1. kolovoza 2025.

Vrijeme čitanja: < 1 minutaRiječ je o prvom albumu u povijesti koji okuplja glazbenike iz svake države svijeta, donosi čak 200 pjesama na 93 jezika.

31. srpnja 2025.

Vrijeme čitanja: 2 minute„Poraz pokušaja da se stvori drugačiji radijski program, ujedno i poraz neovisnog novinarstva“, istaknula je glavna urednica Vrabec Mojzeš.

Društvo

Tehnologija u rukama djece: kako ekrani utječu na motoriku i socijalne vještine

Tehnologija u rukama djece
Foto: Canva.com
Vrijeme čitanja: 3 minute

Digitalno djetinjstvo: između ekrana i razvoja

Pedagozi i stručnjaci za dječji razvoj sve češće upozoravaju na to da prekomjerna uporaba ekrana, bilo da je riječ o mobitelima, tabletima ili računalima, negativno utječe ne samo na fizički, nego i na emocionalni i socijalni razvoj djece.

Od najranije dobi, sve veći broj djece svakodnevno koristi digitalne uređaje, često i bez ograničenja. No, kako pokazuju brojna istraživanja, taj trend nije bez posljedica.

Mala djeca, veliki problemi: emocionalni ispadi i anksioznost

Prema istraživanju objavljenom na platformama PubMed i Frontiers in Psychology, kod predškolske djece već sat vremena više dnevno provedenih pred ekranom rezultira s do 22 posto više emocionalnih ispada (poput ljutnje, razdražljivosti i frustracije) godinu dana kasnije. Djeca s većom razinom digitalnog izlaganja pokazuju i povećan rizik od anksioznosti, nesanice i nerazvijene emocionalne regulacije.

Digitalna stimulacija (gledanje crtića, igre, aplikacije) često zamjenjuje stvarne socijalne interakcije. Zbog toga djeca rjeđe razvijaju empatiju, kontrolu impulsa i neverbalne komunikacijske vještine, upozoravaju stručnjaci.

Tehnologija u rukama djece
Foto: Winnie Bruce, Canva.com

Školska dob: sve veća socijalna anksioznost i manjak komunikacijskih vještina

Kod djece školskog uzrasta (6-12 godina), problem postaje kompleksniji. Prema istraživanjima objavljenima u BioMed Central i PubMed, djeca koja provode više vremena pred ekranima bilježe lošiji akademski uspjeh, više problema u ponašanju, anksioznost i smanjenu koncentraciju.

Učitelji i školski psiholozi sve češće primjećuju slabiju verbalnu izražajnost i teškoće u rješavanju sukoba licem u lice. Umjesto spontanog razgovora i igre, djeca komuniciraju porukama, što umanjuje njihovu emocionalnu pismenost i sposobnost stvaranja dubljih odnosa.

Tjelesna pasivnost: pad motoričkih sposobnosti

Prema istraživanju Centra za istraživanje djetinjstva i HZJZ-a, današnja djeca su fizički slabija nego prije 60 godina: imaju slabiju koordinaciju, manju snagu i lošije razvijene fine motoričke vještine. Djeca ne drže pravilno olovku, ne znaju zakopčati gumb, a izvođenje osnovnih vježbi poput koluta ili penjanja po užetu postaje izazov.

Stručnjaci ističu kako sjedilački način života i pasivno gledanje sadržaja (na primjer brzi i agresivni crtići) zamjenjuju aktivnu igru i istraživanje – ključne aktivnosti za zdrav neurološki i motorički razvoj.

Tehnologija u rukama djece
Foto: Jacob Lund, Canva.com

Dugoročne posljedice: manjak socijalne otpornosti

Osim problema u komunikaciji, kod osnovnoškolaca i srednjoškolaca primjećuje se pad emocionalne otpornosti i porast socijalne anksioznosti. Djeca i mladi sve teže uspostavljaju odnose, izražavaju osjećaje i rješavaju međuljudske probleme, što dugoročno može utjecati na njihovo psihosocijalno funkcioniranje.

Brojna druga istraživanja (UNICEF, Ivo Pilar institut) ukazuju na negativne učinke digitalnog preopterećenja djece i mladih (problemi u verbalnoj i emocionalnoj komunikaciji, veći stupanj socijalne izolacije). Digitalno preopterećenje također utječe na razvoj identiteta, samopouzdanja i emocionalne sigurnosti, osobito kod djece koja nemaju dovoljno podrške u stvarnim odnosima.

Tehnologija u rukama djece
Foto: Canva.com

Zaključak: ravnoteža kao ključ

Digitalna tehnologija nije sama po sebi problematična, ali način i količina njezina korištenja kod djece ima značajan utjecaj na njihov razvoj. Umjesto potpune zabrane, preporučuje se:

Jasno postavljanje digitalnih granica (bez ekrana za vrijeme obroka i prije spavanja, ograničeno vrijeme korištenja uređaja, birani sadržaj koji će djeca konzumirati)

Poticanje fizičke aktivnosti i igre na otvorenom

Razvijanje socijalnih vještina kroz grupne aktivnosti, razgovore i zajedničko vrijeme

Suradnja roditelja, odgojitelja i škola u praćenju digitalnih navika

Uravnotežen pristup tehnologiji, u kojem djeca istovremeno razvijaju tijelo, emocije i odnose, najbolja je prevencija protiv negativnih posljedica digitalnog djetinjstva.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari