Počeli su 49. Dani satire Fadila Hadžića: “Humor nije za lijene niti za elitiste”

Predstavom “Žene na vlasti” u produkciji Slovenskog narodnog gledališča Drama iz Maribora u utorak, 3. lipnja započeli su 40. Dani satire Fadila Hadžića, jedan od najstarijih hrvatskih kazališnih festivala. Festival Dani satire Fadila Hadžića međunarodni je festival Satiričkog kazališta Kerempuh koji se od 1976. godine održava svake godine u lipnju s ciljem promicanja kvalitetnih predstava satiričkoga i komediografskoga prosedea te iznad svega suočavanja publike s gorućim problemima naše svakidašnjice kroz neizbježne elemente humora i satire.
Na ovogodišnjim 49. Danima satire bit će izvedeno 11 predstava iz četiri države – Slovenije, Srbije, Bosne i Hercegovine te Hrvatske. “Metodologija kojom sam se vodila pri izboru bila je vrlo jasna – predstave koje sam izabrala su me nasmijale. Ali, osim što su me nasmijale, one imaju elaborirane kazališne svjetove. One nisu samo duhovite, provokativne i britke. One su kazališno intrigantne, i u njima postoji mnogo više od dobrog humora. U njima postoji nešto ispod same površine, nešto što je više od toga da se ponekad nasmijete na glas. Postoji jedna jasna autorska i umjetnička pozicija. U njima postoji snažna potreba autora da nas uvuku u svoje svjetove”, istaknula je izbornica festivala, dramaturginja Vedrana Klepica.
“Duboko vjerujem da nema baš mnogo toga što je radikalnije od humora. U umjetnosti osobito. Humor je transgresivan. Kroz njega se mogu iskazati nevjerojatno subverzivne, radikalne i provokativne ideje i to u trenutku kada možda društveni kontekst ne osigurava taj prostor na nekoj drugoj (službenijoj) razini. Ali humor nije jednostavan. On je umijeće koje nije za lijene niti za elitiste. Humor zahtijeva informiranost, sposobnost kritičkog opažanja te improvizaciju i fleksibilnost. Humorom su se kroz povijest kritizirali autokrati, diktatori, tirani, aparatčici, demagozi, i poltroni. Tko ne može prihvatiti inteligentnu šalu na vlastiti račun, vjerojatno spada u nekog od navedenih. Tko misli da mu je zauvijek garantirana privilegija i ekskluzivnost, taj nije zreo za demokratsko društvo, niti dijalog. A kazalište je upravo to. Dijalog.”
Nakon suvremene slovenske adaptacije Aristofanove komedije u režiji Juša Zidara, festival se nastavlja u srijedu, 4. lipnja gostovanjem Narodnog pozorišta Beograd s predstavom “Sanjao sam da sam se probudio” Željka Hubača u režiji Dine Mustafića. Kako kaže sam autor, to je komad o kazalištu, o tome koliko i kome ono znači, a kome ne, o njegovoj društvenoj poziciji, subverzivnosti, sjaju i bijedi. Hrvatsko narodno kazalište iz Splita dolazi u Zagreb u četvrtak, 5. lipnja s predstavom “Robi K. / Crvenkapa je mrtva“, adaptacijom legendarnih kolumna Viktora Ivančića u režiji Kokana Mladenovića.

Domaćini će se na ovogodišnjem festivalu predstaviti s dvije predstave. Francuska komedija “Sve zbog jednog imena” o frustriranom današnjem građanskom sloju koja je dosad odigrana u više od 45 zemalja diljem svijeta na daskama Satiričkog kazališta Kerempuh zaživjela je u režiji Saše Broz, a na Danima satire možete je pogledati u petak, 6. lipnja. U subotu, 7. lipnja na rasporedu je još jedna predstava u režiji Kokana Mladenovića, Kerempuhova produkcija “Smrt na dopustu“. Inspirirana romanom portugalskog nobelovca Joséa Saramaga “Kolebanje smrti”, “Smrt na dopustu” donosi gledateljima novo, personificirano viđenje Smrti te odgovara na pitanje koje u romanu nije razjašnjeno – zašto je Smrt uopće prestala ubijati?
Dvije predstave bit će izvedene izvan Kerempuha. U nedjelju, 8. lipnja u Zagrebačkom kazalištu mladih igra predstava “Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute“, praizvedba drame Ivora Martinića u režiji Aleksandra Švabića. Na sceni KunstTeatra će u ponedjeljak, 9. lipnja Jimmy Ćorak i Johnny Brada ponovno zauzeti svoje pozicije za kaubojski dvoboj. Predstava “Jimmy Ćorak“, autorski projekt redatelja Ivana Plazibata, dramaturginje Ivane Vukovića i glumca Matije Čigira u produkciji Umjetničke organizacija Punctum, Dubrovačkih ljetnih igra, Kuće Klajn i KunstTeatar, koristeći žanr vesterna pripovijeda arhetipsku priču o sinu i ocu, o njihovoj fizičkoj razdvojenosti, ali unutarnjoj neraskidivoj povezanosti.
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku gostuje u utorak, 10. lipnja s predstavom “Maratonci trče počasni krug“, kultnom komedijom Dušana Kovačevića u režiji Olje Đorđević. Teatar &TD odigrat će u četvrtak 12. lipnja u sklopu festivala predstavu “Slučajna smrt jednog redatelja” Rakana Rushaidata u režiji Dražena Krešića koja o teatru progovara iz njegove nulte pozicije – iz mraka pokusne dvorane gdje su svi potencijalni putevi još neistraženi i gdje pred autorskim timom zjapi zastrašujući niz mogućnosti. Uz upute koje su od redatelja dobili preko maila, troje glumaca polazi od niza zadanih referenci te improvizacija koje konstantno plešu na granici kazališnog i privatnog – ako takva granica uopće postoji.
Iz Splita će se prema Zagrebu u petak, 13. lipnja uputiti i Gradsko kazalište lutaka Split s predstavom “Nije pas beštija” koju je prema “Pasjim noveletama” Miljenka Smoje režirao Goran Golovko. U “Pasjim noveletama” Smoje je ovjekovječio povezanost i ljubav između njega i psa Šarka, a predstava “Nije pas beštija” rekonstruira njihove šetnje, dogodovštine i dijaloge u kojima Šarko, zahvaljujući svemu što je Smoje o njemu napisao, vodi glavnu riječ u evociranju zajedničkih uspomena. Zadnja predstava u službenoj konkurenciji je “Seljačka opera” mađarskog autora Béle Pintéra u režiji Andràsa Urbàna. Predstava, koju karakterizira lirski jezik balade i glazbeni izričaj dominantnih etno zvukova u kombinaciji s rockom, punkom, klasičnom i jazz glazbom, repertoarni je hit Drame Narodnog pozorišta Sarajevo.
Svečano zatvaranje festivala i dodjela nagrada održat će se u utorak, 17. lipnja uz koncert Sanje Doležal i Vladimira Kočiša Zeca koji će izvesti najveće hitove grupe Novi fosili. Cijeli raspored možete pogledati ovdje.