Visokobudžetna igra na sigurno koja se isplatila (“Marsovac”, R. Scott)

Marsovac

Tri godine nakon Prometeja, Ridley Scott ponovno odlazi ondje gdje se najbolje osjeća – u svemir. I dok je uvod u Alien serijal kao rijetko koji SF posljednjih godina dijametralno podijelio mišljenja i publike i kritike, s Marsovcem to neće biti slučaj. Ovom prilikom, na svim razinama filma, igralo se na sigurno – i pogodilo.

S deveteroznamenkastim budžetom 20th Century Fox ništa nije prepuštao slučaju. Film za književni predložak uzima istoimeni bestseller Andyja Weira iz 2011. Nadasve inteligentno i iznenađujuće duhovito napisan roman svojevrsna je oda znanosti koja je odlično prošla kod čitatelja. Knjigu je za filmsko platno pripremio Drew Goddard, scenarist filmova World War Z i Cloverfield, kao i serije Lost. Uspješno sačuvavši Weirdovu duhovitost, Goddard je stvorio homogen i ujednačen scenarij bez praznog hoda koji gledatelje drži fokusirane na radnju. Za film koji tematizira opstanak pojedinca u negostoljubivom okruženju, scenarij ne obiluje uzbuđenjima, međutim ona koja nudi sjajno su tempirana i nepredvidljiva te drastično mijenjaju situaciju protagonista, što uvelike doprinosi autentičnosti priče.

Što se izbora glumaca tiče, nakon Nolanovog Interstellara Matt Damon je bez ikakve dvojbe postao prvi odgovor na pitanje – koga ostaviti posve samog na stranom planetu? U svoj lik uspio je unijeti zadovoljavajuću mješavinu šarma i duhovitosti, njegova gluma je uvjerljiva i nepretenciozna te mu je teško naći zamjerku. Međutim, s druge strane, uz sav trud Matt Damon ipak ne uspijeva natjerati gledatelja da se u potpunosti poistovjeti s protagonistom. Za to mu još uvijek nedostaju finese Toma Hanksa koji nas je sve nasukao na pusti otok, kao i neodoljiva pristupačnost Sama Rockwella iz Mjeseca. U pratećoj postavi ističu se Chewitel Ejiofor i Jessica Chastain koji, unatoč jednodimenzionalnim ulogama, stavljaju svoj pečat na film, dok Jeff Daniels u ulozi čelnika NASA-e očekivano dobro utjelovljuje gorko-slatku kompleksnost donošenja teških odluka.

Već spomenuta duhovitost svakako je najveće iznenađene filma. Optimističnoj samoironiji protagonista idealnu protutežu čini dosjetke pune humora sporednih likova tako spretno dozirajući dramatičnost glavne radnje. Duhovitosti scenarija pridonosi i zanimljiv 70’s disco soundtrack koji definitivno nije očekivani izbor za SF, međutim ovom prilikom se iznenađujuće dobro uklapa. Dakako, od samog početka filma bilo je samo pitanje vremena kada ćemo čuti nešto od Davida Bowiea s kultnog The Rise and Fall of Ziggy Stardust… Starman, sve njegove 4 minute i 18 sekundi, opušteno pripremaju teren za rasplet filma.

Očaravajuća scenografija

Nedvojbeno najbolji dio filma jest zapanjujuća scenografija koji zahtijeva široko kino platno da se u njoj u potpunosti uživa. Ako sada već antologijska uvodna 12 minuta duga scena Cuaronove Gravitacije savršeno uspijeva uhvatiti ljepotu i bestežinsko stanje svemira, gotovo jednake hvalospjeve zaslužuje scenografija Marsovca. Od samog početka filma gledatelj je uvučen u očaravajući krajolik koji istovremeno ukazuje na ljepote i opasnosti Crvenog planeta te ih spaja u prekrasne kadrove koji, prigodno, na momente ostavljaju bez daha. Preciznost kojom su dočarane stijene i pustinje Marsa, pa čak i oluje koje šaraju njegovom površinom odišu izuzetnim spokojem i najzaslužnije su za emotivno angažiranje gledatelja koji se na trenutke osjeća kao da se nalazi na dalekom planetu.

Ovo je vrsta posla u kojoj Ridley Scott ima više iskustva od bilo koga drugog. Dovoljno talenta da publici pruži ono što žele, dovoljno znanja da svoju viziju lako prenese na platno. Međutim u Marsovcu nije ostao tvrdoglavo vjeran isključivo svom pogledu već je s velikim poštovanjem pristupio Weirovoj knjizi, pozorno prateći u kojem smjeru idu hollywoodska svemirska istraživanja posljednjih godina. Marsovac je gotovo jednako tehnički ambiciozan kako i Gravitacija, a u sebi posjeduje i Interstellarovu emocionalnost i znanstvenu kompleksnost. Inteligentan i duhovit, napet i zabavan Marsovac će opravdano privući publiku svih dobnih skupina. Očekivanja filma su da bude veliki kino hit, a Ridley Scott je isporučio ono što se od njega očekivalo.