13.04.2018.

02.04.2018.

Recenzija – “Male laži” (Svemir): Album koji zaslužuje pažnju svemirskih razmjera

24.05.2016. Ira OrnikFoto: Cover

Svemir je zagrebački bend osnovan od strane kantautorice Zvonke Obajdin, čiji se samostalni rad i djelo prepoznaju od 2009. godine, no svoje umijeće u cijelosti pokazuje upravo kroz i uz bend koji nastaje 2011. godine. Svoj debitantski album imena “Svemir objavljuje godinu dana poslije, zajedno s gitaristom Robertom Kanizsaijem, a nakon objave albuma duo mijenja svoj sastav i postaje četvorka koja djeluje i danas. Sadašnju postavu čine, uz Zvonku Obajdin na akustičnoj, a ponekad i električnoj gitari i vokalu, i Aleksandra Dokmanović na električnoj solo gitari, Matko Boršić na bubnjevima i San Mikulec na bas gitari i pratećim vokalima. U rujnu 2014. godine objavljuju drugi album imena “Tako jako” na kojem je vidljiv utisak svakog člana Svemira i koji nastaje kao plod njihova zajedničkog rada. “Tako jako” privukao je pažnju javnosti i brojne pozitivne komentare, što im je zasigurno poslužilo kao vjetar u leđa. Danas, nakon skoro dvije godine, zagrebački bend predstavlja nam “Male laži”, svoj treći studijski album čiji se istoimeni singl već nalazi na brojnim playlistama. Album je sniman, miksan i masteriran u pod.room studiju Dražena Gavrilovića i Marka Mrakovčića, a standardna postava Svemira na njemu ugošćuje već pridruženu članicu, violinisticu Ivanu Žabkar, na pjesmama Iz daljine, Kasno (Indian summer) i Dunjina pjesma te Ivana Ščapeca u Pobratimstvo lica u svemiru na električnoj gitari i Dimitrija Popovića na bubnjevima u pjesmi imena Zimska,  poznatijima pod imenom Seine.

Album je otvoren upravo pjesmom Male laži i velika je laž ako netko kaže da Male laži ne ulaze u uho na prvu! Pjesma nosi posebnu energiju i snažnu emociju govoreći o Svemiru dragoj temi bliskosti i odnosa među ljudima koja se često pojavljuje u pjesmama albuma, svaka prikazana na svojevrstan način. Pjesmu na novu razinu podižu fenomenalni bubanjevi Matka Boršića koji ju čine zanimljivom uhu i idealnom za radijsko emitiranje.

Pjesme Iz daljine i Zmajev dah nastale su još u svibnju prošle godine, ali našle su mjesto na ovome albumu. Zmajev dah donosi sreću, ljubav i prije svega, pozitivne vibracije te je potpuna suprotnost ostatku albuma, govoreći o istinskoj bezbrižnosti uzrokovanoj osjećajem zaljubljenosti. Vokal Zvonke Obajdin odlično se uklapa u pjesme ovakve tematike. S druge strane, Iz daljine nosi osjećaj koji uslijedi nakon što nas povrijedi, razočara ili nakon što izgubimo osobu zbog koje smo se osjećali kao u Zmajevom dahu. Izgubljenost, nedefiniranost, propitkivanje svega što nas okružuje.

Nešto o Dunji i onome što ona ne voli, ne želi, zna i misli doznajemo u Dunjinoj pjesmi, smirujućem uratku u čijem se tekstu mogu pronaći mnogi. Album se, u smirujućem tonu, nastavlja pjesmom Kasno („Kasno ljeto i kasno poslijepodne, već je kasno za toliko toga“), koja nas vodi upravo tamo gdje većina nas često odluta – u maštanja o kasnoljetnim poslijepodnevima i (ne)sretnim krajevima.

Dokaz kako se u dvije minute može ostaviti značajan utisak pjesme su Catch i Vrijeme. Catch je obrada britanskog sastava The Cure koju je Svemir prilagodio svom glazbenom izričaju i učinio ju neprepoznatljivom te samim time izrazito zanimljivom, iz čega je vidljiva svestranost ovoga benda. Kao primjer svestranosti i kvalitete treba istaknuti i Matka Boršića i Vrijeme. Bubnjar Svemira tekstopisac je spomenute pjesme, a na albumu pokazuje i mnoge druge talente, kao na primjer gitarski solo dio u pjesmi Kasno. Također, glazbu za pjesmu napisali su svi članovi benda zajedničkim snagama. Uz nove, stare, uglazbljene, obrađene stvari, na albumu je mjesto pronašao i remake bendove vlastite pjesme. Zimska pjesma jedna je od prvih uradaka Svemira koji su tada činili Zvonka Obajdin i gitarist Robert Kanizsai, a „svemirska“ četvorka po uzoru na nju odlučila je napraviti pjesmu imena Zimska. Ova verzija puno je moćnija i dinamičnija u usporedbi s prvobitnom, po meni boljom, jednostavnijom i mirnijom verzijom koja više odgovara ljubavnoj tematici o kojoj govori.

Kao vrhunac albuma istaknula bih uglazbljene stihove Tina Ujevića i Vjekoslava Majera koji nose snažne poruke, a vokal i glazbena podloga prate ih idealno. Pobratimstvo lica u svemiru Tina Ujevića bavi se temom kolektiva, zajedništva i pojedinčevog mjesta, vrijednosti u tom kolektivu.  Zvonka Obajdin na svome je Facebook profilu slušateljima objasnila kako se ona pronašla u stihovima Snijega Vjekoslava Majera riječima: “Za mene, ovo je zapravo samo srce cijeloga albuma. U stihovima Vjekoslava Majera skupljeno je sve što na kraju o stvarima koje su me mučile imam za reći. Kažu da je ljutnja zapravo nepreboljena tuga, bila sam ljuta kada sam pisala Male laži koje otvaraju album, u međuvremenu je ljutnja prošla, a tuga je i dalje tu, ali nekako laka i nježna, kao fina srebrnkasta prašina zbog koje stvari svjetlucaju. Nebitno što je bilo prije, prošlo je i prođe na kraju sve kao… pa kao lanjski snijeg”, a istu emociju Svemir će prenijeti  i slušateljima.

Svemir je originalan bend koji donosi nešto novo i posebno na zagrebačku glazbenu scenu. Slušajući album, par puta sam pomislila koliko bi neke od pjesama bile odlične samo kao instrumental i posebnu kvalitetu Svemira vidim upravo u tome, odličnoj gitari i bubnjevima. Oni se ne ograničavaju žanrovskim okvirima, iz albuma u album sve više proširuju svoj spektar zvuka, zajedničkim radom bend je stvorio raznovrstan zvuk, lepezu emocija i značenja, glazbu koja priča priču, a kao plod tog rada Svemir je svakako zaslužio mnoštvo pozitivnih komentara i širenje glazbenom scenom u skladu sa svojim imenom.

(Visited 238 times, 1 visits today)

0%
1