Istaknuto
13.04.2018.

The Gentleman novo je ime na našoj glazbenoj sceni, no osoba koja se skriva iza tog imena već je duže vrijeme poznata publici. Iza pseudonima krije se Marko Lucijan Hraščanec, školovani i talentirani glazbenik koji svoj istoimeni album prvijenac promovira 13. travnja u kazalištu Mala scena. Povodom toga saznali smo koliko je dugo radio na projektu The Gentleman, zašto album promovira u kazalištu i još mnogo toga.

02.04.2018.

Možda bi "Govori glasnije!" mogao biti "mega angažirani hrvatski politički teatar", ali Bobo Jelčić svjestan je stvarne moći kazališta pa zato sve pretvara u dobru satiru i radije se bavi svakodnevicom maloga čovjeka i njegovim malim-velikim problemima.

Film

Dokukutak: Aloha znači ljubav i prihvaćanje (“A Place in the Middle”, D.Hamer, J.Wilson)

12.12.2015. Marija VukšićFoto: www.facebook.com/KumuHina

A Place in the Middle kratkometražni je dokumantarac redatelja i producenata Deana Hamera i Joea Wilsona. Iako dokumentarac traje tek 25 minuta o njemu se može reći više nego o nekim dokumentarcima koji traju puno dulje. Radnja je podijeljena na dvije glavne priče koje se međusobno prožimaju i jedna su o drugoj ovisne. Prva je priča ona o kolonizaciji Havaja od strane Amerikanaca i postupnom gušenju havajske kulture i tradicije, a druga je priča ona o rodnim ulogama, transrodnosti i mogućnosti da se izbjegne podjela na “muško” i “žensko”.

Protagonisti dokumentarca su Kumu Hina koja je rođena u tijelu muškarca, ali čitav se život osjeća poput žene te je kirurški promijenila spol i Ho’onani, Kumu Hinina učenica koja se osjeća poput dječaka te zahtijeva da pjeva i pleše zajedno s dječacima.

Mahu je termin za osobe koje utjelovljuju i muški (kane) i ženski (wahine) duh te je to svojevrstan pandan zapadnjačkom shvaćanju transrodnosti, a doslovno prevedeno “mahu” znači “u sredini”. Mahu osobe su u nekadašnjoj havajskoj zajednici bile posebno cijenjene kao mudre i sposobne te su često imale ulogu učitelja, iscjeljitelja i odgajatelja. U 19. stoljeću na Havaje su došli američki misionari koji su se ubrzo obogatili, stekli moć i počeli zabranjivati sve havajske tradicije koje nisu odgovarale njihovom kršćanskom svjetonazoru, uključujući i progon mahu osoba te zabranu hule plesa i surfanja.

Ogorčenost na takav tretman njihove kulture vidljiva je u svim Havajcima koji se pojavljuju u dokumentarcu, a upravo je zadatak Kumu Hine očuvati neke aspekte havajske kulture koji su dugo bili zatomljavani. Ona je učiteljica koja odgaja novi naraštaj mladih Havajaca u javnoj školi. Govori havajski i tri druga polinezijska jezika, a glavni joj je zadatak širiti svijet o havajskoj povijesti, tradicijama i filozofiji uključujući i koncept “mahu-a” te pravo značenje pozdrava “aloha”. Bori se za prihvaćenost transrodnosti koja je nekad bila uobičajena i prihvaćena pojava u havajskoj zajednici, a sad se na to gleda diskriminatorno.

A Place in the Middle zapravo je svojevrsni nastavak dokumentarca Kumu Hina (2014) koji je na svjetskim festivalima dobio pet nagrada i četiri nominacije, uključujući i nominaciju za Kristalnog medvjeda  na  Berlin International Film festivalu. Dok je u Kumu Hina naglasak na svakodnevnom životu i transrodnosti Kumu Hine, u A Place in the Middle važna je podrška koju Kumu Hina pruža Ho’onani. Dopušta joj da sudjeluje u svim “muškim” aktivnostima i potiče njezine školske kolege da je prihvate kao dječaka, a ne djevojčicu. Ho’oanini roditelji podupiru taj pristup jer smatraju da su sami bili zakinuti za veliki dio havajske kulture tijekom svojeg odrastanja, a mahu je upravo dio te kulture. U neku ruku, Ho’anina je stvarna “jahačica kitova” iz istoimene knjige Witi Ihimaerae.

Važnost osjećaja pripadnosti Havajama i očuvanja tradicije posebno je uočljiva kad ravnateljica škole objašnjava svojim učenicima da je ona morala recitirati američku The Pledge of Allegiance kad je išla u školu te da je upravo zato važno da novi naraštaju znaju himnu Havaja i nastave kulturu koja je starijim naraštajima na silu oduzeta. U tom trenutku Havaji prestaju biti turističko odredište poznato po surfanju, sunčanju i koktelima te postaju mjesto kolonizacijske opresije koja je i dan danas vidljiva i živi u ljudskom sjećanju, ali i sadašnjosti. Kratki dokumentarac ipak završava na pozitivnu notu, uprizorenjem kazališne predstave zasnovane na jednom od havajskih mitova u kojoj Ho’onani dijeli pozornicu s dječacima u “muškome” dijelu predstave i njezino je sudjelovanje popraćeno poklicima podrške i pljeskanjem iz publike.

Iako je pomalo paradoksalno govoriti o fluidnosti rodnih podjela u zajednici koja elemente svoje tradicije i kulture još uvijek čvrsto dijeli na “muške” i “ženske”, ohrabrujuće je znati da postoji mjesto i za one koji ne žele biti čvrsto svrstani unutar te podjele. A i tko smo mi da kritiziramo dok nam se na TV-u vrte reklame koje kao da još uvijek inspiraciju crpe iz pedesetih godina prošlog stoljeća, u kojima žena i dalje kuha i poslužuje obitelj, a muž dolazi doma umoran od rada. Na Havajima bar u kulturnoj tradiciji postoji opcija da se odupremo rodnim ulogama koje su nam nametnute, bilo da to ima veze s transrodnošću ili samo osjećajem da biste radije bili negdje “u sredini”. Također je važno zapamtiti da iako “aloha” može značiti i “dobar dan” i “doviđenja”, pravo je značenje tog pozdrava “ljubav i prihvaćanje” i upravo je to princip prema kojem se treba ravnati u odnosu s ljudima.

A Place in the Middle u cjelosti možete pogledati i downloadati sa službenog Vimeo kanala tog dokumentarca.

A PLACE IN THE MIDDLE from A Place in the Middle on Vimeo.

(Visited 193 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(2 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari