Vizart

Mercedes Bratoš za Sketchbook Station: Simbolična cikličnost života u crtežu

Mercedes Bratoš
Foto: Press
Vrijeme čitanja: 3 minute

“Stalna na tom svijetu samo mijena jest!” citat je Petra Preradovića koji bismo vrlo lako mogli primijeniti na sljedeću sudionicu Sketchbook Station projekta u organizaciji udruge Prizma. Svako novo iskustvo u radu dubrovačke umjetnice Mercedes Bratoš rezultira novim načinom formiranja i transformiranja stvarnosti čime se oplemenjuje njezin umjetnički izraz, ali i spriječava pretpostavljanje sljedećeg koraka. Tijekom godina vidljivi su pomaci i promjene u izričaju autorice, no ipak postoji jedna konstanta u njezinom radu, a to je kolaž.

Mercedes Bratoš rođena je 1979. godine u Dubrovniku gdje je završila srednju Umjetničku školu Luke Sorkočevića. Slikarstvo je diplomirala na Accademia di Belle Arti u Firenci u klasi prof. Umberta Borella. Godine 2014. upisala je pedagoško-psihološko obrazovanje na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Od 2017. godine radi u udruzi Svitanje koja se bavi zaštitom i promicanjem mentalnog zdravlja. Do sada je imala više samostalnih i skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Živi i stvara u Zagrebu i Dubrovniku.

Foto: Press

Promatrajući opus Mercedes Bratoš moguće je pratiti kontinuirani razvoj njezinog umjetničkog prosedea. Stalne mijene u stvaralačkom opusu odraz su mijena unutarnjeg stanja autorice. Dosljednost izričaja potvrđena je kroz vjernost kolažnoj tehnici i predanost stalnom traženju ravnoteže i sklada unutar djela. Odabir slikarske tehnike koja spajanjem različitih materijala stvara vizualne enigme definira kompleksni karakter Mercedes Bratoš.

Stvaralački proces obilježava kolažiranje na papiru te izrada stotinjak skica od kojih umjetnica izabire one koje su međusobno povezane i uklapa ih u smislenu cjelinu. Mercedes primat daje intuiciji nad razumom, prepuštajući se kreativnom stvaralaštvu u kojem istinski uživa. Svoj prirodni izričaj pronalazi u sadržajnim kompozicijama nastalim u kombiniranoj tehnici akrilne boje na platnu, krede, tuša, ugljena i rapidografa, zajedno s nizom fragmenata sačinjenih od papira, novinskih isječaka i printa na platnu. Rukovodeći se podsvjesnim, autorica oblikuje djela skladnih boja i kompozicija.

Mercedes Bratoš svojim radom želi pobuditi sve one afirmativne osjećaje koje vežemo uz doživljaj umjetničkog djela. Riječ je o umjetnosti koja ne provocira, već potiče na prepuštanje i uživanje u viđenome. Osjećaj zadovoljstva i sreće mogući su ukoliko živimo život punim plućima i radimo ono što volimo. Upravo taj osjećaj ispunjenosti i zadovoljstva Mercedes svojim radom želi prenijeti na promatrača s ciljem poticanja pozitivnih emocija i kreativnosti.

Foto: Press

Stablo, život i krv osnovni su motivi kojima je Mercedes Bratoš bila vođena prilikom stvaranja svog rada za umjetničku mapu Sketchbook Station. Arhetipski crtež koji slavi radost življenja zasnovan je na ideji stabla kao simbola besmrtnosti, odnosno cikličnosti života. Detaljistički crtež pomno izveden rapidografom u fokus stavlja formu ruke koja oblikom podsjeća na stablo. Rašireni prsti nose simboliku broja pet koji prema taoističkoj filozofiji sve pojave u prirodi i sve što postoji na Zemlji svrstava u pet elemenata: drvo, vatru, zemlju, metal i vodu. Individualizirana inačica obiteljskog stabla u formi ruke ispunjena je nizom krvnih žilica koje simboliziraju snažne poveznice unutar obitelji. Planine i brežuljci u pozadini predstavljaju puteve kojima su hodali naši preci, dok ptice u daljini čine poveznicu između neba i zemlje.

Nakon ovako snažnog rada prepunog životne simbolike, ne preostaje nam ništa drugo nego pitati vas koja su umjetnička djela i priče koje leže iza njih najviše utjecala na vas?

Više o radu Mercedes Bratoš možete saznati na njezinoj web stranici.

Autorica teksta za potrebe projekta je povjesničarka umjetnosti i slovakistkinja, muzeologinja, te kustosica i urednica internetskog portala o umjetnosti PerceiveArt Sonja Švec Španjol.

Be social

Komentari