Retrospektiva rada Roberta Altmana kroz deset filmova u kinu Tuškanac
Od ponedjeljka, 17. do subote, 22. prosinca kino Tuškanac donosi hrvatsku kino-premijeru velikog američkog redatelja Roberta Altmana pod nazivom Portreti: Holivudski ‘odmetnik’ Robert Altman. Na retrospektivi će biti prikazano ukupno 10 redateljevih filmova, gotovo sva najvažnija ostvarenja 1970-ih, koje su ujedno bile i najkreativnija autorova dekada, te dva čuvena naslova koja je nakon stvaralačke krize 1980-ih Altman majstorski režirao u prvoj polovici 1990-ih. Uoči projekcije prvog filma uvodnu riječ o autorovu stvaralaštvu dat će filmska kritičarka Višnja Vukašinović.
Igrač (1992)
U ponedjeljak, 17. prosinca u 19 sati na rasporedu je satirična kriminalistička drama Igrač (1992), za koju su Robert Altman i Tim Robbins na filmskom festivalu Cannesu nagrađeni za najbolju režiju i glumu. Riječ je o povratničkom redateljevom ostvarenju nakon razdoblja krize 1980-ih u kojem je redatelj stvorio ciničnu satiru o otuđenosti filmske industrije u kojoj caruju pohlepa, te borba za moć i utjecaj, a uz briljantnu uvodnu kadar-sekvencu, zanimljivo je da se čak 60-ak holivudskih zvijezda nakratko pojavljuje u cameo-rolama utjelovljujući same sebe.
M.A.S.H. (1970)
U utorak, 18. prosinca s početkom u 19 sati na rasporedu je humorna ratna drama M.A.S.H. (1970), nagrađena Zlatnom palmom i Oscarom za najbolji adaptirani scenarij, djelo kojim je Altman zakoračio u najvažnije desetljeće svog stvaralaštva. Film je sniman u vrijeme dok je rat u Vijetnamu bio na vrhuncu, zbog čega su izrugivanje vojsci i američkom militarističkom duhu te antiratni i humani angažman prilično izraženi, a krasi ga izvrsna režija, obilje anarhoidnog i altruističnog humora, te iznimno raspoloženi nastupi glumaca.
Brewster McCloud (1970)
U utorak, 18. prosinca s početkom u 21 sat na rasporedu je Brewster McCloud (1970), Altmanov križanac satirične komedije i eskapističke fantazije realiziran iste godine kad i njegova glasovita humorna ratna drama M.A.S.H. Riječ je o još radikalnijem ostvarenju začudnog ozračja, slikovitih, pomaknutih likova i neobične sadržajno bogate priče u čijem su fokusu sanjari i čudaci, socijalno neprilagođeni marginalci, ali i oni koji maštaju o usponu na društvenoj ljestvici, dok cjelina funkcionira kao alegorija o čežnji za oslobađanjem i slobodom.
McCabe i gospođa Miller (1971)
U srijedu, 19. prosinca s početkom u 19 sati na rasporedu je sjajni antivestern McCabe i gospođa Miller (1971), nominiran za Oscara za glavnu žensku ulogu, u kojem redatelj dekonstruira mitologiju žanra, od postuliranja nemoralnog varalice i psihički ne sasvim stabilne prostitutke kao protagonista, preko kreiranja slike razdoblja koje obiluje prevarantima, oportunistima i bezobzirnim korporativnim plaćenicima, do referiranja na tadašnje američko društvo ranih 1970-ih, društvo kojim su prema Altmanu carevali laži, nasilje i kriminal.
Tri žene (1977)
U srijedu, 19. prosinca u 21 sat na rasporedu su Tri žene (1977), djelo o stidljivoj i povučenoj djevojci koja u lječilištu za starije upoznaje energičnu kolegicu te se s njom, unatoč karakternim razlikama, sprijateljuje. Posrijedi je nekonvencionalna i provokativna psihološka drama koja tematizira neobične odnose među trima ženama, za nastup u kojoj je Shelley Duvall u Cannesu 1977. nagrađena kao najbolja glumica, a djelo je temeljeno na zamisli koju je Altman dobio u snu nakon gledanja Bergmanova filma Persona (1966).
Dugi oproštaj (1973)
U četvrtak, 20.12. s početkom u 19 sati na rasporedu je detektivski film Dugi oproštaj (1973), slobodna prilagodba romana glasovitog američkog pisca Raymonda Chandlera o privatnom istražitelju Philipu Marloweu, iako su zbivanja iz 1940-ih pritom izmještena u 1970-te. Uz izvanrednu te humornim odmakom i određenom dozom autoironije obilježenu interpretaciju izvrsnog Elliota Goulda film se odlikuje upečatljivim noirovskim ugođajem, a zasebnu aromu djelu priskrbljuje i odmak ka apsurdu i nerealizmu.
Lopovi poput nas (1974)
U četvrtak, 20. prosinca s početkom u 21 sat na rasporedu je kriminalistička drama Lopovi poput nas (1974), ostvarenje koje nudi oporu sliku Amerike iz razdoblja velike gospodarske krize, podcrtanu sugestivno kreiranim ozračjem razdoblja gospodarske depresije, efektnom rekonstrukcijom razdoblja i inteligentnim postuliranjem nesretnih, ali u određenoj mjeri simpatičnih marginalaca i negativaca čiju će tragičnu sudbinu odrediti oni sami, ponajviše zbog nerealnih želja za životom iznad njihovih mogućnosti.
Nahsville (1975)
Petak, 21. prosinca u 19 sati rezerviran je za remek-djelo Nahsville (1975), jedno od najuspjelijih ostvarenja novog Hollywooda i jedan od temeljnih filmova 1970-ih. Film je studija country glazbe koja daje intrigantnu i društvenom kritikom te antiratnim stavovima obilježenu sliku američkog društva u vrijeme Vijetnamskog rata i afere Watergate, te je nagrađen Oscarom za najbolju izvornu pjesmu koju je skladao i izveo Keith Carraine, glumac u istoj kategoriji ovjenčan i Zlatnim globusom.
Kalifornijski poker (1974)
U subotu, 22. prosinca u 17 sati na rasporedu je humorna karakterna studija kockara Kalifornijski poker (1974), o dvojici strastvenih kockara koji po upoznavanje shvate da se njihove suprotnosti skladno nadopunjuju te da stoga zajedno funkcioniraju kao nepobjediv pokeraški par. Djelo je koncipirano kao niz vinjeta bogatih slikovitim karakterima i obilježenih humornim odmakom, koje zabavno, uvjerljivo i živopisno dočaravaju zbivanja za kockarskim stolovima, istodobno funkcionirajući i kao razorna priča o naličju američkog sna.
Kratki rezovi (1993)
Retrospektiva završava u subotu, 22. prosinca u 19 sati projekcijom crnohumorne drame Kratki rezovi (1993), za čiju je režiju Altman osvojio Zlatnog lava i nagradu FIPRESCI u Veneciji te nominacije za Oscara. Riječ je o egzistencijalnoj crnohumornoj drami o dvadesetak stanovnika L.A-a, temeljenoj na kratkim pričama Raymonda Carvera. Film predstavlja vrhunac Altmanova kreiranja skladno komponiranih epizodnih, mozaičnih cjelina u kojima se u razmjerno kratku vremenu zapleću i raspliću sudbine velikog broja likova.