novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

MIDSOMMAR: Idilična dnevna mora redatelja koji poštuje horor

midsommar
Facebook: MidsommarMovie
Vrijeme čitanja: 4 minute

Što se dogodi kada Ari Aster prolazi kroz prekid veze, a dobije zadatak da snimi horor o skupini mladih turista? Midsommar – već je prozvan najsvjetlijim hororom svih vremena. Doduše, samo vizualno. Na idiličnim zelenim poljima Švedske (zapravo Mađarske, gdje je film sniman), i noću obasjanih suncem, Dani (Florence Pugh) doživljava jednu neobičnu katarzu.

Njena je veza s Christianom (Jack Reynor) na klimavim nogama, no on nema srca konačno prekinuti s njom. Nakon što Dani doživi obiteljsku tragediju, Christianovi prijatelji nevoljko pristaju na to da im se i ona pridruži na ljetovanju. Skupina mladih antropologa i Dani tako posjećuju idilično švedsko selo iz kojeg potječe jedan od njih.

Dok jednom ne smrkne, drugom ne svane

Zanimljivo je u kolikoj mjeri redatelj u intervjuima naglašava da je Midsommar film o prekidu. Zaista je tako, no neće svima u fokusu biti baš taj aspekt filma. Ipak, Aster kroz Dani i Christiana na zanimljiv način pruža dva različita pogleda na istu situaciju te naglašava da je i sam u životu bio u poziciji jednog i drugog lika. Osim ljubavne veze, film je mogao nešto jače istražiti i temu poteškoća u prijateljstvu.

Facebook: MidsommarMovie

Primjerice, Christian i Josh (William Jackson Harper) ulaze u konflikt kada ih doživljaji u Švedskoj potaknu da pišu doktorski rad o istoj temi. No odabirom Dani kao glavnog lika, redatelj ipak postavlja jednu centralnu temu filma. Moguće je interpretirati sve što će uslijediti kao zanimljiv prikaz katarzičnog suočavanja glavnog ženskog lika s velikom životnom tragedijom. Neke interpretacije čak odlaze toliko daleko da čitav film predstavljaju kao Danin trip.

No, Midsommar je i dalje kompleksan i bogat film te možda je ipak dobro što je uz pomoć Dani zadržao ‘centralnost’ i time spriječio da se rasprši u previše smjerova. Ovaj film svoj misterij ne gradi na nepoznatom. Naprotiv, kao da su sve karte na stolu i čak i ono što možda nije odmah očito vrlo brzo biva otkriveno. No, sve te otkrivene karte treba nekako protumačiti. Upravo u tome Midsommar otvara brojne mogućnosti koje se ne vide nužno na prvi pogled.

Konvencionalno nekonvencionalan hororac

Ari Aster ne srami se horora. On ne izvrće konvencije žanra, čak se ne poigrava mnogo njima. Naprotiv, Midsommar je jedno klasično žanrovsko ostvarenje, baš poput Asterovog hvaljenog prvijenca, Hereditaryja, te je zaradio usporedbe s The Wicker Manom. Redatelj spominje i Hostel kao predložak producenata dok je film još bio u nastajanju, a vidljiv je vizualan utjecaj klasičnih horora poput onih talijanskog redatelja Daria Argenta.

midsommar
YouTube trailer screenshot

Likovi, njihovi međusobni odnosi i dijalozi, radnja od  samog početka pa sve do raspleta – sve je u filmu, pa i odabir mladog turista koji će prvi umrijeti, u skladu s tipičnim očekivanjima koja postavlja žanr. Ipak, za Midsommar možemo reći mnogo toga, no ne i da je tipičan film. Kada redateljski i scenaristički prvijenac postavi visoka očekivanja, drugi film uvijek je potencijalna zamka, no Aster nije pokleknuo pred pritiskom. Midsommar nije ništa manje kvalitetan od Hereditaryja, naprotiv, pritom je originalniji  i hrabriji.

Noćna mora u kojoj se uživa

Jedna od najupečatljivijih scena iz Hereditaryja svima nam je poslužila kao upozorenje da u brzoj vožnji budemo oprezni pri guranju glave kroz prozor. Ari Aster imao je sliku te scene u glavi i prije no što se pojavio film u koji je ubačena. To ne čudi, jer snažni vizualni detalji i upečatljiv način snimanja očito će i ubuduće predvoditi priču u filmovima ovog redatelja. Midsommar obiluje takvim, uznemirujuće lijepim scenama. Prikazujući uznemirujuće stvari, poput ritualnih (samo)ubojstava, na lijep način ili lijepe stvari, poput plesa, na uznemirujuć način, Ari Aster uvodi gledatelja u noćnu moru u kojoj se naprosto uživa.

midsommar
YouTube trailer screenshot

Naizgled jednostavnim rješenjima poput obrtanja kamere u prikazu kretnje automobila, Aster vješto prikazuje već viđene stvari na neviđen način. Time kreira atmosferu koja gledatelja s lakoćom uvlači u sebe, ali stisak ne popušta lako. U dva i pol sata trajanja Midsommar ne postaje dosadan i dok je stvar osobnog ukusa jesu li možda određeni elementi filma premalo iskorišteni, dok se na druge oslanja i previše, u cjelini prevladava vrlo dobar dojam.

Poštovanje prema hororu i publici

Bit će vrlo zanimljivo vidjeti kako će se Aster snaći u novim žanrovskim ostvarenjima. Već je najavio melodramu i crnu komediju, a dok se veselimo objema, možemo se nadati da će i drugi mladi redatelji slijediti njegov trag. Pomno istraživanje folklora i tradicije čiji će se običaji uvrstiti u radnju filma trebalo bi se podrazumijevati. Nažalost, često nije tako. Isto vrijedi i za dobro upoznavanje s konvencijama žanra kako bi se, prije vlastitog kreativnog eksperimentiranja, na njih moglo osloniti.

Midsommar nije kvalitetom opravdao to što je riječ o hororu, već je jednostavno snimljen kao kvalitetan horor. Uz  suvremenike poput Jordana Peelea i Luce Guadagninija, Ari Aster pridonio je tome da se više ne treba osvrtati na pitanje postoji li uopće takvo što, već uživati u potencijalnom zlatnom dobu jednog od najzabavnijih žanrova.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari