Recenzija – Mali princ: Putevima mašte

U kina nam stiže još jedan klasik, ovaj puta radi se o animiranom Malom kraljeviću, poznatijim pod nazivom Mali princ. Priču iz djetinjstva oživio je redatelj Mark Osborne, poznatiji po animiranim filmovima Kung Fu Panda, Spužva Bob Skockani, The Exhibitionist kroz koje uspješno spaja dječji svijet imaginacije s mnogo važnijim temama ‘za odrasle’.

Filmska animirana verzija kultnog remek djela Antoinea de Saint Exuperija, profesionalnog ratnog pilota koji je napisao i nekoliko literarnih djela, u središtu radnje prati Djevojčicu koju Majka polako (ali ambiciozno) priprema za svijet odraslih u kojem žive. Njihov je grad, baš kao i njihov svijet, sumoran i siv, po svemu normalan te pomalo dosadan. Tik do njihove kuće nalazi se kuća ekscentričnog dobronamjernog Avijatičara, koji je nekada davno imao priliku upoznati Malog princa. On nas polako uvodi u priču.

Upisom Djevojčice u vrhunsku školu Majka očekuje i vrhunske rezultate. Raspored je strog i točan, stoga se valja pridržavati rasporeda danonoćno – i bez iznimaka. Navikavanje na učenje, rad i striktno pridržavanje  obaveza tjera Djevojčicu da olakšanje potraži u dvorištu njihove nove kuće. Jednoga se dana, potajice dobivši pismo od starca preko puta, ona provuče kroz rupu u ogradi i uđe u njegov vrt. Tamo pronalazi nevjerojatan novi svijet u kojem je sve moguće gdje kroz igru saznaje i otkriva mnoge tajne. Taj poseban svijet gotovo nestvarne i izrazito ljupke prirode  poznat je svakom djetetu i zove se mašta.
Kroz druženja u vrtu među biljkama i kukcima, starac svojim pričama o Malom princu podsjeća na to kako su ljudi zaboravili što to znači biti dijete i kako su zapravo ‘odrasli’ u kontra verziju sebe, onu gluplju verziju lišenu osjećaja, ljubavi i igre.

Većina odraslih je takva no, jesmo li i mi na istom putu ?

Starac se prisjeća svijeta u koji je on sam davno zakoračio, a sve zahvaljujući Malom princu. Tu će započeti putovanje Djevojčice, putovanje u vlastiti izmaštani svijet i u svijet Malog princa. Kroz priču će Djevojčica otkriti da je ljudska povezanost ono što je esencija zbivanja i može se vidjeti jedino srcem. Da se ne smije zaboraviti na djetinjstvo podsjeća nas i svađa Majke i Djevojčice, nakon što Majka sazna za njezino nepoštivanje rasporeda i vožnju automobilom u lošem stanju, zajedno sa novim prijateljem kojeg cijelo susjedstvo drži za ‘luđaka s avionom’. Fantazija ili ne, ovisno o tome kako ju shvatite, ovo je jedna od onih priča koja će vas do suza nasmijati komikom radnje, zaprepastiti napetim i briljantnim scenama pa čak i pomalo rastužiti, jer tužan je i okrutan svijet odraslih.
Sama animacija odlično igra ulogu u ostvarivanju radnje i svi su likovi vizualno prikazani sukladno s njihovim karakterom. Tako primjerice vidimo debelog bogataša koji sakuplja zvijezde, umišljenog policajca željnog slave i ovacija, kralja koji zahtjeva da mu se svi klanjaju i mnoge druge. Kompjuterski efekti u kombinaciji s figurama od spužve dočaravaju Malog princa na više načina: u jednom dijelu  vidimo ga samo kao drhtavu figuru iz Avijatičareva sjećanja, dok na kraju filma on izgleda stvarno – u radnom odijelu podvornika poslovne zgrade.

Posjećujući razne planete Djevojčica i Mali princ proći će mnoge nezgode i avanture u želji da spase ružu. Ruža ostaje na planetu kojeg je Princ odavna napustio i spustio se na zemlju da bi odrastao. On ima posao, dosljedan je i vjeran Poslovnom čovjeku, strašnom i gorostasnom divu s kravatom. Djevojčica želi vratiti ljubav natrag u njegov svijet i prisili ga da se sjeti kako je nekada živio bolje. Dramatično slijetanje crvenog aviona na prometnu cestu velegrada iz kojeg iskaču Djevojčica i njezin lisac tražeći Malog princa scena je za pamćenje.

Problematika ljudskog odrastanja, prilika da ostanemo dijete koje smo nekoć bili ostaje isključivo na nama samima, jer lako je dopustiti da nas ‘izbrišu’ poslovnim identitetom današnjice u kojemu svatko igra svoju unaprijed određenu i subjektivno besmislenu ulogu održavanja kapitalnog sistema. Nismo broj već smo jedinka rase čovjeka, bića od duše i vjere, te kao takvi ne podržavamo da nas uništavaju radi sebe. Ostati dijete ne znači ništa loše, to je samo jedan od zaboravljanih načina da se odraste. Film nas okreće prema drugačijem shvaćanju riječi odrastao i nudi nam da je isponova preispitamo te na kraju zaključimo sami.

Noć se objesila na zvjezdicama od papira.

― Ne mogu se igrati s tobom ― reče lisica. ― Nisam pitoma ―

― Što to znači pripitomljena ? ― upita dječak.