12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Vizart

Umjetnica Nora Turato na pročelju Meštrovićevog paviljona predstavlja svoj najveći umjetnički rad u javnom prostoru u Europi

Foto: Vanja Babić/El Hardwick
Vrijeme čitanja: 3 minute

Jedna od najzapaženijih suvremenih hrvatskih umjetnica mlađe generacije, Nora Turato, u okviru 60. zagrebačkog salona vizualnih umjetnosti u Zagrebu predstavit će site-specific intervenciju – svoje dosad najveće djelo realizirano u javnom prostoru u Europi.

Posljednji rad iz njezine međunarodne serije pool7 kojim istražuje i propituje granice komunikacije i izražavanja bit će izložen na obodu Meštrovićevog paviljona, reprezentativnog izložbenog prostora u Zagrebu, zatvorenog od početka 2025. na dvije godine zbog obnove. Riječ je o prvoj samostalnoj izložbi Nore Turato u Zagrebu, gradu u kojem je rođena. Odrasla je u Rijeci, a danas živi i radi u Amsterdamu. Izložba se otvara u subotu, 11. listopada 2025., i bit će otvorena do kraja siječnja 2026.

Rad Nore Turato

Novi rad Nore Turato snažan je i dosljedan odgovor na središnju temu jubilarnog Salona Koreografija za završnu liniju. Istodobno predstavlja monumentalnu završnicu umjetničine serije pool7, koja je započela prije godinu dana istoimenim muralom u Kunsthalle Wien u Beču te izložbom I Hear You, I Hear You u Stedelijk muzeju u Amsterdamu.

Serija je fokusirana na tjelesne oblike izražavanja: glas, geste i neverbalnu komunikaciju koja nadilazi jezik. Na građevinskoj zaštitnoj ovojnici oko Meštrovićevog paviljona Turato ispisuje sirovi vokalni izraz Aaaaaaaaaaaaaaa!!!, a instalaciju prati audio snimka koja će se moći čuti jednom dnevno, točno u podne. Naslovni izraz univerzalan je i iskonski, te priziva početke jezika, ali i refleksnu ljudsku reakciju. Instalacija se prostorno nadovezuje na kružnu arhitekturu paviljona, otvarajući niz različitih vizualnih i auditivnih doživljaja.

Foto: El Hardwick

Zvuk se aktivira periodički, nalik ritualu, čineći glas prisutnim u prostoru. Ovom gestom Turato simbolički inaugurira budući obnovljeni umjetničko-izložbeni prostor HDLU-a kao mjesto igre, rizika i otvorenosti, pritom aktivno uključujući i posjetitelje i slučajne prolaznike. Kustosi 60. zagrebačkog salona Koreografija za završnu liniju u organizaciji Hrvatskog društva likovne umjetnosti su kolektiv Kućća.

O umjetnici

Nora Turato (rođena 1991. u Zagrebu; živi i radi u Amsterdamu) istražuje nestabilnost jezika i njegovu performativnu prirodu. Iz niza članaka, razgovora, titlova i reklamnih slogana s kojima se susrećemo svakodnevno gradi vizualno-jezične kompozicije kroz video radove, instalacije, knjige, murale i spoken word performanse.

U njezinu radu politički diskurs i pop kultura koegzistiraju ravnopravno, odražavajući sinkronizacije u društvenim odnosima i potrošačkom mentalitetu. Umjetničin vizualni jezik obilježen je hrabrom tipografijom i vlastitim izražajnim rukopisom koji se proteže preko površina poput bilješki s proba ili iz umjetničke bilježnice.

Ovaj osobni trag priziva nestajuću intimnost u eri digitalne komunikacije. U njenim rukama jezik postaje zrcalo kulture: fragmentiran, neukorijenjen, intenzivan. Nora Turato izlagala je samostalno u vodećim svjetskim kulturnim institucijama, uključujući ICA u Londonu, Stedelijk Museum u Amsterdamu, Kunsthalle Wien u Beču, Muzej moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku, Secession u Beču, Centre Pompidou u Parizu, Mudam u Luksemburgu, Međunarodni grafički centar u Ljubljani, Muzej suvremene umjetnosti Serralves u Portu i Kunstmuseum Liechtenstein te je sudjelovala na Performa Biennaleu, Post-Capital i INFORMATION (Today).

O zgradi HDLU-a

Dom hrvatskih likovnih umjetnika, poznat kao i Meštrovićev paviljon, jedan je od ključnih ostvarenja moderne hrvatske arhitekture. Autor idejnog projekta zgrade jest velikan hrvatske umjetnosti, kipar Ivan Meštrović. Impresivna, moderna rotonda s kolonadama i prostranom dvoranom oblikovana je za različite izložbene sadržaje i danas se smatra jedinstvenim primjerom moderne arhitekture.

Foto: Vanja Babić

Zgrada je inaugurirana 1938. izložbom Pola vijeka hrvatske umjetnosti, no zbog istaknutog položaja i monumentalnog izgleda ubrzo mijenja funkciju, političkom odlukom tijekom NDH postaje džamija (1941.–1944.), a nakon 2. svjetskog rata Muzej revolucije (1945.–1990.). Svaka prenamjena donosi prostorne intervencije: od betonskog svoda i minareta (arhitekti Zvonimir Požgaj i Stjepan Planić) do radikalne transformacije interijera koju izvodi Vjenceslav Richter.

Devedesetih se zgrada vraća umjetnicima, a 2000-tih kreće prva obnova prema projektu Andrije Mutnjakovića kojom se zgrada počinje vraćati izvornom obliku. Danas, kao Meštrovićev paviljon, zgrada je prepoznatljiv simbol grada Zagreba i prostor za brojna suvremena umjetnička događanja i izložbe. Intervencijom Nore Turato Hrvatsko društvo likovnih umjetnika želi istaknuti da je zgrada, unatoč burnoj prošlosti i različitim namjenama, izvorno izgrađena i u budućnosti ostaje posvećena izlaganju suvremene vizualne umjetnosti.

Početkom 2025. godine HDLU je započeo dugoočekivanu cjelovitu i energetsku obnovu Meštrovićeva paviljona prema projektu arhitekta Saše Randića s ciljem vraćanja izvornog stanja zgrade, ali uz unaprjeđenja kojima će se odgovoriti na suvremene potrebe galerijskog prostora i uvjete društva danas. Završetak radova očekuje se krajem 2026. godine.

Be social

Komentari