12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Knjige

Frank Herbert: Pustinjski arhitekt budućnosti

Wikipedia/Frank Herbert 1984
Vrijeme čitanja: 4 minute

Frank Herbert bio je američki književnik koji je izgradio jednu od najutjecajnijih i najdetaljnijih vizija u povijesti znanstvene fantastike, a njegov ciklus Dina ostaje studija moći, ekologije i ljudskog potencijala koja je oblikovala čitatelje i autore desetljećima nakon objave 1965. godine.

Rođen 8. listopada 1920. u Tacomi, Herbert je karijeru gradio na raskrižju novinarstva, filozofije i ekološke prakse, a njegova djela kombiniraju istraživačku upornost reportera s intelektualnim širokim zahvatom mislioca fasciniranog sustavima, religijom i manipulacijom moći.

Franklin Patrick Herbert Jr. odrastao je na američkom Pacifičkom Sjeverozapadu, rano razvijajući strast za pripovijedanjem i prirodom, što je oblikovalo njegov kasniji „ekološki senzibilitet” u književnosti. Već kao tinejdžer ulazi u novinarstvo.

Novinarska karijera

Lažno je prikazao godine kako bi dobio posao u Glendale Staru što mu je dalo istraživačku disciplinu i terensku radoznalost koja će kasnije hraniti svijet Dine. Nakon kratke službe u mornaričkim Seabeesima i medicinskog otpusta tijekom Drugog svjetskog rata, vraća se reporterstvu na zapadnoj obali i kratko studira na Sveučilištu Washington, gdje upoznaje Beverly Ann Stuart, intelektualnu i životnu partnericu.

Herbert je radio u nizu redakcija: od Oregon Statesmana i Oregon Journala do San Francisco Examinerova magazina California Living, razvijajući praksu temeljitog prikupljanja činjenica i sistemsko promatranje društvenih fenomena. U ranim je godinama objavljivao i pulp-prozu te kratke priče, učeći zanat u časopisima koji su tražili brzinu i ideje, ali mu novinarstvo ostaje kompromisna profesija koja financira ambiciju da piše zahtjevnije romane.

Psiholozi Ralph i Irene Slattery upoznali su ga s Freudom, Jungom, Jaspersom i Heideggerom te Zen budizmom, što će produbiti filozofsku stranu njegovih kasnijih fikcija.

Kako je počelo

Iskra za Dinu pojavila se tijekom zadatka o upravljanju pješčanim dinama u Oregonu krajem 1950-ih: Herbert je pretjerao u istraživanju, akumulirao višak gradiva, a neispričani članak prerastao je u svemir Arrakisa. Dinu je pisao oko šest godina, suočivši se s nizom odbijenica izdavača.

Jedan je urednik kasnije proročanski primijetio da možda čini pogrešku desetljeća – prije nego što je roman najprije serijaliziran u Analog magazinu kao Dune World i Prophet of Dune, a potom objavljen u knjizi 1965. Djelo je osvojilo Hugo i prvi Nebula Award te postalo jedno od najprodavanijih SF romana svih vremena, zahvaljujući spoju politike, religije, ekologije i emocije u drami oko monopola na melange i kontrole planeta-pustinje.

Dune cover

Herbertova ključna namjera bila je razmontirati mit o heroju-spasitelju: upozoravao je da obožavanje vođa proizvodi pasivnost i cikluse revolucija i despotizma, što je organski utkano u sudbinu Paula Atreidesa i kasnije Muad’Diba. Paralelno, njegovo djelo istražuje nerealizirane potencijale ljudskog uma, neverbalnu komunikaciju i intuitivnu percepciju, uvijek unutar cjelovitog promišljanja sustava – u prostoru, vremenu i funkciji – što je izravna književna translacija novinarsko-analitičkog sustavnog pogleda. Ekološki motivi Fremenâ i prakse upravljanja dinama u romanu odražavaju Herbertov izravni kontakt s oregonskim projektima stabilizacije pijeska i konceptom prilagodbe okolišu, a ne ovladavanja njime.

Nastavci i ostala djela

Izvornoj Dini uslijedili su nastavci: Dune Messiah (1969), Children of Dune (1976), God Emperor of Dune (1981), Heretics of Dune (1984) i Chapterhouse: Dune (1985), čime je Herbert izgradio sveobuhvatnu kroniku o transformaciji društava kroz religiju, genetiku, ekologiju i politiku.

Planirao je i sedmi roman, ali je preminuo 1986., ostavivši određene narativne niti otvorenima, što će kasnije potaknuti nastavke njegova sina Briana s Kevinom J. Andersonom. Ciklus je, kroz desetljeća, ostao središnja točka SF kanona, uz stalne reedicije i transmedijske adaptacije koje se oslanjaju na Herbertovu gustu filozofsku podlogu.

Prije i između Dinih nastavaka Herbert je objavio Under Pressure/Dragon in the Sea, tehno-triler o psihologiji posade i ratnoj paranoji, koji je već pokazao njegovu sklonost detaljnoj tehničkoj i sociološkoj dokumentaciji. Valja izdvojiti i Destination: Void (1966) te kasnije koautore s Billom RansomomThe Jesus Incident, The Lazarus Effect i The Ascension Factor – koji šire motiv umjetne inteligencije, biosfere i teologije kroz ambicioznu Ship sagu. The Dosadi Experiment i The White Plague demonstriraju Herbertovu opsesiju granicama prava, biopolitikama i terorizmom, uz istu onu mješavinu ideja i zapleta koju su kritičari istodobno hvalili i nazivali preopterećenom.

Herbertove reference proizlaze iz psihologije, fenomenologije i semantike, ali i iz zen-budističke prakse sabranosti, što se vidi u Bene Gesserit tehnikama i konceptu prisutnosti uma. General semantics i landmark consciousness – kako ju je opisivao – naveli su ga da promatra jezike moći, nasuprot etiketama i dogmama, što je srž dinamike između Carstva, Cecha, aristokracije i heterodoksnih redova. Dug novinarstvu očituje se u pedantnom istraživanju stvarnih ekoloških sustava i političkih procesa, a zatim u njihovoj spekulativnoj transpoziciji u svemiru Dine.

Nasljeđe

Nakon braka s Florom Parkinson, s kojom je imao kćer Penelope, Herbert se 1946. oženio Beverly Ann Stuart; imali su sinove Briana i Brucea, a Beverly je 1960-ih bila glavni oslonac kućnog budžeta, dok je Herbert završavao Dinu.

Tijekom 1970-ih i 1980-ih dijelio je vrijeme između Havaja i Port Townsenda na Olimpijskom poluotoku, gdje je kuću zamišljao kao „ekološki demonstracijski projekt“, dovodeći u sklad životnu praksu i književnu teoriju. U potpunosti se posvetio beletristici nakon 1972., uživajući komercijalni uspjeh i status jednog od najčitanijih američkih SF autora svojeg razdoblja.

Dina je s vremenom postala jedan od rijetkih SF romana koji su paralelno akademski proučavani i masovno čitani, zahvaljujući spoju političke alegorije, ekološke svijesti i mitske strukture. Kritičari su primjećivali stanovitu neujednačenost u opusu i sklonost idejnoj prenatrpanosti, no upravo je to poticalo generacije čitatelja i autora na razmišljanje o moći, religiji i društvenim sustavima, čvrsto učvrstivši Herbertov status „pisca ideja”.

Nakon njegove smrti 1986. zbog komplikacija nakon operacije, svijet Dine nastavljen je kroz nove romane i ekranizacije, ali izvorna vizija ostaje mjerilo za epsku, idejno ambicioznu znanstvenu fantastiku.

U posljednjih pet godina gledali smo dvije filmske adaptacije njegovoj najpoznatijeg romana – točnije radi se o adaptaciji originalne Dine koju je redatelj Denis Villeneuve podijelo u dva dijela. Naravno, svi se sjećamo i Lynchove Dine iz 1984. godine. U međuvremenu, i HBO se počeo baviti Herbertovim svijetom u seriji Dina: Proročanstvo, dok Villeneuve radi na filmu Dina: Mesija. Dina se na malim ekranima pojavila i početkom 2000-ih u mini-seriji Johna Harrisona.

Recenzija prvog dijela Dine >>> U lovu na savršenu adaptaciju romana

Recenzija drugog dijela Dine >>> Pustinjski desert

Be social

Komentari