Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Film

Izvještaj: Filmska potjera po Coney Islandu s malim bjeguncem i Deanom Kotigom

30.03.2017. Dario DunatovFoto: facebook.com/centar.zlatna.vrata

Prije klasičnog izvještaja s događanja „Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“ potrebno je napisati ponešto o dvije stvari: sjajnoj ideji zbog koje je kinoteka Zlatna vrata ponovno bila pretijesna i o gostu koji je ovog puta odabrao film.

Događaj sa samo jednim slobodnim mjestom

U prvom redu potrebno je pohvaliti kinoteku Zlatna vrata, voditelja Vladu Ercegovića i ostale koji sudjeluju u organizaciji ove sjajne ideje. „Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“ zgodan je naziv manifestacije koja se bazira na ideji da gost, poznata ličnost iz javnog života, odabere film koji ostaje tajnovit do početka projekcije i da uvodnu riječ kako bi pripremio publiku na ono što ih očekuje na velikom ekranu. Takva uvertira publici legne kao ukusni aperitiv i predjelo, te je pripremi na tajnovito glavno jelo koje je do sada uvijek bilo neko intrigantno filmsko ostvarenje.

Ovo je izraslo u pravi društveni događaj na koji publika dođe pogledati film, prokomentirati ga, porazgovarati s poznanicima, družiti se, a uz to dobije i filmsku edukaciju. Eto prilike u kojoj je kino prodisalo i ponovno postalo mjesto susreta i dijaloga, a film medij koji spaja i potiče na raspravu uz nostalgičnu notu koja je uvijek prisutna na ovakvim događajima.

Ovo događanje pobuđuje ogroman interes u sretnom spoju kinoteke, dobrog filmskog izbora, atraktivnih gostiju i publike čiji broj stalno raste. S druge strane, ovo je vid približavanja filmske umjetnosti zainteresiranoj publici, te prilika za uvid u filmski ukus nekih poznatih lica što je kvalitetno iskorišteno kao mamac za publiku. Također, ako uzmemo u obzir krvnu sliku splitske kulturne scene, ovakvi događaji nasušno su potrebni da je trgnu iz višegodišnje (dalmatinske) anemije. Svaki takav pothvat je hvalevrijedan, a publika je ovog utorka rekla što misli o ovakvim događajima ostavivši samo jednu jedinu stolicu slobodnom.

Foto: facebook.com/centar.zlatna.vrata

Kako je Kotiga od lovca postao lovina

S druge strane, treba ponešto reći i o gostu. Dean Kotiga zanimljivo je televizijsko lice koje podsjeća na moć tog medija. Ovog puta, televizija je pokazala kako pored proizvodnje celebrityja bez pokrića i zvjezdica koje svijetle sjajem slabog intenziteta može u javnu arenu izbaciti (stvoriti, prepoznati) osobu drugačijeg habitusa odnjegovanu na drugačijim vrijednostima. Kvizovi su oduvijek bili televizijski program s velikim dramskim potencijalom, ponajviše zbog svoje prirodne dinamike, natjecateljske naravi i napetosti, pa je tako ta domena antipod reality showovima i drugim celebrity produkcijama koje su zapravo prerušeno ponižavanje pod krinkom zabave, a u svrhu gledanosti.

Iskusni kvizomani kod nas su oduvijek bili Indijanci koje se čuvalo daleko od mainstreama i prime timea u intelektualnim rezervatima i sporednim studijima, a iznosilo pred kamere samo unutar određenih programskih okvira. To vrijedi za niz zanimljivih kvizaških lica, a u ovom slučaju i za Kotigu. Zato je zanimljiva odluka splitske kinoteke da kao gosta odaberu upravo popularnog Istrijana. Kao osvježenje se doima otvaranje medijskog Crvenog mora pred ovim inteligentnim (ali nenametljivim), naizgled arogantnim (a zapravo samouvjerenim), duhovitim (ali i autoironičnim) lovcem koji ima mnogo toga reći i izvan uskih kvizaških i potjeraških okvira.

Dokaz o popularnosti ovomjesečnog gosta kinoteke svjedoči i poduži red koji su činile pripadnice ženskog dijela publike nakon projekcije želeći dobiti fotografiju s omiljenim lovcem. Dok su blicevi odzvanjali popularni lovac je postao lovina, ali ne brinite, viđen je živ i zdrav kasnije.

Foto: facebook.com/centar.zlatna.vrata

Najposjećenija večer do sada

Nakon uvodne riječi Vlade Ercegovića koji je predstavio gosta, priliku da se obrati publici prije projekcije dobio je Dean Kotiga. Popularni lovac TV kviza Potjera upoznao je publiku s filmovima koji su bili u konkurenciji za projekciju, a zanimljivo je da su se gotovi svi bavili temom odrastanja i djetinjstva. Zatim je predstavio misteriozni film biranim riječima koje su sadržavale umjeren broj faktografskih podataka, skladno pomiješanih s osobnim iskustvom i emotivnim refleksijama koje je ovaj dirljivi film ostavio na njega.

Malo tko je čuo za taj gotovo nepoznati niskobudžetni američki film redateljskog trojca koji čine Ray Ashley, Morris Engel i Ruth Orkin naziva Little Fugitive iz davne 1953. godine, pa je ovo bila rijetka i posebna prilika pogledati ga na velikom ekranu. Kotiga je zatim s prisutnima podijelio priču kako je davnih dana u malom pariškog kinu naletio na popodnevnu projekciju tog neobičnog filma. Film mu se urezao u pamćenje, pa ovom prilikom nije dvojio kako upravo taj film treba biti izbor za splitsku publiku koja je na ovaj zametnuti klasik izrazito pozitivno reagirala.

Little Fugitive po riječima velikog Francoisa Truffauta utjecao je i na poetiku francuskog novog vala, a vidljivo je da ima dodirnih točaka s njegovim prvim filmom Les quatre cents coups, koji je lansirao karijeru ovog velikana. Izgrađen na poetici neorealizma s mnogo improviziranih scena i neodoljivim glavnim likom, Little Fugitive je dirljiva priča o odrastanju koja je ostala izvan radara velikog broja istinskih filmofila i poznavatelja filma. Zato je ovaj format događanja „Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“ bogomdan, jer na obalu izbacuje neke rijetko viđene i zaboravljene bisere.

Prekrasno lutanje po Coney Islandu

U fokusu filma je lutanje sedmogodišnjeg Joeya po Coney Islandu nakon bijega od kuće zbog straha da je u igri upucao starijeg brata. Vrlo jednostavna radnja, mnoštvo improviziranih scena i repetitivnih radnji glavnog lika, crno-bijela fotografija, slaba produkcija, korištenje naturščika i neodoljivi glavni junak u sjećanje vraćaju scene iz filma Ladri di biciclette. Ipak, ovaj film je autentično i dirljivo iskustvo na koje je teško ostati imun. Little Fugitive je zametnuti neorealistični biser američke kinematografije koji je Kotiga iskopao ovog utorka za sve one koji su se uspjeli natiskati u kultnu dvoranu splitske kinoteke, a svi oni drugi koji nisu bili te sreće neka pronađu kanal kojim će doći do ovog sjajnog filma, jer isplati ga se svakako pogledati.

Sljedeće događanje „Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“ možemo očekivati krajem travnja s novim zanimljivim gostom i filmom kojeg će splitska publika žarko iščekivati.

Komentari