Slavni radovi Leonarda da Vincija koji su ostali nedovršeni
Na današnji dan 1452. godine rođen je veliki majstor Leonardo da Vinci, prototip renesansnoga čovjeka, genijalac čiji um teško da ima uvjerljivu konkurenciju. Eklektičnost njegovih interesa, veličanje slobode čovjekova uma iznad svih drugih vrijednosti, ali i činjenica da nije imao mnogo slobodnog vremena (bio je zaposlen osmišljavanjem novih načina obrane teritorija brojnih vladara), utjecali su na Da Vincijevu kratkotrajnu zainteresiranost za određenu temu. Uz to, poznato je kako je iznimno sporo crtao i slikao, a zbog svoje perfekcionističke naravi, često je odugovlačio konačni dovršetak svojih radova. Sve to rezultiralo je nekolicinom njegovih nedovršenih umjetničkih radova koje donosimo u nastavku.
1. Poklonstvo kraljeva
U ožujku 1481., augustinski redovnici iz Firence dodijelili su zadatak Leonardu da Vinciju da napravi sliku za oltar u njihovoj crkvi. Da Vinci počinje raditi na Poklonstvu kraljeva, no već sljedeće godine odlazi u Milano. Djelo specifične medeno žute boje ostaje nedovršeno, a danas se nalazi u galeriji Uffizi.
U središtu slike nalazi se Djevica Marija s Isusom, okružena trima kraljevima koji su se došli pokloniti malenom Isusu. Ovih pet figura skupa čine piramidalnu kompoziciju, a u pozadini Da Vinci smješta još nekoliko likova koji tvore polukrug. S lijeve strane nalazi se ruševna poganska građevina, a na desnoj konjanik u stavu koji ostavlja dojam da je itekako spreman za bitku.
Galerija Uffizi 2002. godine zaposlila je Maurizija Seracinija kako bi ispitao površinu slike i osigurao njezinu restauraciju. Međutim, Seracini otkriva kako je Leonardo da Vinci napravio samo skicu za Poklonstvo kraljeva, no netko je drugi naknadno dodao boje. Vjeruje kako je da Vincijeva skica sadržavala scenu krvave bitke i obnavljanje poganskoga hrama. Brojni teoretičari zavjere smatraju kako augustinski redovnici nisu odobravali scene koje bi mogle biti alegorija obnavljanja poganstva pa su zaposlile drugog umjetnika da dovrši, odnosno izmijeni djelo. Vjeruje se da se radi o Filippinu Lippiju.
2. Sveta Ana, Bogorodica i dijete
Dijelovi ove nedovršene Da Vincijeve slike otkrivaju samo inicijalni sloj boje koji služi kao baza za nanošenje ostalih slojeva. Ipak, i na ovome djelu možemo uočiti slikarske tehnike koje je majstor usavršio, poput kjaroskura, sfumata i atmosferske perspektive.
Tri lika, Sveta Ana, Bogorodica i Isus ponovno formiraju trokut, a pozadinski pejzaž, oslabljen sfumatom, djeluje kao da nestaje u izmaglici. Radi se o klasičnom biblijskom motivu, ali se Da Vincijeva inovacija očituje u smještanju Djevice Marije u krilo njezine majke Ane. Mnogi uviđaju izuzetnu sličnost glasovitog osmjeha Mona Lise i onoga sv. Ane. Osim toga, smatra se kako je slikajući osmjehe Mona Lise i sv. Ane, Da Vinci zapravo slikao osmjeh svoje majke Caterine.
3. Sveti Jeronim
Još jedno nedovršeno djelo Leonarda da Vincija je Sveti Jeronim, koje se danas nalazi u Vatikanskim muzejima u Rimu. Radi se o očaravajućoj slici koja prikazuje mršavog, izmučenog pustinjaka, s kamenom u rukama. Djeluje kao da će kamen iskoristiti za nanošenje boli samome sebi zbog pokajanja. U prvom planu slike nalazi se lav kojeg je, prema legendi, sv. Jeronim ukrotio uklonivši mu trn iz šape, i od tada ga prati na njegovom putu po pustinjama. Bol prikazana na licu, istaknuti i zgrčeni mišići vrata sv. Jeronima prkose tadašnjem renesansnom idealu ljepote, ali i pokazuju Da Vincijevu strast prema ljudskoj anatomiji. Neki nagađaju da izbor motiva nije slučajan, nego pokazuje njegovo unutrašnje stanje.
4. Mona Lisa
Rijetko koja priča o Leonardu da Vinciju može proći bez spominjanja čuvene Mona Lise. Uz brojne druge kontroverze i teorije u vezi nje, postoji i teorija kako nikada nije dovršena. Kao argument koji ide u prilog toj hipotezi, neki povjesničari umjetnosti navode činjenicu kako je slika ostala u Da Vincijevom vlasništvu, što se može tumačiti kao njegova želja za dovršetkom slike. Drugi smatraju kako se jednostavno radi o njemu najdražoj slici koju nije htio prodati.
Drugi razlog zbog kojeg se Mona Lisa može smatrati nedovršenom su njezine obrve i trepavice, odnosno nedostatak istih. S druge strane, to može biti oznaka pripadnosti višem društvenom sloju toga vremena, a neki povjesničari umjetnosti tvrde kako su Mona Lisine obrve i trepavice jednostavno izblijedjele s vremenom, iako ih je da Vinci nacrtao.