novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Knjige

Komentar – Knjige za 10 kuna: Jesu li klasici ‘skupo’ platili cijenu kapitalizma?

Foto: Tijana Živko/Ziher.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: facebook.com
Foto: facebook.com

Kao što nije sva odjeća za isto godišnje doba, tako mislim da nisu ni sve knjige za svako godišnje doba. Evo, na primjer, pokušajte čitati Pamukov Snijeg na toplih 35 stupnjeva u kojem se opisuju teške pahulje, snijeg koji nikada ne prestaje, zima. Čitati to dok s vas curi znoj i topite se od vrućine – hm, pa i ne baš. Vjerujete, provjereno. Bez osporavanja, roman je odličan, ali primjereniji prohladnim jesenskim i zimskim noćima.

Knjiga za 10 kn

Dolaskom ljeta, počinju i masovne akcije knjiga, uglavnom laganog štiva koji nam baš ljeti i treba. Može ih se naći po pristupačnim cijenama na kioscima, u supermarketima, uz dnevne novine. Prije nekoliko godina, točnije 2010. godine, izdavačka kuća Znanje krenula je s projektom Knjiga dostupna svima s pristupačnim cijenama knjiga od 19,99 kuna. Kasnije je ta cijena narasla na 29,99 kuna, ali može ih se na akciji naći i po nižim cijenama u raznim dućanima i kioscima.

Foto: facebook.com/Znanje
Foto: facebook.com/Znanje

I Hrvatska pošta krenula je putem prodaje knjiga. Nailazim na podatak da je u 2011. godini u poštanskim uredima Hrvatske pošte prodano 222 514 knjiga. Takvim se uspjehom ne mogu pohvaliti ni knjižare, ali HP uspjela je ostvariti poveću brojku prodaje knjiga nudeći hit naslove po pristupačnim cijenama. Prije nekoliko dana i Jutarnji je list pokrenuo akciju prodaje knjiga po povoljnim cijenama. Na njihovom prodajnom mjestu u Zagrebu ovog vikenda mogli su se naći najveći hitovi s područja beletristike, publicistike, umjetnosti, knjiga za djecu po simboličnoj cijeni od 5 ili 10 kuna. Opet vrijednost manja od jedne kave! Takva situacija nije samo kod nas. Prije nekoliko mjeseci kupila sam u Italiji Danteovu Božanstvenu komediju na talijanskom jeziku za 5 eura, a ponuda da štandu bila je prepuna klasika po povoljnim cijenama.

Trenutno kod nas ispopulariziran Paulo Coelho (sjetite se boca vode s porukom)  također se može naći po cijenama od 50-ak kuna. Na vama je hoćete li kupiti bocu vode od šest kuna i pritom dobiti serviranu Coelhovu misao i smatrati se prosvijetljenim ili ćete odvojiti malo više novaca, pročitati djelo i sami zaključiti kontekst i poruku.

Nedavno, uđem u jedan supermarket kad ono brdo knjiga na jednom mjestu po simboličnoj cijeni od 10 kuna. Heeej, 10 kuna!!! Pa to nije ni kava na špici! Mada to fizički nisu kvalitetne knjige – meki uvez i lošija kvaliteta listova, dakle džepno izdanje, ali pravom knjigoljupcu to neće smetati. Jer sadržaj je isti, zar ne? Možeš je bez grižnje savjesti i zaboraviti na plaži. Rekla bih – knjiga za jednokratnu upotrebu. Naslovi su raznoliki – od povijesno-ljubavnog romana Dalila do trilogije Igra Alternativne Stvarnosti (Igra, Mamac, Plijen), kao i ponešto publicistike. Naišla sam i na jedan klasik novije hrvatske književnosti – Majdakov Kužiš, stari moj. Pustolovine Gliste i njegovih prijatelja za samo 10 kuna! Ja zadovoljna i presretna, ali s pitanjem je li tom cijenom srušena vrijednost romana i knjige uopće?

Foto: Tijana Živko/Ziher.hr
Foto: Tijana Živko/Ziher.hr

Kako i zašto su knjige postale jeftine? Je li to zato što nema potražnje pa tržište ruši cijenu ili je onaj koji je prvi krenuo s rušenjem cijena knjiga naveo i ostale da učine isto? Knjige su se nekada smatrale elitizmom pojedinca, čitali su ih učeni ljudi. Ibn Hazm nekada davno je u sjeni ruža u Cordobi uživao u njihovu društvu, a i sam je pisao o tajnovitosti ljudske duše ne sluteći da njegove ukoričene misli, riječi i osjećaji mogu doći na cijenu sendviča s mortadelom.

Nekada su se Zagorkini romani prodavali u svescima i u dnevnim novinama, a Zagorku se smatralo trivijalnom literaturom. Danas se u dnevnim novinama po povoljnoj cijeni mogu kupiti domaći i svjetski klasici poput Krleže i Dostojevskog za čija je djela nekad trebalo izdvojiti pozamašan iznos.

Znači li to da su se vremena i pogled na literaturu promijenili? Smatram da nisu i smatram da se po povoljnim cijenama mogu kupiti zaista kvalitetna književna djela, kao što sam i navela u primjerima. Naravno, nađe se tu i nešto lošijih djela, ali i takva djela zadovoljavaju pojedinu publiku. I opet mislim da ne trebamo biti književni snobovi koji sude ljude po onome što (trenutno) čitaju. U današnjem vremenu jurnjave, vremenu pametnih telefona i tehnološkog napretka, činjenica je da ljudi sve manje čitaju i čitalačka djelatnost opada. I zato čitajmo – knjiga i misli velikana ljudske civilizacije nikada nisu bili jeftiniji i pristupačniji.

Be social

Komentari