Istaknuto
01.12.2016.

Cijela naša povijest satkana je na slučajnosti i poticajima vremena u kojem smo se našli. Bez ikakvog problema mogu zamisliti situaciju u kojem nas je umjesto rock manije prije 40 ili 30 godina pokosila neka druga „zarazna bolest“.

28.11.2016.

Izložba se dokazala kao kompleksan narativ jer je od izrazite kulturne važnosti za povijest kazališta, glazbe, kostimografije i baleta. Otvorenjem ove izložbe MUO se ucrtao na umjetničku kartu svijeta kao prvak u cjelokupnoj prezentaciji Orašara, remek-djela klasičnog baleta.

Film

Opaka igra napadača i žrtve („Elle“, P. Verhoeven, 2015)

15.11.2016. Arman FatićFoto: Facebook.com/ElleFilm

Holandski redatelj Paul Verhoeven kroz svoju karijeru iskušao se u velikom broju filmskih žanrova od sci-fi akcionih radova preko krimi drama, ratnih trilera do horrora, i u nekoliko navrata njegova svestranost je urodila plodom, stoga danas klasici poput Robocop, Total Recall ili Basic Instinct nose ime ovog redatelja. Nepredvidiva narav Verhoevena je ovaj put odvela u adaptaciju novele „Oh..“ francuskog autora Philippe Djiana.

Strah i sloboda izražaja

Izvorni plan Paula Verhoevena bio je snimiti film u Americi, ali kako niti jedna velika Hollywoodska glumica nije željela ni da pomisli prihvatiti ulogu nakon čitanja scenarija, redatelj se odlučio ostaviti dramu u prirodnom okruženju u Francuskoj. Upravo odluka da snimi film u Francuskoj spasila je ovaj sjajni scenarij od propasti, jer Elle, zbog dojma misterije koji se prožima filmom te emotivne napetosti koja često izostaje u Hollywoodu, ne bi mogao funkcionirati kao prosječna američka drama.

Redatelj bez ikakvog gubljenja vremena otvara film sa scenom silovanja protagonistkinje Michèle. Već s ovom prvom šokantnom scenom očito je da ovo nije svakidašnji film.  Krenuvši od ove negativne slike Verhoeven nam ublažava sve ono što potom slijedi, Michèle je vlasnica kompanije koja razvija video igre koja je na granici kraha, svojim uposlenicima nije najdraža figura, ona je u aferi s mužem najbolje prijateljice, njena majka izlazi s nekoliko decenija mlađim mladićem, njen sin nasjeda na niz spletki i prevara koje mu sprema djevojka, a da stvar bude još gora parnica za pomilovanje njenog oca, serijskog ubojice, ponovno je pokrenuta i ovog puta detaljno medijski popraćena. Drami pak tu nije kraj jer Michèle uzima stvari u svoje ruke, te pored sveg kaosa u životu, ne zove nego policiju nego se odlučuje sama suočiti sa silovateljem.

Isabelle Hubert pristala je da utjelovi nepredvidljivu protagonistkinju, ali ovo nije prvi put ovoj francuskoj glumici da se nalazi u ulozi žene koja traži sebe ili istražuje svoju seksualnost tako da njezino udubljivanje u ulogu ostavlja bez riječi. Možda je i tako najbolje, jer lik Michèle je slojevit i veoma bi mali broj glumica, pogotovo holivudskih, mogao kvalitetno napraviti tranziciju lika od bespomoćne žrtve koja čisti za silovateljem i krvari u kadi, do opsesivnog progonitelja koji sudi svom silovatelju.

Silovatelj, silovana i pasivno silovani

Paragraf koji slijedi sadrži kvariše: Najbolji dokaz kvaliteta adaptacije očitava se u elementima angažirane misterije kroz dramu gdje se većina gledatelja upeca na uvodnoj sceni, te je u potrazi za silovateljem. Ova angažiranost postignuta je implementiranjem ranog šoka na gledatelje, nakon čega se služi niz premisa koje ne vode nikud. Svaki od sporednih likova je potencijalni silovatelj ili suradnik silovatelja iz prostog razloga zato što svi u sebi nose dio kaosa u  Michèlinom životu.

Paragraf koji slijedi sadrži kvariše: Možda je to najbolje očito u timu programera nezadovoljnih statusom poslovanja u momentu kada netko od njih procuri snimak animacije silovanja na kojoj umjesto lika iz igrice, virtualna Elle biva silovana. Svakako da su sumnjivi i njen ljubavnik sa specifičnom crtom izraženog seksualnog naboja, djevojka njenog sina koja je mogla unajmiti nekoga za ovaj gnusni čin, dok naravno tu je i niz stranaca koji bi joj mogli poželjeti zlo jer je kćer serijskog ubojice. Kako primamo sve više informacija o ovom suludom okruženju u kojem se odvija drama dobivamo uvid u Michèline misli bez da redatelj mora intervenirati naracijom. Angažirana misterija dostiže vrhunac u sceni božićne večere na kojoj protagonistkinja okuplja sve sporedne likove, što podsjeća na momente iz krimi romana kada detektiv okupi osumnjičene te iznosi svoja zapažanja i  privodi negativca pravdi.

Paul Verhoeven, resetirao je svoju karijeru odlukom da snimi film s potpuno novim timom ljudi, što je rezultiralo provokativnom, aktivnom i pametnom dramom Elle koja ima potencijal da postane klasik. Hoće li ovo biti iznimka od jednoga filma, ili nas očekuje još nesvakidašnjih maestralnih radova ostaje da se vidi.

Film Elle moguće je pogledati na ovogodišnjem Zagreb film festivalu u sklopu programa „Velikih 5“ u srijedu 16.11 od 17.00 u kinu Tuškanac, četvrtak 17.11 od 21.oo.u MSU ili petak 18.11 od 21.30 u MSU.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(8 votes, average: 4.625 out of 5)

Komentari