Glazba

Izvještaj – Špancirfest 2016. (1. dan): S druge strane bedema…

Foto: facebook.com/spancirfest
Vrijeme čitanja: 7 minute

Jučer je u Varaždinu svečano otvoren 18. Špancirfest, a početak je donio mnogo noviteta, od radionica do koncerata i uličnih performera. Iako vrijeme prijepodne nije bilo na strani organizatora, sunce koje se pojavilo tijekom popodneva privuklo je tisuće ljudi na četiri glavne pozornice i još nekoliko uličnih, većinom akustičnih svirki. Ujedno se proslavio i osamnaesti rođendan festivala uz tortu na glavnom gradskom trgu, uz 3D mapping na gradskoj vijećnici i vatromet. Ipak, oči i uši ljubitelja glazbe bile su usmjerene u pozornice kod Vile Bedeković, u Kraljevskoj zoni, na Kapucinskom trgu i Starom gradu.

Sjedinjenje projekta „Tri Grgura“ uz TBF i Varaždinski komorni orkestar

Zaista neobična kombinacija dogodila se kod Vile Bedeković gdje su zajedno nastupali Varaždinski komorni orkestar i stari splitski znanci TBF. Povod i cilj ovakvog spajanja datira još od prošle godine kada je pokrenuta turneja „Tri Grgura“ koja je objedinila kulturnu ponudu Splita, Nina i Varaždina. Osim što ih povezuje kip Grgura Ninskog, ovim koncertom došlo je do konačnog sjedinjenja i programskog povezivanja sjevera i juga Hrvatske. Na ovaj način pokušalo se objediniti tradicionalno i moderno. Varaždinski komorni orkestar imao je čast otvoriti koncert klasičnim skladbama, a za to vrijeme Saša, Mladen, Luka i ostatak benda na svojem dijelu pozornice pozorno su slušali zvukove varaždinskih violina, viola i violončela.

Foto: facebook.com/spancirfest
Foto: facebook.com/spancirfest

Jedinstvena je to bila prilika za vidjeti kako glazbenici koji dijele pozornicu čekaju svoj red i za to se vrijeme dive umijeću onih koji trenutno sviraju. Nakon što su prvih pola sata svaki naizmjenično odradili po tri pjesme iz svojeg žanra, Orkestar i TBF ukrstili su instrumente i zajedno počeli svirati posebno aranžirane pjesme splitskih repera. Rezultat je bio spektakularan – Električni pas i San zvučale su puno ozbiljnije melodijski, s tekstom koji je klasični TBF-ovski, socijalno angažiran i alegorijski. Prvi dio koncerta kao da je bio nešto depresivniji pa su svoj dio dobile starije stvari Moj um pali i 3-ologija jada, a vrhunac je bilo izvođenje pjesme Heroyix, koja bi bez problema mogla ponovo biti izdana kao singl u ovakvom aranžmanu. Nažalost, zbog preklapanja satnice i ostalih koncertnih aktivnosti diljem grada, sat vremena na ovakvom događaju proletjelo je brzo, a Jinxi su već čekali tristo metara dalje.

Avantura počinje

Ako se ne varam, jučerašnji koncert Jinxa na Kapucinskom trgu bio je njihov prvi varaždinski nastup od svirke na Špancirfestu 2011. godine. Yayinoj i Cocinoj škvadri tako je pripala čast da otvore novu festivalsku pozornicu čija je kupola veoma prikladna za ovu lokaciju. Na početku koncerta, desetak minuta nakon 21h, dočekalo ih je oko tisuću ljudi s kojima se veliki trg činio praznjikav, a koji su prvih pola sata dosta sramežljivo pratili razigranu svirku vesele osmorke. Prvi dio setliste činile su manje poznatije stvari, iako se među njima sakrio odličan novi singl Jesmo li dobro? koji varaždinskoj publici ipak još nije toliko poznat.

Kako je oko 22h završio koncert TBF-a, a u Kraljevskoj zoni Zabranjeno pušenje, najavljeno za 21h, još uvijek nije izašlo na pozornicu, na Kapucinski trg pristizalo je sve više ljudi i do kraja koncerta tamo se smjestilo više tisuća slušatelja. Istovremeno su nas Jinxi bacili u prošlost s klasicima Na plaži i Sve se jednom mora vratiti, a paralelno s time napokon je živnula i publika koja je do kraja koncerta bend nagrađivala zaista lijepim ovacijama. Iako album nisu izdali od 2010., Jinxe se ne sluša samo zbog stvari iz devedesetih, što je potvrdio kraj koncerta za koji su bili sačuvani singlovi s novijih albuma „Na zapadu“ i „Diksilend“ (Na čemu si ti, Na zub su me uzeli mama i Da smo se voljeli manje), iako se među njih ugurao i najveći hit benda, pjesma na koju nitko ne može ostati miran, Bye Bye Baby Bye.

Foto: facebook.com/spancirfest
Foto: facebook.com/spancirfest

Da je koncert bio održan na staroj lokaciji, Stančićev trg bio bi prenatrpan, ali ovako je bilo mnogo mjesta za ples, bez naguravanja i „prometnih“ čepova. Odlična svirka Jinxa i dobar prijem publike uspješno su otvorili novo poglavlje Špancirfesta. No, organizatorima ide minus zbog nespretne satnice. Koncerti u Kraljevskoj zoni svakog su dana najavljeni između 21h i ponoći, no nerealno je očekivati trosatne svirke od većine izvođača. Tako je bilo i jučer, kada je Zabranjeno pušenje svoju svirku počelo tek u 22:30 kako se njihov i koncert Jinxa ne bi poklapali, s obzirom na to da su oba nastupa bila besplatna. No nigdje nije bilo obavijesti o toj promjeni pa su ljudi oko 22 odlazili s Jinxa da ulove ZP, samo da bi pronašli praznu pozornicu i razočarani otišli kući ili na neku drugu lokaciju. Nadamo se da će do kraja festivala promjene satnice biti na vrijeme objavljene i da će ih se organizatori i izvođači pridržavati.

Od bedema do bedema

Drugi problem s Kraljevskom zonom pokazao se za vrijeme nastupa Dub FX-a na glavnoj festivalskoj pozornici. Tijekom cijelog koncerta s druge strane bedema dopirala je glazba Zabranjenog pušenja. Unatoč tome što varaždinski Stari grad okružuje 5-6 velikih livada, organizatori su ove pozornice odlučili smjestiti jednu do druge, razdvaja ih samo jedan bedem. Iako je stage u Kraljevskoj zoni znatno manji, razglas je bio toliko jak da posjetitelji koncerta ZP-a nisu čuli glazbu Dub FX-a, no zato se s druge strane neprekidno čulo Zabranjeno pušenje. Situacija je dodatno iritirajuća kada je u pitanju izvođač koji je pola koncerta nastupao sam, koji svoje pjesme stvara uz pomoć beatboxing vještine, gradeći slojeve beatova pomoću raznih loopova i sampleova.

Kada u pjesmu uključi bas i syntheve, zvučna je slika punija, a slušatelj može uroniti u slojeve njegovog miksa drum and bass i reggae glazbe. No, kada bi napravio break u pjesmi ili kada bi se čuo samo beat, atmosferu su jednostavno razbijali zvukovi s druge strane bedema. Za koncert Dub FX-a naplaćivao se ulaz, posjetitelji su došli iz Zagreba i drugih krajeva Hrvatske, no nitko nije platio 90 ili 100 kuna kako bi istovremeno slušao glazbu s druge strane bedemo, nebitno je li to Zabranjeno pušenje ili neki drugi izvođač. Štoviše, razglas iz Kraljevske zone bio je toliko jak da se ZP čulo kada se dolazilo iz smjera Kapucinskog trga, dok se Dub FX čuo tek neposredno kraj pozornice. Ako su organizatori odlučili naplaćivati ulaz na PAN pozornicu, onda bi bilo u redu da tamo, za vrijeme koncerata, ne dopire glazba s drugih pozornica.

Foto: facebook.com/spancirfest
Foto: facebook.com/spancirfest

Inače je Dub FX svoj koncert počeo točno u najavljenih 22:30, a svirao je do 23:50. U drugom dijelu koncerta na pozornici su mu se pridružili i basist te saksofonist, koji su također svirali i razne klavijature. Bio je ovo prvi hrvatski nastup talentiranog Australca koji je svoju karijeru prije desetak godina započeo kao ulični glazbenik. Svirajući po trgovima i ulicama širom svijeta, Dub FX je polako širio glas o svojim vještinama i glazbi, a upornost i predani rad doveli su ga do festivalskih pozornica poput one na Špancirfestu. Vjerujemo da u Varaždinu nitko nije ostao razočaran ili ravnodušan njegovim nastupom, vokalnim sposobnostima i karizmatičnom pojavom. Priredio je zaista dinamičan nastup u kojem se veoma prirodno kretao između različitih žanrova, kombinirajući raznolike beatove i syntheve u bogatu zvučnu sliku. Dub FX je na Špancirfest donio tračak svjetske eletronske scene, a upravo je to privuklo većinu publike na jednodnevni izlet u Varaždin.

Kirilov tisućiti povratak

Nije ništa čudno da se glazbenici vraćaju na mjesto gdje znaju da imaju vjernu publiku, a Kirilu Džajkovskom u Varaždinu to itekako prolazi. Set od sat i pol ispucan je praktički u jednom mahu, uz mijenjanje mjesta na vokalu koji su odrađivali TK Wonder i MC Wasp. Iako je, nakon odličnog Dub FX-a, beat na trenutke bio monoton, Džajkovski je uz pomoć trubača još jednom pokazao da može ponuditi kvalitetnu zabavu na koju možete plesati cijelo vrijeme. Najveći hitovi poput Lion’s Den i Jungle Shadow ostavljeni su za kraj, a to je ujedno i označavalo završetak cjelokupnog koncertnog programa za petak. (Kušter)

Drugo mišljenje: Ovo je bilo najlošije varaždinsko gostovanje Kirila Džajkovskog. Beat je cijelo vrijeme bio isti, a nakon dinamičnog Dub FX-a to jednostavno ne prolazi. Nastup je bio toliko monoton da sam nakon 45 minuta otišao jer se nije isplatilo ostati. Puhači, inače karakteristična stavka Kirilovog spoja elektronike i balkanskog melosa, bili su svedeni na minimum, a violina se uopće nije čula. MC Waspa nitko nije doživljavao, jedino je TK Wonder svojom fizičkom pojavom uspjela animirati muški dio publike. No njen vokal je zaista slabi, niti ima raspon glasa niti flow. Jeftine seksualne aluzije koje u plesu izvodi potpuno programirano i nezainteresirano jedino su što može ponuditi. Dok su prva Kirilova gostovanja privukla i do osam tisuća ljudi, ovo je bio njegov najslabije posjećeni varaždinski nastup, a dobar dio publike otišao je sa Starog grada nakon koncerta Dub FX-a. I nastup je počeo nakon 00:30, iako je bio najavljen točno u ponoć. Mislim da Džajkovski Špancirfestu nema više ništa za ponuditi. (Hrvaćanin)

Foto: facebook.com/spancirfest
Foto: facebook.com/spancirfest

Kraljevska zona nije samo nova festivalska pozornica, već i prostor za afterpartyje. Prve večeri tamo je zaživio Peper klub koji je okupio čak i više ljudi no što su nekad odlazili na aftere na Dravu. Već spomenuti razglas i odličan light show dodatno podižu noćnu atmosferu. Unatoč tome što je preblizu glavnoj pozornici, sama lokacija odlično je uređena i Špancirfestu dodaje dašak svjetskih festivala poput mađarskog Szigeta, a nudi i bogatu gastronomsku ponudu. Ovogodišnji i prošlogodišnji noviteti – Vila Bedeković, vinski grad, Kraljevska zona, Kapucinski trg – proširili su i prostor i ponudu Špancirfesta, nisu okupirali gradske ulice i trgove, a dodatno su oživjeli cijelu povijesnu jezgru. Uz takve prostore, noćne programe Kraljevske zone i inozemna gostovanja poput onog Dub FX-a, Špancirfest se nameće kao najatraktivniji hrvatski festival koji bi bez problema mogao privući stranu publiku, pogotovo mlađe generacije. A takvoj publici nije problem ni platiti ulaznicu za koncerte. Pa nije Sziget rasprodan zbog Mađara.

Za kraj moramo spomenuti varaždinski bend Sowas koji je na PAN pozornici svirao prije Dub FX-a, no njihov smo nastup ovoga puta nažalost propustili. Drugog dana festivala na PAN pozornicu izlaze riječki Quasarr (22h) i slovenski Laibach (23:30). Rambo Amadeus & Five Winnetous Sextet sviraju na Kapucinskom u 21:30, a balkan jazz sastav Guadalupe Mediavilla na Korzu u 21. Program Hommage Arsenu održava se kod Vile Bedeković s početkom u 20 sati, a u njemu sudjeluju Matija Dedić, Zoran Predin, Tedi Spalato i Lea Dekleva. Malo šale za kraj: Neki novi klinci sviraju u Kraljevskoj zoni, nije objavljeno kada, no veće su šanse da se tamo čuje Laibachov Eurovision, nego neka Balaševićeva balada s druge strane bedema…

Be social
Što misliš o ovome festivalu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari