Izvedbene umjetnosti

Vrgoč: „Odbacujemo tezu da umjetnička suradnja s izraelskim autorom znači suučesništvo u zločinu“

HNK Zagreb
Vrijeme čitanja: 4 minute

Nakon što je Yanis Varoufakis otkazao sudjelovanje na riječkom Filozofskom teatru koji se trebao održati 30. studenog u HNK Ivan pl. Zajc, sada se javila intendantica Dubravka Vrgoč i izraelski koreograf Ohad Naharina.

>>> Yanis Varoufakis otkazao gostovanje u riječkom HNK: „Povlačim se zbog izraelske predstave“

Naime, bivši grčki ministar financija, sada profesor i ekonomist, otkazao je gostovanje u Rijeci jer, kako kaže, „osjeća političku obvezu odbiti nastup u instituciji za koju je planirano gostovanje umjetnika i programa s institucionalnom potporom iz Izraela“.

Prvo prenosimo u cijelosti priopćenje intendantice Vrgoč.

„U povodu reakcija na suradnju Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci s izraelskim koreografom Ohadom Naharinom, želim još jednom jasno naglasiti: kazalište je prostor umjetnosti, dijaloga i slobode izraza. Naša je dužnost, ali i privilegij, surađivati s umjetnicima čiji rad pomiče granice suvremenog teatra i plesa, neovisno o njihovoj nacionalnosti, jeziku ili zemlji iz koje dolaze.

Ohad Naharin jedan je od najvažnijih koreografa današnjice, autor čiji je umjetnički jezik oblikovao čitave generacije plesača i publika diljem svijeta. Njegov rad neprestano propituje granice tijela, identiteta i slobode – temeljnih vrijednosti svake umjetnosti. Predstava Venezuela, koja se izvodi u našem kazalištu, govori univerzalnim jezikom pokreta, suosjećanja i zajedničkog ljudskog iskustva, koje nadilazi sve političke i nacionalne podjele.

Osuđujemo genocid u Gazi

Istodobno, želim vrlo jasno reći: osuđujemo genocid u Gazi i izražavamo duboko suosjećanje s palestinskim narodom, kao i sa svim narodima svijeta koji danas trpe nasilje i nepravdu. No, odbacujemo tezu da umjetnička suradnja s izraelskim autorom znači suučesništvo u zločinu. Umjetnost nije instrument politike, već njezin korektiv – prostor u kojem se otvara mogućnost drugačijeg pogleda, pitanja, sućuti i otpora.

Podsjećam da je Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca već pokazalo svoju otvorenost prema različitim glasovima: upravo smo u travnju ove godine, u sklopu Filozofskog teatra, ugostili palestinsku književnicu Adaniju Shibli, kojoj je Frankfurtski sajam knjige otkazao gostovanje. S pozornice riječkog kazališta ona je govorila o iskustvu palestinskog naroda i univerzalnom pravu na dostojanstvo.

Stvara se pritisak na našu instituciju

Zato nas žalosti što se sada pokušava izvršiti pritisak na našu instituciju, što stvara atmosferu straha među umjetnicima i djelatnicima te potiče polarizaciju unutar kazališta i publike. Naš je cilj upravo suprotan: graditi kazalište kao središte susreta, dijaloga i zajedničkog promišljanja svijeta, a ne kao bojište ideoloških podjela.

U posljednjim mjesecima s velikim smo naporom i odgovornošću nastojali otvoriti teatar prema Gradu i njegovim građanima. Vjerujemo da kazalište mora biti prostor gdje se različiti pogledi mogu čuti, razumjeti i – makar privremeno – približiti.

Kultura mora povezivati ljude

Zato pozivi na bojkot ne pridonose rješavanju patnje, već stvaraju nove zidove i produbljuju nepovjerenje. Bojkot umjetnosti jest oblik „cancel culture“, kulture poništavanja, koja onemogućava dijalog i time izdaje samu bit kulture. Umjesto toga, pozivamo sve – umjetnike, gledatelje, građane – na razgovor, razmjenu i zajedničko promišljanje.

Duboko vjerujemo da kultura mora povezivati ljude, poticati razumijevanje i empatiju, osobito u trenucima kad svijet tone u nove podjele i nasilje. Umjetnost ne može zaustaviti rat, ali može spriječiti da izgubimo ljudskost“, napisala je Vrgoč.

I koreograf Ohad Naharin poslao je pismo riječkom HNK Ivana pl. Zajca. Njegovu poruku također prenosimo u cijelosti.

„Iz ponora svoje tuge, promatrajući katastrofu koja se i dalje odvija u našoj regiji, pišem vam ovo pismo.

Vjerujem da umjetnički izraz donosi ravnotežu u naše živote. U prisutnosti zlih sila i bezbrojnih nevinih žrtava kroz povijest, umjetnički izraz uvijek je stajao kao stup koji je davao smisao ljudskim životima. Umjetničko izražavanje i zajedničko kretanje daju nam nadu; povezuju nas s našom strašću, ljubavlju, najvišim vještinama, profinjenošću, ljepotom i suosjećanjem.

Očito je da otkazivanje moga koreografskog djela ni na koji način ne smanjuje patnju ljudi u našoj regiji, niti utječe na postupke izraelske vlade u Pojasu Gaze ili na Zapadnoj obali. Kad bi čin otkazivanja mogao pomoći palestinskoj stvari, bojkotirao bih vlastitu predstavu.

Ne postoji vojno rješenje ovog sukoba

Prikazivati umjetnike kao proizvode nacionalne političke agende – samo zato što su građani određene zemlje, te ih se stoga smatra prihvatljivim metama političke osude ili prijezira – znači zanemariti ulogu i važnost umjetnosti. U većini slučajeva, umjetnici su sami mete vlastitih vlada jer djeluju unutar slobode kreativnog integriteta. Oni stoje izvan statusa quo i izravno se suprotstavljaju korumpiranim politikama. Mobilizirati ljude da prosvjeduju protiv strane vlade napadajući njezine umjetnike znači uništavati upravo ono što potiče emocionalni prostor potreban za mir.

Ohad Naharin/ Wikipedia; Foto: Adi Cohen Zedek

Pred licem nasilja, ugnjetavanja i očaja, pomirenje nije samo opcija – ono je nužnost. Dostojanstven život za Židove i Palestince između rijeke i mora, sa sigurnošću i blagostanjem, uz priznanje nacionalnih, jezičnih, vjerskih i drugih razlika, jedini je put naprijed. Ne postoji vojno rješenje ovog sukoba. Samo međusobno priznanje, pravda, jednakost i kraj okupacije mogu postaviti temelje budućnosti mira i sigurnosti – za oba naroda. Pravo pomirenje počinje priznavanjem patnje drugoga i hrabrošću da se odabere drugačiji put – put nade, a ne dominacije. To nije slabost; to je jedini način da se osigura budućnost vrijedna življenja.

Učimo kako napustiti stare ideje u korist boljih

Moramo razumjeti da ljudske vrijednosti nemaju veze s nacionalnim, geografskim ili etničkim identitetima. Vjerovanje da nanošenje goleme i trajne štete drugima, dok se istodobno njeguje stalni osjećaj opasnosti, predstavlja ključ preživljavanja – ili znak snage i moći – pogrešno je vjerovanje, kao što će povijest i dalje svjedočiti.

Kao istraživač pokreta, privilegiran sam što mogu dijeliti svoja otkrića s tisućama ljudi diljem svijeta. Učimo kako napustiti stare ideje u korist boljih. Uviđamo koliko smo si zapravo slični. Znamo da ćemo uvijek biti daleko od savršenstva, ali unatoč tome možemo stvoriti uzvišene trenutke. I učimo da će kvaliteta naših današnjih postupaka odrediti kvalitetu naše budućnosti“, napisao je Naharin.

Be social

Komentari