Zagrebačka priča o pisanicama
U pripremi za slavlje uskrsnuća Isusa Krista i kraj korizme kuha se šunka, priprema mladi luk, peku kolači i naravno – bojaju se pisanice. Nisu samo kuhana kokošja jaja i njihova ispuhana ljuska predmet maštovitosti ovih dana. Predmet ukrašavanja su i stiroporna, prozirna ili plastična jaja, a na zagrebačkom Kaptolu tradicionalno su i ove godine postavljene velike pisanice kao simbol najvećeg kršćanskog blagdana Uskrsa. Pisanice oslikane u duhu hrvatske naive nalaze se ispred gradske katedrale, a idilični gradski i seoski motivi razvedravaju ovo tmurno i kišovito predblagdansko vrijeme. One se već treću godinu postavljaju ispred katedrale gdje plijene pažnju Zagrepčana, ali i sve brojnijih turista kojima je neogotička crkva jedna od omiljenih gradskih znamenitosti. U pripremi za nedjeljno slavlje i produženi vikend koji svi, vjernici ili ne, jedva čekamo, pogledajmo prava “mala” umjetnička djela visoka 2,05 metara i široka 1,5 metar.
Znate li uopće priču o pisanicama? Jaja predstavljaju simbol novoga života, te je upravo iz tog razloga preuzet poganski običaj njihova ukrašavanja i bojanja u kršćanskoj simbolici. Za vjernike ona predstavljaju Isusovo uskrsnuće, a s vremenom su, poput ukrašenog drvca u božićno vrijeme, postale izvor tradicionalnih običaja koji i nisu previše povezani sa samim blagdanom. Tucanje jaja na uskršnje jutro samo je jedan od njih – u borbi pobjeđuje onaj čija je ljuska najmanje napukla. Megalomanske pisanice postavljene u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba oslikali su umjetnici iz Koprivničko-križevačke županije u maniri naivnog slikarstva, čiji su najpoznatiji hrvatski predstavnici upravo iz mjesta Hlebine u ovoj županiji. Samouki naivni umjetnici poput Ivana Generalića dokaz su da za ostvarivanje slikarskog potencijala nije nužno akademsko obrazovanje, a u toj su maniri oslikane i ove pisanice. Ukrašena jaja napravljena od pleksiglasa oslikali su umjetnici iz različitih podravskih mjesta poput Kloštra Podravskog, Đurđevca, Molvi i naravno Hlebina.