Istaknuto
25.07.2017.

Prošlog tjedna prisjetili smo se deset godina starih albuma, a sada je red došao na deset pamtljivih i dragih nam filmova starih deset godina. Možda to nisu najbolji ili najuspješniji filmovi, ali svakako su ostali u sjećanju i vrijedni su (ponovnog) gledanja.

18.07.2017.

Prije deset godina izašlo je mnogo albuma koji su nam ostali u privremenom sjećanju. Ovo su neki koji su nam sasvim sigurno ostali u trajnom i sumnjamo da ćemo ih prestati slušati.

Film

Dokukutak: Aloha znači ljubav i prihvaćanje (“A Place in the Middle”, D.Hamer, J.Wilson)

12.12.2015. Marija VukšićFoto: www.facebook.com/KumuHina

A Place in the Middle kratkometražni je dokumantarac redatelja i producenata Deana Hamera i Joea Wilsona. Iako dokumentarac traje tek 25 minuta o njemu se može reći više nego o nekim dokumentarcima koji traju puno dulje. Radnja je podijeljena na dvije glavne priče koje se međusobno prožimaju i jedna su o drugoj ovisne. Prva je priča ona o kolonizaciji Havaja od strane Amerikanaca i postupnom gušenju havajske kulture i tradicije, a druga je priča ona o rodnim ulogama, transrodnosti i mogućnosti da se izbjegne podjela na “muško” i “žensko”.

Protagonisti dokumentarca su Kumu Hina koja je rođena u tijelu muškarca, ali čitav se život osjeća poput žene te je kirurški promijenila spol i Ho’onani, Kumu Hinina učenica koja se osjeća poput dječaka te zahtijeva da pjeva i pleše zajedno s dječacima.

Mahu je termin za osobe koje utjelovljuju i muški (kane) i ženski (wahine) duh te je to svojevrstan pandan zapadnjačkom shvaćanju transrodnosti, a doslovno prevedeno “mahu” znači “u sredini”. Mahu osobe su u nekadašnjoj havajskoj zajednici bile posebno cijenjene kao mudre i sposobne te su često imale ulogu učitelja, iscjeljitelja i odgajatelja. U 19. stoljeću na Havaje su došli američki misionari koji su se ubrzo obogatili, stekli moć i počeli zabranjivati sve havajske tradicije koje nisu odgovarale njihovom kršćanskom svjetonazoru, uključujući i progon mahu osoba te zabranu hule plesa i surfanja.

Ogorčenost na takav tretman njihove kulture vidljiva je u svim Havajcima koji se pojavljuju u dokumentarcu, a upravo je zadatak Kumu Hine očuvati neke aspekte havajske kulture koji su dugo bili zatomljavani. Ona je učiteljica koja odgaja novi naraštaj mladih Havajaca u javnoj školi. Govori havajski i tri druga polinezijska jezika, a glavni joj je zadatak širiti svijet o havajskoj povijesti, tradicijama i filozofiji uključujući i koncept “mahu-a” te pravo značenje pozdrava “aloha”. Bori se za prihvaćenost transrodnosti koja je nekad bila uobičajena i prihvaćena pojava u havajskoj zajednici, a sad se na to gleda diskriminatorno.

A Place in the Middle zapravo je svojevrsni nastavak dokumentarca Kumu Hina (2014) koji je na svjetskim festivalima dobio pet nagrada i četiri nominacije, uključujući i nominaciju za Kristalnog medvjeda  na  Berlin International Film festivalu. Dok je u Kumu Hina naglasak na svakodnevnom životu i transrodnosti Kumu Hine, u A Place in the Middle važna je podrška koju Kumu Hina pruža Ho’onani. Dopušta joj da sudjeluje u svim “muškim” aktivnostima i potiče njezine školske kolege da je prihvate kao dječaka, a ne djevojčicu. Ho’oanini roditelji podupiru taj pristup jer smatraju da su sami bili zakinuti za veliki dio havajske kulture tijekom svojeg odrastanja, a mahu je upravo dio te kulture. U neku ruku, Ho’anina je stvarna “jahačica kitova” iz istoimene knjige Witi Ihimaerae.

Važnost osjećaja pripadnosti Havajama i očuvanja tradicije posebno je uočljiva kad ravnateljica škole objašnjava svojim učenicima da je ona morala recitirati američku The Pledge of Allegiance kad je išla u školu te da je upravo zato važno da novi naraštaju znaju himnu Havaja i nastave kulturu koja je starijim naraštajima na silu oduzeta. U tom trenutku Havaji prestaju biti turističko odredište poznato po surfanju, sunčanju i koktelima te postaju mjesto kolonizacijske opresije koja je i dan danas vidljiva i živi u ljudskom sjećanju, ali i sadašnjosti. Kratki dokumentarac ipak završava na pozitivnu notu, uprizorenjem kazališne predstave zasnovane na jednom od havajskih mitova u kojoj Ho’onani dijeli pozornicu s dječacima u “muškome” dijelu predstave i njezino je sudjelovanje popraćeno poklicima podrške i pljeskanjem iz publike.

Iako je pomalo paradoksalno govoriti o fluidnosti rodnih podjela u zajednici koja elemente svoje tradicije i kulture još uvijek čvrsto dijeli na “muške” i “ženske”, ohrabrujuće je znati da postoji mjesto i za one koji ne žele biti čvrsto svrstani unutar te podjele. A i tko smo mi da kritiziramo dok nam se na TV-u vrte reklame koje kao da još uvijek inspiraciju crpe iz pedesetih godina prošlog stoljeća, u kojima žena i dalje kuha i poslužuje obitelj, a muž dolazi doma umoran od rada. Na Havajima bar u kulturnoj tradiciji postoji opcija da se odupremo rodnim ulogama koje su nam nametnute, bilo da to ima veze s transrodnošću ili samo osjećajem da biste radije bili negdje “u sredini”. Također je važno zapamtiti da iako “aloha” može značiti i “dobar dan” i “doviđenja”, pravo je značenje tog pozdrava “ljubav i prihvaćanje” i upravo je to princip prema kojem se treba ravnati u odnosu s ljudima.

A Place in the Middle u cjelosti možete pogledati i downloadati sa službenog Vimeo kanala tog dokumentarca.

A PLACE IN THE MIDDLE from A Place in the Middle on Vimeo.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari