Recenzija – Zagreb Cappuccino: Film neispunjenih potencijala

Zagreb Cappuccino (2014) film je prvijenac redateljice Vanje Sviličić o Petri i Kristini, dvije najbolje prijateljice koje se poznaju još od srednje škole. Petra je usred razvoda i Kika dolijeće iz Njemačke da joj bude potpora i pravi joj društvo. Petru tumači Nela Kocsis, a Kiku Mila Elegović. Film počinje tako da usporena kamera vodi gledatelja od Ilice do Šestina i lokalne novogradnje u kojoj, pretpostavlja se, u novom i pretjerano čistom stanu živi Petra.

Odmah je vidljivo da je Petra djevojka koja živi “po pravilima” što postaje očito njezinom nimalo suptilnom izjavom da “nekog reda mora biti”, a Kika je ona koja vječno zaobilazi sva pravila i norme. Petra je uredna, fina, ukočena, a Kika je raskalašena što je izraženo njezinim odjevnim stilom koji bi neki zlobnik nazvao pretjerano mladenačkim za njezine godine, a to je vjerojatno i njegova poanta. Oko njih dvije i njihovih neizrečenih, ali očitih, životnih odluka vrti se ostatak radnje.

Film se donekle hvata u koštac s tipičnim hrvatistanskim mentalitetom, položajem žena u društvu i onoga što se očekuje od njih. Očita je kritika na ideal savršene supruge koja je tu da dvori muža, nikad ne prigovara, rađa i odgaja djecu i istovremeno balansira karijeru. Kako bi rekla Chimamanda Ngozi Adiche u Beyoncinoj pjesmi Flawless: We say to girls you can have ambition, but not too much. You should aim to be successful, but not too successful, otherwise you will threaten the man.

Nažalost, kao mnogi filmovi koji se pokušavaju boriti protiv stereotipa, i ovaj je upao u mnogo njih. Kika je vrlo očito Samantha Jones iz Sex and the City (1998-2004) dok je Petra neka mješavina Carrie i Mirande. Ironično, spas od lošeg muža i lošeg braka Petra pronalazi u drugome muškarcu što implicira da se sreća žene može ispuniti jedino kroz muškarca koji je pronalazi seksualno poželjnom. Zato je i Kika portretirana kronično nesretnom jer su svi njezini muškarci kao trkaći automobili: sad ih vidiš, sad ih više nema.

Jedna od poruka filma mogla bi biti da je u životu najvažnije imati jako dobre prijatelje koji će ti pomoći kad se nađeš u nevolji, ali pred kraj filma otkrije se da je Kika imala još jedan dodatan motiv dolaska u Hrvatsku pa se u pitanje dovodi iskrenost njezine odanosti Petri, odnosno očito je da je djelovala s duplim nakanama.

Sve u svemu, ovaj je film imao potencijal da posluži kao potpora mnogim ženama u Hrvatskoj koje su se našle u sličnoj situaciji kao Petra i Kika, ali taj potencijal nije ispunio poglavito zato jer svoje ženske likove u četrdesetima ne slavi, već ih stavlja u neugodne i većinom ponižavajuće situacije koje poručuju svima da se žene nakon razvoda moraju obavezno vratiti navikama iz tinejdžerskih dana jer je to jedini način da obrane svoj društveno osramoćeni ego.

Doduše, ne znamo je li to kraj priče ili će se Kikina i Petrina samospoznaja nastaviti u nekim drugim smjerovima pa je moguće da je ovo samo početak nečega što bi moglo imati isti kalup kao film Eat, Pray, Love (2010) s Juliom Roberts. Ono što donekle iskupljuje film jest nekoliko komičnih situacija koje su uspjele izmamiti smijeh kod publike i vrckasta Mila Elegović s kojom nijedan film ili serija nisu dosadni, a na svemu ostalome dalo bi se još poraditi.