Recenzija – Virunga: Orlando von Einsiedel oduševio je svojim debitantskim dugometražnim dokumentarcem

ekfk

Dokumentarni film nažalost je podređeni žanr u filmskoj industriji. Veliku prednost imaju igrani dugometražni filmovi koji su najdostupniji i okružuju nas sa svih strana. Tv program, kino dvorane, reklame i plakati, kao i online servisi za gledanje nude nam uglavnom igrane filmove te u tim uvjetima nije lako zavoljeti dokumentarce. Svrha dokumentaraca je na realističan način prikazati zbilju, probleme koji nas okružuju i pokušati podići svijest ljudi kako bi se riješili neki gorući problemi te zato i postoji žal što nisu češće ponuđeni prosječnom gledatelju. Nakon pogledanog filma Virunga redatelja Orlanda von Einsiedela može nam biti još više žao što je tako.

Glavna tematika ovog dirljivog filma, pobjednika 11. ZagrebDoxa, politička je i ekološka kriza u Demokratskoj Republici Kongo. Radnja prati četiri glavna lika koji, svaki na svoj način, čine sve kako bi poboljšali životne uvjete u Kongu i spasili najstariji afrički Nacionalni park koji je od neizmjerne važnosti u ovoj državi krvave povijesti i neprestanih ratova. Upravitelj Emmanuel de Merode, čuvar parka Rodrigue Mugaruka Katembo, André Bauma koji se brine o gorilama i francuska novinarka Mélanie Gouby riskiraju živote u borbi protiv krivolova, naoružanih pobunjenika i ilegalnog crpljenja nafte od strane londonske tvrtke SOCO International – svatko od njih ima svoju ulogu i doprinos u očuvanju Nacionalnog parka Virunga. Početna namjera von Einsiedela bila je snimiti dokumentarni film koji prikazuje napredak gospodarske i ekološke situacije u DR Kongu, no usred snimanja buknuo je sukob s pobunjenicima M23 i promijenio zamišljeni tijek radnje filma, a redatelj i filmska ekipa su se našli usred ratne zone. Sve te okolnosti dovele su do jedne jedinstvene atmosfere koja pridonosi specifičnosti ovog filma. Svi aspekti Virunge, od osvješćivanja problema u društvu, teme očuvanja okoliša i životinjskih vrsta do samih likova i produkcije ispričani su na nevjerojatno zanimljiv način protkan napetošću, neizvjesnošću i neuljepšanim prizorima, ali i prekrasnim kadrovima prirode središnje Afrike. Činjenica da nam film ne opisuje, već detaljno prikazuje tu osjetljivu temu izdvaja ga iz mora dokumentaraca kojima nedostaje originalnosti.

vir2
Debitantski film Orlanda von Einsiedela zaista je vrijedan gledanja te je zasluženo dobio nominaciju za najprestižniju filmsku nagradu Oscar. Redatelj je izuzetno dobro izbalansirao s jedne strane ratove, beskrupuloznost, mito i korupciju, a sa druge prekrasne prizore jedinstvenih prirodnih ljepota nacionalnog parka pod zaštitom UNESCO-a, koji je dom većini od preostalih 800-tinjak planinskih gorila. Posebno su upečatljive i emotivne scene u kojima promatramo odnos pun iskrene ljubavi između gorile Ndakasi i čuvara Andrea Baume.

vir3
Zanimljivost vezana uz ovaj film jest da je glavni producent poznati hollywoodski glumac Leonardo DiCaprio koji će se i nakon ovog filma nastaviti baviti dokumentarcima. Oduševljen dokumentarnim filmom Virunga, Leonardo je odlučio producirati filmove čija je tematika vezana uz okoliš. Prvi korak prema ostvarenju tog cilja napravio je potpisavši višegodišnji ugovor svoje producentske kuće Appian Way sa Netflixom. Glumac, poznat po svojoj ekološkoj osvještenosti, smatra da je sada ključno vrijeme da se obrati pažnja na poteškoće s kojima se susrećemo te uz pomoć popularnog Netflixa želi tvorcima dokumentarnih filmova ove važne tematike omogućiti da ih gledaju ljudi diljem svijeta. Ovim je dokumentarcem zasigurno uspio u svom naumu. Istovremeno prikazujući najbolje i najgore aspekte ljudske prirode, ovaj je dramatičan uradak od neprocjenjive važnosti za očuvanje afričke prirode i prirodnih resursa. Stoga bi svatko trebao naći vremena i pogledati ovaj izuzetni dokumentarni film.