Istaknuto
21.05.2017.

Grupa sušačkih gimnazijalaca i njihovih profesora nakon popodnevne smjene već niz godina ostaje u školi i na izbornoj nastavi priprema kazališne predstave. U vremenu kada je teško biti profesor, oni svojim učenicima usađuju ljubav prema kazalištu i time odgajaju, ako ne buduće glumce, onda zasigurno obrazovane i aktivne gledatelje.

18.05.2017.

Tjedan suvremenog plesa je tijekom protekle 34 godine postojanja prezentirao preko 800 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao 80-ak premijernih izvedbi domaćih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.

Glazba

Recenzija – Kendrick Lamar: Jesmo li leptiri koji slobodno lete ili gusjenice začahurene u sistemu?

12.04.2015. Patricia Pajk
Foto: facebook.com/kendricklamar

Foto: facebook.com/kendricklamar

Treći album Kendricka Lamara, “To Pimp a Butterfly”, vjerojatno je najiščekivaniji album ove godine. Album je najavljen s dva singla The Blacker The Berryod kojih je i vedar i poletan, a The Blacker The Berry tmuran i mračan, tako da zapravo nismo mogli znati što točno očekivati od njega. Izlazak albuma bio je najavljen za 23. ožujka, ali zbog navodne pogreške Interscopea objavljen je tjedan dana ranije.

Nedavno je Kendrick u intervjuu za MTV otkrio da je prvi naziv albuma bio To Pimp A Caterpillar (To Pac), što je uz sam album trebala biti posveta Tupacu koji je najveći uzor Kendricku. Album i u svojoj finalnoj pjesmi Mortal Man ima fiktivan razgovor Tupaca i Kendricka.

Wesley’s Theory

Uvodnom pjesmom Kendrick ulazi u dubinu problema sistema koji nam je nasilno dan i naše slobode kao umjetnika, jer realno svatko od nas je umjetnik svog života. U prvom versu nam se obraća sa stajališta afroameričkog entertainera i govori o željama što želi napraviti kada uspije u životu, a drugi je metaforičko stajalište Uncle Sama koji simbolizira sistem koji mu govori da uzme sve što se nudi, ali istodobno daje do znanja da neće proći tako lako kad dođe do slave i novaca.

“And when you hit the White House, do you
But remember, you ain’t pass economics in school
And everything you buy, taxes will deny
I’ll Wesley Snipe your ass before thirty-five”

Ako se ne sjećate, Wesley Snipes završio je u zatvoru na tri godine zbog neplaćanja poreza. A ovih 35 samo je simbol da nikada neće završiti u Bijeloj kući jer u SAD-u predsjednik mora biti stariji od 35 godina. Zapravo cijela pjesma govori o tome kako nas industrija mami svojim očitim blagodatima i kaže da budemo svoji, a onda nas cijeli sistem pokušava uništiti.

For Free (Interlude)

Intro pjesme izvodi žena koja ima upitne želje od svog “dečka” ili bolje rečeno sponzora, u ovom slučaju samog Kendricka.

“Oh America, you bad bitch, I picked cotton that made you rich
Now my dick ain’t free”

Mnogi stručnjaci smatraju da je SAD postao ova velesila kakva je danas upravo zbog robova. Asocijacija na “pussy coast money, but dick is free” – Kendrick ne želi biti manipuliran i marginaliziran od žene, a time ni same industrije i državnog sistema.

Foto: genius.com

Foto: genius.com

King Kunta

U razgovoru s mnogim ljudima koji slušaju hip hop i prate što izlazi shvatila sam da ne znaju zašto se ova pjesma zove tako pa evo objašnjenja: Kunta Kinte bio je rob u 18. stoljeću u Virginiji i borio se protiv robovlasništva tako što nije prihvaćao ime koje su mu dali pa je četiri puta pokušao pobjeći od svog robovlasnika. Nakon što je četvrti puta pobjegao, ponudili su mu da će ga kastrirati ili odrezati stopalo, a on je odabrao stopalo. Kinte je tako simbol otpora ugnjetavanju i robovlasništu. Kendrick dodavanjem riječi king u naslov pjesme stvara oksimoron. King Kuntu možemo poistovjetiti s onime što Kendrick sam o sebi indirektno kaže – on je potlačen kao rob i dominantan kao kralj što je zapravo metafora za bogate Afroamerikance u SAD-u.

“Ah yeah, fuck the judge
I made it past 25 and there I was
A little nappy-headed nigga with the world behind him”

Ovdje radi poveznicu s istraživanjem koje je pokazalo da je očekivana starosna dob Afroamerikanca koji živi u ghettu 25 godina.

“Limo tinted with the gold plates
Straight from the bottom, this the belly of the beast
From a peasant to a prince to a motherfuckin’ king”

Počeo je od nule, a sada je na vrhu svijeta. Ovo nije prvi puta da si daje titulu kralja, sjetimo se samo legendarnog versa na Big Seanovoj pjesmi Control kada se cijeli hip hop svijet uzburkao jer je Kendrick prozvao sebe kraljem easta i westa.

“I’m Makaveli’s offspring,
I’m the king of New York. King of the Coast,
One hand, I juggle them both”

U ovoj traci počinje pjesma koju razvija kroz cijeli album i na kraju ju cijelu pročita Tupacu u posljednjoj pjesmi albuma.

Institutionalized

Naslov je igra riječima – Institution’s lies. Pjesma govori o radu i trudu, ali ujedno i o pohlepi i potrebi za bespotrebnim hvaljenjem i uzdizanjem sebe u nebo.

“Shit don’t change, until you get up and wash yo’ ass, nigga”

Na pjesmi gostuje Snoop Dogg, ali ne u svojem rap izadnju već pjevuši svoj bridge.

“You can take your boy out the hood but you can’t take the hood out the homie”

These Walls

Pjesma na prvo čitanje izgleda pomalo eksplicitno – opisuje seks i izrazito detaljno vaginu svoje djevojke, ali pjesma zapravo govori mnogo više – to je pjesma koja kroz seks opisuje rasne probleme, pohlepne i zle ljude koji ga okružuju. Zanimljivo je njegovo razmatranje da se neki ljudi čine iskrenima i čistima, ali da zidovi njihovih duša mogu pričati, nitko ih više ne bi gledao istim očima.

“They sing the same old song
About how they walls always the cleanest
I beg to differ, I must’ve missed them”

U trećem versu se obraća ubojici svojeg prijatelja – on sada može pričati samo sa zidovima u ćeliji. U tom versu saznajemo da je cura koju je opisivao zapravo cura tog ubojice i time je Kendrick osvetio ubojstvo svojeg prijatelja iz pjesme s prošlog albuma Sing About Me.

Foto: facebook.com/kendricklamar

Foto: facebook.com/kendricklamar

u

u je svojevrsna kontradikcija vedroj i poletnoj i. Sam Kendrick je za Rolling Stones izjavio da ju je bilo teško napisati jer govori o jako osobnim i mračnim stvarima. Pjesma je puna nesigurnosti i razočaranja u samog sebe te sebičnosti. Kendrick se očito u pjesmi bori s depresijom. Razočaran je u sebe jer je njegova mlađa sestra ostala trudna i nije mu jasno kako ju nije naučio bolje.

“Where was your antennas, where was the influence you speak of?
You preached in front of 100 000 but never reached her”

Svi znamo da Kendrick ima problem s alkoholom i to spominje i u pjesmi. Smatra da je sebičan jer je 2013. njegov prijatelj Chad Keatona umro od posljedica ranjavanja u drive-by pucnjavi, a Kendrick je bio na touru s Kanye Westom i nije ga posjetio već se čuo s njim preko Skypea. Vrhunac njegove depresije je razmišljanje o samoubojstvu.

Alright

Naspram u, ovo je vedrija pjesma i kao da traži izlazi iz pakla depresije, sam sebi govori da će biti bolje jednog dana. Na meti je Lucy koja je zapravo sinonim za Lucifera, mami ga da dođe na njezinu stranu.

“What do you want, you a house or a car
40 acers and a mule, a piano, a guitar?
Anything, see my name is Lucy, I’m your dog”

For Sale (Interlude)

Nastavlja dublje promatrati Lucy. Bavi se svojom kvalitetom kao glazbenika i prenosi li se ta kvaliteta na njegovu kvalitetu kao osobe. Lucy ga i dalje mami materijalnim stvarima.

“Lucy gone fill your pockets
Lucy gone move your mama out of Compton
Inside the gi-gantic mansion like I promised”

Foto: facebook.com/kendricklamar

Foto: facebook.com/kendricklamar

Momma

For Sale? (Interlude) završava riječima:

“The evils of Lucy was all around me
So I went runnin’ for answers
Until I came home”

i time idealno najavljuje iduću pjesmu Momma. Dom u ovoj pjesmi možemo shvatiti na dva načina – kao Compton ili kao Afriku. Ako gledamo koncept Comptona, onda pjesmu možemo povezati s pjesmom Real s albuma “Good Kid, M.A.A.D City” u kojoj mama Kendricku na kraju pjesme kaže da se vrati doma jednog dana, uspio u svojim snovima ili ne, i da priča djeci u Comptonu kako je to izvan hooda.

“Thank God for rap, Iwould say it got me a plaque
But what’s better than that?
The fact it brought me back home.”

Prošle godine je Kendrick otputovao u Južnu Afriku i utjecaj kulture je više nego osjetan na cijelom albumu, a taj put ne bi bio moguć da nije zaradio novac pomoću svog umijeća rapanja.

Hood Politics

Vraća nas u doba kada je njemu hood bio sve što je znao. Uspoređuje političare s dvije najveće bande u SAD-u – DemoCrips i ReBloodicans. Smeta ga odnos cijelog sustava prema Afroamerikancima, daju im oružje i drogu i onda ih prozovu nasilnicima.

Iskoristio Jay-zev stih iz Imaginary Player koji je bio upućen Nasu dok su oni međusobno bili u beefu:

“It’s funny how one verse
Could fuck up the game”

pri tome misleći na već spomenuti tekst iz Controla. 

How Much a Dollar Cost

Priča o susretu s beskućnikom u Južnoj Africi za kojeg je uvjeren da je ovisnik o cracku. Moli ga 10 Randa (što je otprilike 1 dolar), on ga odbija, a kasnije saznajemo da je to bio Bog i da je Kendrick izgubio mjesto u raju. Ovdje je izražena metaforička vrijednost dolara koja je zapravo veća od stvarne vrijednosti dolara pa tako i bilo kojeg novca.

Complexion (A Zulu Love)

Pjesma propagira međusobnu ljubav bez obzira na rasu ili spol. Naslov nas podsjeća na organizaciju Universal Zulu Nation koja okuplja pojedince koji traže uspjeh, mir, znanje, mudrost i razumijevanje. Ne mogu ignorirati jedini gostujući rap vers na albumu koji je izvela Rapsody. Ako ne znate tko je Rapsody, vrijeme je da saznate – žena je odlična, a ovoj pjesmi je dala posebnu dimenziju.

“Call your brothers magnificent, call all the sisters queens
We all on the same team, blues and pirus, no colors ain’t a thing”

The Blacker The Berry

Kako je nekako i očekivano iz naziva, bavi se rasizmom, ali i nasiljem među Afroamerikancima.

“You hate me don’t you?
You hate my people, your plan is to terminate my culture
You’re fuckin evil I want you to recognize that I’m a proud monkey”

Pjesma završava riječima:

“So why I weep when Trayvon Martin was in the street?
When gang banging make me kill a nigga blacker then me?
Hypocrite!”

Mislim da je najbolje objašnjenje tih riječi dao dobitnik Pulitzer nagrade Michael Chabon: kako je Common svoju legendarnu pjesmu I Used To Love H.E.R. završio objašnjavanjem riječi “her”= hip hop, ovdje onaj “I” nije samo Kendrick nego cijela zajednica, jer kako možemo oplakivati smrt pojedinca kada se sami međusobno ubijamo i uništavamo.

You Ain’t Gotta Lir (Momma Said)

Glavna okosnica pjesme jest da mama uvijek, ali uvijek sve zna i da ne moraš lagati da bi dobio respekt u bilo kojem aspektu života. Kendrick se maknuo iz svoje zone komfora (Compton), otpustio se u svijet i iskušao život izvan hooda koji ga na kraju krajeva nije previše impresionirao jer je puno ljudi fejk i pohlepno.

“Askin “where the hoes at?” to impress me
Askin’ “where the moneybags?” to impress me
Say you got the burner stashed to impress me
It’s all in your head, homie”

i

Na albumu objavljena je live verzija koja sadrži jedan vers koji je izveden a capella. Za ovaj singl Kendrick je osvojio čak dva Grammya. Pjesma je najvedrija i najpoletnija pjesma albuma, govori kako život ponekad nije bajan, ali nije kraj svijeta i da je najbitnije prvo voljeti sebe, a onda tek možeš voljeti ostale.

“Sky could fall down, wind could cry now
Look at me motherfucker I smile”

Nakon svađe u publici, zbog koje ih Kendrick poziva na red, počinje Kendrickova a capella koja je posvećena Oprah Winfrey. Spominje riječ “negus” što u Etiopiji znači kralj, odnosno vladar. Zanimljivo je uočiti i sličnost riječi “negus” s riječu “niggas”.

“Kendrick Lamar, by far, realest Negus alive.”

Mortal Man

Pjesma posvećena velikanima afroameričke kulture kao što su Martin Luther King Jr., Malcom X i Tupac. Pjesma je summa summarum cijelog albuma. Postavlja se pitanje tko je pravi lojalan fan, a tko je tu kad je sve krasno i bajno, kad u pjesmama cvatu ruže.

“If I’m tried in a court of law, if the industry cut me off
If the goverment want me dead, plant cocaine in my car
Would you judge me a drug-head or see me as K. Lamar
Or question my character and degrade me on every blog”

Proziva one koji žele širiti ljubav, a zapravo šire mržnju:

“You wanna love like Nelson, you wanna be like Nelson
You wanna walk in his shoes but you peacemaking seldom”

I jedna od najboljih stvari na albumu – outro ove pjesme. Outro je zapravo razgovor s Tupacom gdje su dijelovi koje Pac govori uzeti iz intervjua koji je dao 1994. švedskom radiju P3 Soul, odnosno voditelju Matsu Nileskaru. U ovom finalnom dijelu albuma Kendrick konačno pročita čitavu pjesmu koju je gradio tijekom cijelog albuma. Zatim kreće njihov “razgovor”. Pac komentira što znači “ground” – siromašni ljudi koji čine osnovu našeg društva i oni su “gladni”, a bogati su “siti” svega i jednog dana će siromašni nadvladati bogate. On je pravi hustler, nitko mu ništa nije dao, sve je sam stvorio. Zadnje riječi Tupaca Kendricku su:

“Because the spirits, we ain’t really rappin’, we just letting our dead homies tell stories for us”

Nakon toga Kendrick pročita svoju priču u kojoj je konačno objašnjena cijela tematika albuma – gusjenica su ljudi koji žive u čahuri koju čini sistem, a leptiri su raperi.

“Although the butterfly and caterpillar are completely different,
they are one and the same.”

Posljednje Pacove riječi zapravo su metafora da Pac živi kroz Kendricka i njegovu glazbu.

Trebalo mi je jako dugo da napišem ovu recenziju jer je album sam po sebi jako kompleksan i svaka riječ može biti interpretirana za svaku osobu na drugačiji način. Da li Pac živi kroz Kendricka? Ne, Kendrick živi kroz sebe, a Pac ga samo može potapšati po ramenu i reći: “Bravo, mali!”. Kendrick se nakon potpuno komercijalnog “Good Kid, M.A.A.D City” vratio korijenima (Africi), izvornoj glazbi iz koje je potekao rap i cijeli pokret hip hopa (jazz, funk), mnogo je eksperimentirao sa svojim glasom te time još više naglasio svoje metafore u tekstovima. Nekako nam je nametnuo kako se trebamo osjećati dok slušamo određenu pjesmu, a i dalje je ostavio mnogo mjesta da svatko ima neku svoju interpretaciju. Znam da postoji velika šansa da ću čitati ovo za mjesec ili dva i čuditi se sama sebi kako neke stvari nisam shvatila u nekim pjesmama ili kako sam neke stvari potpuno krivo shvatila jer ovo je takav album. Mislim da slobodno, po utjecaju na publiku, ovaj album mogu usporediti s D’Angelovim Voodooom. To su ti albumi kojima se svi dive, svi imaju svoju interpretaciju, svi nešto drugo čuju, a i sve nas zbunjuje. Sam naslov nas može zbuniti – iako riječ pimp povlači loše asocijacije, ovdje se misli na unapređenje i postajanje boljom osobom.

Posljednje pitanje koje vam želim postaviti i koje se, nadam se, samo nametnulo ovom mojom recenzijom i samim Kendrickovim remek djelom:

Jeste li gusjenice u čahuri sistema ili možete poletjeti slobodno poput leptira?
Želim vam da se svakog dana pimpate u još ljepšeg leptira.

Foto: facebook.com/kendricklamar

Foto: facebook.com/kendricklamar

Što misliš o ovome albumu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(15 votes, average: 4.600 out of 5)

Komentari