Intervju

Old Man Saxon: “Old Man Saxon je propovjednik koji zna repati.”

Foto: Elvis Maslić
Vrijeme čitanja: 5 minute

Old Man Saxon. Mislite da se radi o nekom čiči? Dedi? I meni su divljale asocijacije na prvi spomen imena dok sam zimus fino opušten u subotnje veče’ skrolao Netflixom i zapeo za Rhythm+Flow – talent show za repere. Drukčija od svih ostalih, serija prati nove reperske face od audicije do finala showa. Ekipa pred žirijem od tri megazvijezde žanra i pred konkurencijom mora izboriti svoje mjesto kroz freestyle, battle rap, pisanje i produkciju, zatim izvedbu svojeg singla i naposljetku live izvedbu pjesme. Meni, ali i desecima milijuna ovisnika o Netflixu i repu diljem zemaljske površine za uho, a i oko zapeo je ćelavac, štreberskog tipa, u odijelu. Nešto kao hipsterski Carlton koji ‘pljuje’ rime bolje od ikog na showu, a da nikoga ne ispljuje.

Old Man Saxon profesor je, mladi otac i donedavno beskućnik (sjetimo se Andersona .Paaka) koji je iz dovoljno motivacije i spitanja oblikovao personu kakvu nemamo u suvremenom repu. Funkom i beatovima nas je vratio u rane devedesete, a mi smo ga morali zahaltati i zašprehati dok je još uvijek vruć, ali ne i nedostižna zvijezda do čega smo i mi i on u odbrojavanju. Album se već dva mjeseca vrti na streaming servisu, a on nam je servirao – sebe. Saxon Kincy 32-godišnji je rep hipster iz Denvera koji se u spotovima pojavljuje kao spora kornjača, bolesnik od društva i rezident vlastitog auta – autobiografski.

Kućo stara Saxone, prije negoli počnemo spiku, zaš’ mi ne ide Got No Chill iz glave? Na repeatu mi je otpočetka godine: glatka, masna, slasna funky stvarčina koja me baca u rane devedesete, a službeni je singl bolji do verzije koju si izveo na showu.

Jerbo je jebena stvarčina! Ako ti paše funk, onda će ti i ova pjesma. Osim toga, svi zabriju na spiku kad slušaju Got No Chill (eng. No chill = kad te boli k**** tko će šta misliti). Daje ti dobar filing.

Gospon Odijelo-i-Kravata, to se najbolje ‘čuje’ u betlovima, a iza tvog finog odijela i ukusne kravate, koji kao da su iz srca Hrvatske stoji, majstor freestylea i battle rapa. Gdje si brusio vještine i zanat?

Počeo sam s battle rapom kad sam imao 12 godina, a kako sam bio povučeno i milo dijete, battle rap bio je jedina situacija gdje sam mogao biti glasan i zločest. Kad smo bili klinci, battleali bi za vrijeme ručka i postajali sve bolji i bolji. Nažalost, danas ta vještina nije na glasu kao nekada, a ja pak mislim da je to genijalna vještina koju možeš imati.

A kako ti pristupaš freestyleu i battle rapu kao različitim oblicima repanja? Gdje je najviše izazova?

Free styling je puno zabavniji od battle rapa. Jednostavno je slobodniji, kao što i ime kaže, dok je battle vrlo agresivan i nije baš za svakoga. Ono što je izazovno u battleu jest da moraš biti zajeban. Znam da to zvuči mlako kad tako kažem, ali nije svima lako biti zločest i zajeban.

Je l’ se ti vidiš kao potencijalno realiziran reper u toj domeni? Imamo puno battle rap liga koje nam promaknu zbog manjka reklame i publiciteta, što je jako loše jer značajan broj talentiranih repera se nikad ne dobije priliku iskazati.

Ne, osobno ne bih zašao u domenu battleanja. Velika je kreativna razlika između toga i pisanja pjesama, a moj je fokus uvijek bio u prostoru tekstopisanja.

Kada govoriš o kreativnom prostoru i pisanju, ne može se zanemariti da je i sam lik Old Man Saxona prilično dobro iskonstruirana, kreativno inscenirana persona koju oživljavaš u javnom prostoru i na stejdžu. Modno se radi o štrepsonu s hipsterskim očalicama, a ispod toga leži puma koja će te satrati riječima kao kakav carpaccio samo ako trepneš. Očito je da vidiš potrebu da svoj umjetnički izričaj upotpuniš izmišljenim likom kojeg ćeš vizualno oblikovati, nešto kao Nicki, Cardi, Gaga ili Bowie.

Old Man Saxon je svećenik koji zna repati. Zapravo, komičar starog kova koji može dobro repati. I vjerujem da je imidž jako bitan reperima posebno u današnje vrijeme dominacije svijeta društvenih mreža. Njegujem i pazim na imidž kao reper jer je Old Man Saxon jedan – lik.

Meni je jako neobično da vidim da lik takve vrste dolazi iz Denvera (savezna država Colorado). Ondje rap zbilja nije sinonim ili etiketa za scenu kada se spomene taj dio Amerike. Kako je bilo odrastati tamo kao netko duboko uronjen u hip hop?

Kad sam diplomirao na fakultetu, nisam više htio biti kući, pa sam odlučio preseliti u Los Angeles. Ali nije se to dogodilo da bih radio glazbu. Jednostavno sam preselio na drugo mjesto jer sam htio živjeti negdje drugdje. Nakon godinu dana u Los Angelesu sam shvatio da bih zapravo i mogao raditi na svojoj mjuzi, kad su već određene veze i kontakti bili ovdje. E, ali što se Denvera tiče, on ima prilično veliku hip hop scenu koja je definitivno oblikovala moj poziv.

Jel bi onda povezao rođenje Old Man Saxona s Denverom ili pak Kalifornijom u kojoj si započeo glazbenu karijeru?

Kao što kaže Lauryn Hill, “everything is everything“. Ima tu svega. Kalifornija je neupitno oblikovala Old Man Saxona više od svega. Ali stvar je i daje Denver oblikovao Saxona više od svega jer se radi o tako čudnom, ludom i unikatnom mjestu. Zato mislim da se u Saxonu osjeti ta vibra Denvera više negoli ijednog drugog mjesta.

Osim što si reper, ti si i nastavnik, ali i javni govornik koji nerijetko govori o vlastitom iskustvu sa siromaštvom i bivanjem beskućnikom. Tvoji nastupi poput onog na TEDx-u vrlo su motivirajući mladim reperima i glazbenim umjetnicima koji se teško suočavaju sa svojom socio-ekonomskom situacijom, ali i izazovima kanaliziranja vlastite boli i tereta u umjetnost. Koja je tvoja motivacija za takvo što?

Mislim da je motivacija svakog nastavnika ili učitelja učiniti svijet boljim. Meni je samo podučavanje unutar domene umjetnosti određena dužnost. Osjećam da je moja dužnost učiniti sve što je u mojoj moći da određena se umjetnost ili umjetnički impuls poboljšaju u svakom smislu.

Foto: Elvis Maslić

U Netflixovoj seriji Rhythm+Flow bio si pak u ulozi učenika, dakle, ispred žirija, i faca koji su tebi davali naputke, instrukcije i konkretna znanja za brušenje zanata i oblikovanje u prezentacijski dostojan proizvod. Kojih se kritika najviše sjećaš i držiš?

Moram reći da nisam dobio nijedan negativan komentar ni od koga za vrijeme trajanja cijele emisije. Bio sam vrlo spreman na izazove, ali stvarno se nije dogodila negativna kritika.

Komentatori na Internetima bili su ujedinjeni u mišljenju da si nepravedno stavljen u duel sa D Smokeom, kandidatom koji je naposljetku pobijedio u šou i koji je bez imalo sumnje i diskusije novi Kendrick Lamar. Kako ti gledao na to da si zbog tog duela ispao neposredno prije kraja, a svi su očekivali barem finale?

Definitivno je bilo nepravedno prema samoj publici i gledateljima jer nisu dobili priliku gledati me u najboljem izdanju, u punom sjaju u kasnijim rundama, ali generalno ne mislim da je bilo nepravedno natjecanje. Ionako bi se kasnije vjerojatno suočili u nekoj od rundi, pa je možda bolje bilo riješiti se toga, kako god da bilo.

Emisija je gotova i u iščekivanje smo druge sezone, a ono što si iz prve sigurno dobio kao glazbenik koji je na sceni već nekoliko godina, jest vidljivost. Koji su ti planovi za neposrednu budućnost?

Evo, nedavno sam objavio prvijenac nazvan The Peacock Honey, a već u travnju planiram nasljedno izdanje i možda čak jedno na sljedeću zimu. Puno mjuze moram napraviti, a to osjećam duboko u sebi.

U hip hopu su suradnje bitne kao i semplovi, pa me zanima s kim bi se volio naći iza mikrofona?

E-40, Too Short, Earl Sweatshirt i Tyler The Creator. Jednostavno osjećam da bismo mogli napraviti jako posebne stvari zajedno.

Momak, za kraj te moram pitati gdje nabavljaš ta funky odijela i kravate?

Sva svoja odjela kupujem u dućančiću imena Ebony Men’s Fashion.

A jesi znao da kravata dolazi od nas, pa ako ti zatreba kakav modni savjet, javi se, ok?

(smijeh) OK, onda ću to napraviti. Može!


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari