novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Vizart

Izložba ‘Povratak u Žlebice / Separacija’ Marijana Molnara

Vrijeme čitanja: 3 minute

Centar za kulturu Novi Zagreb jedna je od prvih institucija koja je započela s programskim aktivnostima nakon pandemijske pauze i propisane samoizolacije. Otvorenje novog ciklusa započinje izložba Povratak u Žlebice / Separacija umjetnika Marijana Molnara u srijedu, 20. svibnja 2020. u 19 sati.

Kustosica Anita Zlomislić napisala je o Molnarovoj izložbi sljedeće:

Novi ciklus umjetnika Marijana Molnara Povratak u Žlebice /Separacija osmišljen je unutar programske koncepcije Galerije Vladimir Bužančić u 2020. pod nazivom Perspektive zajednice koja promišlja što čini zajednicu i možemo li uopće suvremena društva nazvati zajednicama. Jer unatoč tome što su nam pojmovi i perspektiva i zajednica dobro znani, svjedočimo da nam se društvo ponaša kao da ne razumije ni jedan od njih. Svi znamo da je zajednica od prapovijesti bila presudna za preživljavanje. Međutim, živimo u društvima u kojima ne znamo biti za-jedno, u kojima su interesi većine podređeni partikularnim interesima pojedinaca koji, zapakirani u razne politike i ideologije, uništavaju spone među ljudima, šire mržnju i izazivaju ratove. S istim ciljevima privatiziraju se prirodni resursi: voda se naplaćuje, kišnica se zabranjuje skupljati, sijeku se šume… Riječ je o šestom antropocentričnom izumiranju kako ga naziva Elizabeth Kolbert, novinarka New York Timesa.

Unatoč činjenici da je Zemlja na pragu ekološke katastrofe, zakonske regulative ne ograničavaju štetne industrije kao što ni ne stimuliraju ekološki odgovorno ponašanje građana. Na lokalnoj razini, svjedoci smo da Hrvatsku posljednjih 30 godina nije razorio rat i njegove posljedice, već sitni i kratkoročni interesi domaćih političkih elita  koji cinički i sramotno svoju odgovornost  nastoje opravdati mandatnim razdobljem od četiri, pet godina. Od pohlepe obnevidjeli vlastodršci nisu stvorili uvjete za razvoj društva ni u jednom njegovu segmentu, a time niti za dostojanstven život od vlastita rada. U nedostatku perspektiva, mladi visokokvalificirani ljudi (čije je obrazovanje platilo društvo!) masovno napuštaju zemlju, a većinsko stanovništvo treće životne dobe bez mogućnosti je da si osigura dostojanstvenu starost.  Unatoč toga, u Hrvatskoj 70% građana ne izlazi na izbore! Što u ljudima proizvodi iluziju kako ih se ekološki problemi ne tiču, kako su neovisni od drugih koji ih okružuju, u zgradi, ulici, gradu, radnoj organizaciji, državi? Što je čovjeka učinilo patogenom pojavom na planeti Zemlji? Jesu li to posljedice onoga što zovemo ljudskom prirodom? Ili je to vid ljudskoga odumiranja?

Aktualni izložbeni projekt Marijana Molnara, govoreći o romskom naselju Žlebice koje se nalazi u umjetnikovoj zavičajnoj općini Reka pored Koprivnice, kroz dva video rada i dvije ambijentalne instalacije pokreće pitanja identiteta, odnosa spram Drugog i drugačijeg te rastvara predodžbu o homogenom kolektivu. U predgovoru izložbe Marijana Molnara Ivana Mance ističe:

 „Umjetnost, simbolički poredak umjetnosti koji se privremeno uspostavlja na tim marginama tuđih života, života Drugih, kako sam Molnar tvrdi, tu je tek da označava nedostatak; ne samo nedostatak komunalne infrastrukture ili kulturnih institucija, već i nedostatak društvene vidljivosti, izostanak intersubjektivnog identiteta temeljem kojeg bi se participiralo u društvenoj razmjeni – jer onaj romski još uvijek nije pozitivna odrednica, već politički korektan, ali ispražnjeni označitelj za adresiranje problema i predrasuda.

Izložba u Galeriji Vladimir Bužančić (CZK Novi Zagreb) može se pogledati do 10. lipnja 2020., ponedjeljkom, utorkom, srijedom i petkom od 10 do 18 sati, a četvrtkom i subotom od 10 do 13 sati.


O umjetniku

Marijan Molnar diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976. godine. Od 1976. do 1979. godine bio je suradnik Majstorske radionice slikara Ljube Ivančića i Nikole Reisera kada je i surađivao je s umjetnicima okupljenima oko Galerije Podroom i Galerije PM u Zagrebu. U vrijeme nove umjetničke prakse formira svoju strategiju kojom propituje procesualne elemente u konstituiranju rada, kontekst i uvjete umjetničkog rada, dvojnosti kulture i prirode, odnos subjekta i objekta i pitanja identiteta. U svojem radu koristi se instalacijama, filmom, videom, ambijentima, akcijama i performansom, fotografijom, site-specific i on-line instalacijama. Član je neformalne grupe umjetnika Pleh s kojom realizira zajedničke izložbe i akcije. Živi i radi u Zagrebu.

Be social

Komentari