Film

Ljubav pod religioznim vrednotama (“Kosher Love”, E. Beloff)

kosher love
Foto: YouTube trailer screenshot "Kosher Love"
Vrijeme čitanja: 3 minute

Piše: Paula Marasović

Festival tolerancije – Festival židovskog filma Zagreb po 12. put uključio je brojne filmske projekcije, glazbena događanja, izložbe, edukacije, diskusije, dva koncerta i jedan party za kraj kako bi se nastavilo širiti istinu i sjećanje na Holokaust te osvještavati, usvajati i ukazivati na toleranciju u svakodnevnom životu. Zagrebačka publika tijekom sedam festivalskih dana imala je priliku, potpuno besplatno, pogledati preko 65 filmova koje već dvanaestu godinu za redom biraju dvostruki oskarovac Branko Lustig i Nataša Popović, direktorica Festivala tolerancije – JFF Zagreb. Filmski program sastavljen je od snažnih, poučnih i uglavnom nagrađivanih filmova od strane filmskih festivala, portala i časopisa, s temom holokausta i promicanjem tolerancije, kao i filmova novije produkcije koji progovaraju o suvremenim životnim situacijama iz opusa tema bliskih Festivalu. Od 8. do 14. travnja, u kino dvoranama Kina Tuškanac, Kina Europe i Kinoteke, na repertoaru su bili dugometražni, kratkometražni, dokumentarni, dječji te animirani filmovi, europske i svjetske produkcije.

Kroz filmski program žele se prikazati problemi današnjice, kako za pojedince tako i za cijeli svijet, od Kenije preko Izraela do Zagreba. Teško je izdvojiti samo jedan jer svaki za sebe govore o problematikama netrpeljivosti i diskriminacije.  Ali, među svim filmovima jedan nam je dokumentarac na prilično jednostavan i duhovit način približio  – ljubav.

Košer ljubav – kakva je ljubav ispravna?

Dokumentarni film redatelja Evana Beloffa Košer ljubav, što bi u slobodnom prijevodu značilo ˝Ispravna ljubav˝, pruža pogled na potragu za pravom ljubavi i braku prema židovskim vrijednostima u sekularnoj kulturi gdje se te iste stvari temelje na ideji potrošnosti i prolaznosti. Dokumentiraju se nade i otkrića nekoliko religioznih Židova u potrazi za ljubavlju, dok se istodobno teži pokazivanju da smo svi jednaki u potrazi za intimnošću, podrškom i odnosima.

Fokus je Košer ljubavi rabin, inače poznat kao “ljubavni rabin”, bračni posrednik, duhovni ravnatelj N.D.G.’s Chabad House i kapelan na Concordia’s Loyola kampusu. Rabin Bernath, simpatičan i duhovit, židovsku zajednicu dijeli u tri skupine: ne tako religiozna većina “koja jede bagele i gleda Seinfelda”, ozbiljniji pravoslavni Židovi i hasidski Židovi “koji imaju retro-modni osjećaj iz 1700-ih godina”, te nas vodi na putovanje kroz ljubav i brak u pravoslavnom/hasidskom svijetu židova. Susrećemo hasidski bračni par Miriam Leah i Michael Gamliel, koji su se vjenčali samo nekoliko tjedana nakon što su se upoznali, a sada moraju riješiti njihovu krajnju kompatibilnost (uz podizanje malog djeteta). U njih slijedimo jednu ortodoksnu potragu za savršenom partnericom, hip-hop umjetnika YoNatana, potaknutu njegovom anksioznom obitelji da se skrasi s vlastitom obitelji prije nego što bude prekasno.

Ljubav dolazi kasnije

Rabin Yisroel vodič je mladim židovima u filmu i pripovjedač gledateljima koji možda nisu upoznati s vjerskim običajima. Objašnjava da prema njihovom vjerovanju,  ne morate biti zaljubljeni kako biste se vjenčali jer ljubav dolazi kasnije. Ona se gradi kroz uzajamno poštivanje i prijateljstvo, na čijem će se temeljima, kasnije, sagraditi ljubav. Bez obzira na osobnost Košer ljubavi, ona uistinu nadilazi religiju u dodiru s univerzalnim temama. Prema stajalištu rabina Bernatha, u današnjem brzom svijetu malo tko ima strpljenja čekati ljubav. Ljubavni rabin objašnjava: “Ne želimo počekati sat vremena, a kamoli 20 godina od sada.”.

Iako je Bernath uspješno spojio više od 50 parova, nije pretjerano optimističan glede budućnosti. Zapravo, osjeća da bi za mnoge mlade ljude njihovi savršeni partneri bili oni sami. Jedan od takvih slučajeva, ujedno njegovih najtežih slučajeva je YoNatan, tridesetogodišnji reper iz Côte Saint-Luca, koji žudi pronaći partnericu, ali je već ˝u braku˝ sa svojom glazbenom karijerom. Strah ga je kako neće biti u potpunosti siguran da je potencijala osoba s kojom bi trebao stupiti  u brak njegova srodna duša. S jedne strane roditelji i religija, a s druge strane opiranje istom i posvećenost karijeri, najbolje prezentira problematiku ovog dokumentarca, istražujući sudar između današnje kulture i religijskih vrijednosti.

Za sve je kriv Hollywood

Rabin Bernath uspješno je posredovao u braku između Njujorčanke Miriam i njezinog supruga Michaela iz Montreala. Miriam i Michael upoznali su se na internetu, a ona je napravila prvi potez kontaktirajući ga. Iako su živjeli u različitim gradovima, u Montrealu je iskra bila trenutačna i vrlo brzo je sve rezultiralo trogodišnjim brakom i djetetom, iako se Miriam i dalje pridržava svojih idealističkih romantičnih uvjerenja. “Mnogi ljudi dobivaju svoje percepcije romantike i ideja uvjetovani holivudskim ljubavnim filmovima.”, kaže Bernath. Tu nastaje ključna scena filma; konfrontacija između rabina Bernath i Miriam zbog važnosti romantike i osobnog užitka u braku. Upravo se tu spajaju konflikti dvaju različitih definicija ljubavi, idealiziranih bajkovitih stajališta i potpuno suprotne religijske definicije ljubavi i braka. “Ta je scena trebala mjesec dana za uređivanje jer je vrlo kontroverzna”, kazao je redatelj, “a stvari koje su bile u njoj prije konačnog rezanja bile su još kontroverznije.”

Budući da su danas hedonistički sekularni elementi zapadne civilizacije dominantni čimbenici u ovom društvu: fizička ljepota, užitak i savršenstvo grubo su nametnuti današnjem društvu predstavljajući intimnost kao igru i vlastito zadovoljstvo što nas gura k ideji trenutne raspoloživosti ljubavi. Iz perspektive židovske religije, kratak, ali direktan dokumentarac, ima smiješan, čak i neobičan ton koji ga čini privlačnim i ugodnim za gledanje, pa i ako niste obožavatelj ovakvih tema. Košer ljubav, doista postavlja dobra pitanja i tjera vas da mislite o ljubavi. Gradi li se ljubav s vremenom i imate li se vremena i volje potruditi za istu?

Be social

Komentari