Sjećanje na: Claudia Cardinale – arhetip jedne dive

Preminula je Claudia Cardinale, talijanska glumica i jedan od simbola poslijeratne kinematografije. Umrla je 23. rujna 2025. s 87 godina života u kući u okolici Pariza.
Rođena je 1938. godine u Tunisu u obitelji sicilijanskih doseljenika i obilježena zvjezdanom karijerom koja je povezala talijanski, francuski i holivudski film. Poznata po dubokom, blago promuklom glasu i snažnoj scenskoj prisutnosti, afirmirala se kao muza majstora poput Federica Fellinija, Luchina Viscontija i Sergija Leonea, ostavljajući trajne uloge u filmovima 8½, Il Gattopardo i Bilo jednom na Divljem zapadu.
U fokus filmskog svijeta ušla je nakon što je 1957. pobijedila na izboru za „Najljepšu Talijanku u Tunisu“, što joj je otvorilo vrata Venecijanskog festivala. U Rim dolazi krajem pedesetih, kratko pohađa Centro Sperimentale di Cinematografia i već 1958. bilježi prve filmske uloge.
Rane šezdesete donose meteorski uspon zahvaljujući suradnjama s vodećim autorima talijanskog filma i prelasku ulogama iz komercijalnih projekata u kanonska ostvarenja. Vrhunac potvrđuju Fellinijev 8½ (1963), Viscontijev Il Gattopardo (1963) i Leoneov vestern Bilo jednom na Divljem zapadu (1968), koje učvršćuju status međunarodne zvijezde i simbol žene snažnog identiteta.

Arhetip talijanske dive
Uz talijansku filmografiju, Cardinale gradi prepoznatljiv opus u Francuskoj i SAD-u, dijeleći ekran s glumačkim ikonama poput Marcella Mastroiannija, Alaina Delona, Burta Lancastera i Henryja Fonde.
Privatna biografija obilježena je traumom rane trudnoće nakon nasilja, što je godinama držala izvan fokusa javnosti te dugim profesionalnim i osobnim vezama s producentom Francom Cristaldijem i redateljem Pasqualom Squitierijem. Kasnije se ističe angažmanom za ženska prava i kulturnom diplomatskom ulogom, uključujući status ambasadorice dobre volje, čime je profilirala javni utjecaj izvan filmskog seta.
Dobitnica je počasnog Zlatnog lava za životno djelo u Veneciji 1993. godine i niza europskih priznanja koja valoriziraju njezin doprinos kinematografiji. Nasljeđe joj počiva na kombinaciji karizme, karakterne snage i sofisticirane ženstvenosti kojom je redefinirala arhetip talijanske dive te ostavila katalog uloga koji i danas služi kao referenca za glumački izraz u europskom filmu.
Žene u umjetnosti
Godine 2000. imenovana je UNESCO-vom ambasadoricom dobre volje za obranu prava žena i djevojaka, čime je institucionalno potvrdila angažman u obrazovanju i afirmaciji jednakih prava, te dugi niz godina sudjelovala u programima usmjerenima na osnaživanje kroz kulturu i edukaciju.
Kao javna osoba koristila je festivalske pozornice i medijske nastupe kako bi istaknula teme autonomije, obrazovanja i dostupnosti prilika ženama u filmskoj industriji i šire.
Uloge poput Jill McBain u filmu Bilo jednom na Divljem zapadu često je tumačila kao način da se prikaže kompleksna ženska subjektivnost u žanru tradicionalno rezerviranom za muške junake, ističući važnost snažnih ženskih likova kao kulturnih uzora.
U brojnim intervjuima naglašavala je kako umjetnost može mijenjati imaginarij i stereotipe, što je kasnije pretočeno i u misiju Fondacije Claudia Cardinale, usmjerene na kulturne projekte s posebnim fokusom na žene umjetnice i ekološku svijest.
U drugoj polovici života aktivno je podržavala kampanje vezane uz #MeToo i Time’s Up, dajući legitimitet transnacionalnoj raspravi o nasilju i nejednakosti u industriji i društvu te povezujući vlastito iskustvo s potrebom institucionalne zaštite i pravnih reformi. Njezina uloga ambasadorice uključivala je sudjelovanje u inicijativama za obrazovanje djevojaka, pristup kulturnim resursima i vidljivost ženskih narativa u medijima i filmovima.
Filmovi za pogledati
- – I Soliti Ignoti
- – Rocco i njegova braća
- – Djevojka s kovčegom
- – 8½
- – Il Gattopardo
- – The Pink Panther
- – Bilo jednom na Divljem zapadu
- – Il Giorno Della Civetta
- – Koža
- – Fitzcarrald