizu i natjera 128-godišnjeg Forda da glumi Indyja!


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari