Neustrašiva borba za vlastito oslobođenje (“The Divine Order”, P. B. Volpe)
Otvorenje je ovogodišnjeg 15. izdanja Zagreb Film Festivala obilježilo prikazivanje drame Petre Biondine Volpe – Božanski red (The Divine Order). Ova je švicarska drama, osim što je postigla iznenađujući međunarodni uspjeh te osvojila nagrade publike na Tribeca Film Festivalu i Traverse City Film Festivalu, dobila nominaciju za Oscar u kategoriji Best Foreign Language Film. Božanski red obrađuje do danas aktualnu temu ženske borbe za vlastita prava i pravo glasa te društveni položaj i priznanje, a zahvaljujući svojoj jednostavnosti i toplini bez sumnje postaje blizak gledateljima.
„Božanski red“
Radnja drame oživljava godinu 1971. u kojoj su u svijetu zabilježene brojne političke i društvene promjene, a smještena je u maleno i zabačeno švicarsko selo okruženo planinskim krajolikom u kojem je, bez obzira na te revolucionarne događaje, vrijeme naizgled stalo. Naime, ondašnji politički i vjerski vođe u Švicarskoj u to su se vrijeme pozivali na tako zvani „božanski red“ s ciljem opravdavanja činjenice da žene ne mogu imati pravo glasa i da se od njih očekuje isključivo briga za supruga, djecu i kućanstvo dok za njih odlučuju muškarci.
Naizgled savršeno prirodno i mirno okruženje kakvo u sadašnjem kontekstu može predstavljati idealan bijeg od realnosti svojim stanovnicima ostavlja dojam odvojenosti od svijeta te zapostavljenosti. Protagonistica je povučena kućanica Nora (Marie Leuenberger) koja je, kao i ostale žene u mjestu, naučena da svoje mišljenje drži za sebe, a da u njezino ime odlučuje njezin suprug Hans (Max Simonischek).
Suočena s vlastitim željama, a prema tome i nemogućnostima, Nora se osjeća potpuno odvojeno od svijeta u kojem se događaju stvari o kojima ona može jedino sanjati. Upravo se u to vrijeme ženama u njezinoj neposrednoj blizini događaju nepravedne stvari o kojima odluke donose njihovi supruzi ili očevi, a posljedica su njihove želje za donošenjem vlastitih životnih odluka. Stoga se Nora, nakon što joj suprug odbije dopustiti da se zaposli kako bi razbila monotonu svakodnevicu, odluči informirati o bračnom zakonu i vlastitim mogućnostima maštajući o životu kakav bi htjela voditi što je prikazano kao svojevrstan bovaristički moment.
Zajednička borba za slobodu
Nakon što se u ideji za žensko pravo glasa priključi nekolicini žena, Norin se lik vrlo brzo kroz dinamičnu i humorističnu priču pretvara u modernu i upornu ženu koja se ističe svojom upornošću i buntovničkom snagom usmjerenima ka velikoj društvenoj promjeni od koje strahuju muškarci, ali i brojne žene. Bez obzira na neodobravanje vlastite obitelji i mještana, Nora se neustrašivo i tvrdoglavo prepušta svojim ciljevima ohrabrujući svoju ženstvenost i seksualnost te ostavljajući svakodnevni život iza sebe.
Božanski red pristupa iznimno ozbiljnoj, a čak i danas aktualnoj, temi borbe za prava žena i problemima društvenog odnosa prema ženama na prilično slojevit, ali u narativnom smislu jednostavan način ispunjen humorom i originalnom glazbom koja pojačava dojam emocionalne težine. Ipak, bez obzira na težinu i složenost samog povijesnog događaja, film odaje dojam ženstvene lepršavosti vođen osjećajima motivirajuće hrabrosti i buntovništva te portretira važnost težnje ka društvenoj pravdi usred neodobravajuće mase u kojoj muškarci strahuju od pokazivanja slabosti, a žene od izražavanja buntovništva pred gomilom.