Glazba

Kralj rock’n’raija Rachid Taha dolazi u Tvornicu kulture!

Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: press
Foto: press

Kao i svake godine, 7. Subversive Festival, koji se održava od 3. do 17. svibnja u Zagrebu, okuplja vodeće svjetske intelektualce, znanstvenike, umjetnike, filmaše, aktiviste i društveno odgovorne građane. Ovogodišnji Subversive, s naslovnom temom Moć i sloboda u doba kontrole: mreže – ideologija – alternative, propituje kako birokratizacija i fragmentacija društva dovode do intruzivnog umrežavanja silnica kontrole koje su ispod praga društvene vidljivosti.

Nastavljajući s prošlogodišnjim popratnim glazbenim programom, Subversive Festival u suradnji sa Žednim uhom dovodi glazbenu zvijezdu, aktivista i karizmatika – RACHIDA TAHU. Taha nam tako u sklopu europske turneje u pratnji osmeročlanog benda po prvi put dolazi i u Hrvatsku. Ovaj osebujni i autentični Francuz alžirskih korijena osvaja srca publike svojim karakterom, fantastično energičnim scenskim nastupima i jedinstvenim glazbenim izričajem, koji bi se najlakše mogao okarakterizirati kao world music. Glazba Rachida Tahe svakome nudi ponešto – u njoj će uživati ljubitelji rocka, punka, elektronike pa sve do orijentalnih ritmova, poput shaabija i raija.

Foto: press
Foto: press

Koncert će se održati 11. svibnja u Tvornici kulture, a dan kasnije moći će se poslušati i njegovo predavanje na Konferenciji u 19 h u kinu Europa na temu migracija, Arapskog proljeća, prosvjeda u BiH, uloge umjetnosti u krizom i recesijom devastiranoj društvenosti, nasilju u Ukrajini itd. Rachid Taha prvo glazbeno iskustvo stječe krajem 70-ih godina u lyonskom klubu indikativnog imena Les Refoulés (Odbačeni), u kojem je spajao glazbu The Clasha, Led Zeppelina, Kraftwerka, Boa Diddleyja, Johnnyja Casha, s arapskim urbanim pop i tradicionalnim izvođačima poput Oum Kalthoum. Ubrzo je osnovao bend, opet indikativnog imena – Carte de Séjour (boravišna dozvola) – u kojem je nastavio spajati arapske korijene i francusko iskustvo. Najveću pozornost bend je privukao ironičnom obradom poznate francuske domoljubne pjesme Douce France, povezujući je s protestnim antirasističkim maršem pripadnika druge generacije magrebskih emigranata (marche de beurs). Iako je pjesma ubrzo bila zabranjena na radiju, svi članovi francuskog parlamenta ipak su dobili po primjerak jer je Taha uspio nagovoriti tadašnjeg ministra kulture da svakom podijeli jednu. Zanimljiva se anegdota, moglo bi se reći i urbana legenda, veže uz to razdoblje njegove glazbene karijere: kada je 1981. otišao u Pariz na koncert The Clasha, uspio im je dati kopiju demosnimke benda. Iako nije dobio nikakvu povratnu informaciju, idućeg ljeta čuo je hit Rock the Casbah, zaključivši da su ipak preslušali snimku. Taha je i sam briljantno obradio pjesmu tri desetljeća kasnije, djelomično prepjevanu na arapski i odmah primijećenu u taboru The Clasha. Njegova verzija uvrštena je na soundtrack dokumentarca o Joeu Strummeru The Future Is Unwritten, a Mick Jones postao je kasnije vrlo čest gost na njegovim koncertima.

Samostalnu karijeru započeo je početkom 90-ih u Parizu, nastavljajući spajati društveni angažman i aktivizam s glazbom. Najupečatljiviji takav spoj jest njegovo performativno odricanje arapskog naslijeđa kada je za album Olé Olé kosu obojio u plavo i nosio plave leće, ironijski se primičući zapadnjačkoj kulturi. Subvertirajući time socijalne i rodne norme, s jedne je strane doveo u pitanje francuske ksenofobne stavove o imigrantima i manjinama općenito, a s druge arapsko stereotipno patrijarhalno shvaćanje rodnih uloga. Karijeru su mu do danas obogatile mnogobrojne suradnje s poznatim glazbenicima i glazbenim producentima kao što su – da nabrojimo samo neke – Steve Hillage (s kojim je surađivao dok je još svirao u bendu), Brian Eno, Mick Jones, Justin Adams i Cheba Fadela. Najbolje je ostao upamćen po hitovima Ya Rayah, prepjevanoj klasičnoj arapskoj elegiji o migraciji, Barra Barra, kasnije zapaženom zbog pojavljivanja na soundtracku za film Ridleyja Scotta Pad crnog jastreba, već spomenutoj obradi Rock El Casbah te pjesmi Kelma, koju je Carlos Santana prepjevao u Migra na svom planetarnom bestseleru Supernatural. Godine 2013. izdaje svoj deveti samostalni album Zoom, gdje „rockabilly i shaabi postaju prvi rođaci“, odražavajući karizmu osobe koja je odrasla pod utjecajem Elvisa, bolivudskih filmova, špageti-vesterna i egipatskih melodrama.

 

Ulaznice se mogu kupiti  u Tvornici kulture  kao i na svim prodajnim mjestima Entrio sustava te svim prodajnim mjestima Eventim sustava po cijeni od 130 kuna u pretprodaji, a 150 kn na ulazu. Cijena za studente uz predočenje x-ice ili indeksa iznosi 90 kuna.

Be social

Komentari