„Poštovani kukci i druge jezive priče“ (Maša Kolanović): Knjiga koja i po najvišim temperaturama ledi krv u žilama

Nešto je trulo na odjelu voća i povrća. Pogledaj tamo pokraj banana. Možda su to ipak breskve. Ni luk ne izgleda pretjerano zdravo. U ovoj jabuci možeš vidjeti svoj odraz, ona zasigurno nije trula, ali naš odraz je. Jesmo li mi postali trulež koja se širi prostorom ili samo godinama ustajemo na lijevu nogu?

Crnilo svakodnevice

Neprohodno stanje koje nas je zahvatilo ukomponirano je u zbirku priča “Poštovani kukci i druge jezive priče” autorice Maše Kolanović koja na prvu možda izgleda kao plod neobične suradnje Tima Burtona i Davida Walliamsa, ali nakon samo par pročitanih stranica možemo lako ustanoviti kako ovo nisu priče o insektima koji ispijaju čajeve, ni paranormalna iskustva za čitanje uz noćnu lampu ili svjetiljku mobilnog telefona.

U dvanaest priča hrvatske realnosti autorica je dočarala apsurd svakodnevnog života u kojem koračamo prema navodnom boljem sutra dok se pred nama razgrće put hladne zemlje koja se postupno preobražava u provaliju u koju svjesno i prijevremeno odlazimo. “Živi zakopani”, “Škrinja”, “Frižider”, “Lutke iz Černobila”, “Crnilo”, “U slučaju doživljenja” samo su neke od jezivo dobrih priča koje su svoje mjesto pronašle u zbirci.

Trebamo li se bojati današnjice jednako kao i ove knjige?

Poštovani kukci, u tijeku je akcija na drugom katu našeg šoping-centra! – viknuo je Leo i bezglavo otrčao u svoju preobrazbu postavši još jednom marionetom konzumerizma u priči koja nosi ime kao i sama zbirka.

Teleoperateri koji žele istrijebiti i ono malo novca iz naših džepova, prekomjerno trošenje ušteđevine, strah od pokopa na živo, prazne prodavaonice i previsoka razina brige za dan poslije sutra, godinu iza 2022. i radno vrijeme pekarnice na praznik koji dolazi za dva i pol tjedna glavna su problematika današnjice.  Ljudi ovdje ne čekaju da ih dostignu godine, oni dostižu sami sebe i gaze se teškim džonovima nakon čega postaju mrlje u državi s upitnom sudbinom.

Doza jeze jednaka povratku s godišnjeg

Detalj koji pridonosi odličnom pisanju svakako su ilustracije od same autorice koje na jednostavan način predstavljaju glavne motive priče za koju su namijenjene.

“Poštovani kukci” idealno su štivo za ovo prijelazno sjedim na plaži uz zvuk galebova, a uskoro ću sjediti u uredskoj stolici uz zvuk nervoznih šefova razdoblje koje dolazi brže od žutog lišća na cesti. Nitko neće iskočiti iza vrata ili maskiran zariti nož u subjektova leđa, ali nakon svake pročitane priče osjećat ćete jednaku dozu jeze kao i kod čitanja horora jer mračno stanje u kojem se likovi nalaze ima jednak učinak kao misteriozan poziv s nepostojećeg broja i lelujava zavjesa u danu bez daška vjetra.