09.07.2020.

Vrijeme čitanja: 5 minute Kakav je ovo bezobrazni priljev vanserijski dobre glazbe unutar mjesec dana? Travanj je prošao već znamo kako, ali glazba koja je izašla unutar tih mjesec dana je statistički na samom kraju Gaussa.

08.07.2020.

Vrijeme čitanja: 3 minute Puštamo novih deset domaćih i regionalnih singlova u borbu za naklonost slušatelja, a među stranim preporukama ima nekoliko zanimljivosti.

Recenzija – “Endless Summer” (Sóley): San o promjeni

23.05.2017. Vanja SenčarFoto: "Endless Summer" [cover]

Endless Summer“, treći solo album islandske umjetnice i multiinstrumentalistice Sóley, objavljen je dvije godine nakon hvaljenog studijskog albuma “Ask the Deep” i EP-a “Don’t Ever Listen”. Nastao je u suradnji s Albertom Finnbogason i duhovni je nasljednik obaju prethodnih ostvarenja. Ovaj kratak, polusatni album donosi sedam pjesama (i jedan instrumentalni intermezzo) čvrsto povezanih u cjelinu oko ljudima vrlo bliske tematike. Čekati zimu da prođe i s proljećem se radovati ljetu toliko je praiskonski zapisano u ljudskom biću da taj osjećaj ćute i djeca koja su premlada da pamte prošla ljeta. Pa ipak, kako je zapisano, samo mijena stalna jest i nepresušna je muza umjetnicima svih usmjerenja.

“Endless Summer” je glasovirski album. Sóley nam je pokazala utjecaj koji su na nju ostavile klasična i jazz glazbena naobrazba. Vrlo jasno čuje se utjecaj impresionizma Claudea Debussyja (Clair de Lune upada u uho kao očiti utjecaj) u pjesmama Úa (posvećena njezinoj kćeri) i Sing Wood To Silence. Obje krasi vrlo pozitivna emocija harmonija isprekidana disharmonijama i u glazbi i u stihovima. Grow i naslovna Endless Summer romantične su etide u Chopinovu stilu, dok je Before Falling valcer u Rahmanjinovu duhu. Kroz cijeli album protežu se prekrasne partiture za mali orkestar, što se ponajbolje čuje u pjesmi Never Cry Moon. Inače dominantni glasovir glavnu ulogu prepušta razigranim melodijama trombona i klarineta, dok im violončelo čini protutežu.

Sóleyin anđeosko nevin vokal u kombinaciji s iskrenošću tekstova svojstvenoj jedino djeci zaštitni su znak svih njezinih glazbenih ostvarenja. Ono što ovaj album razlikuje od prethodnih je zrelost u pisanju, ne samo autorska, već i životna. Zadržavši dječju zaigranost, Sóley progovara mudrošću osobe koja je već jednom prolazila životne cikluse zime i ljeta, lošeg i dobrog. Pamti strahove zbog kojih je jača i zna utješiti druge. Sóley vješto koristi mijenu godišnjih doba kao alegoriju za mijene u životnim dobima čovjeka. Ta je pjesnička slika prisutna i u ranijim ostvarenjima, ali ovdje Sóley progovara iz pozicije mudre žene koja zna da nakon zime, koliko god duga i teška bila, mora doći proljeće. Zima nije nešto čega se treba bojati, već nešto u čemu treba uživati. Bez lošeg ne bi znali za dobro.

Album je koncipiran kao pripovijest sa svim njezinim elementima: uvodom, zapletom, raspletom i sretnim završetkom na kraju. Úa i Sing Wood To Silence uvode nas u priču o dugom toplom ljetu koje nas čeka iza duge zime. Inbetween je intermezzo koji nagovještava promjenu, dok su Never Cry Moon, Grow, Before Falling i Traveler putokazi kako dostići Endless Summer (beskrajno ljeto). To putovanje je transcendentno i transcendentalno, ali to nas ne treba plašiti. Na neki način to je priča za laku noć s čudovištima koja dijete na kraju ipak umiri i uspokoji.

“Endless Summer” prepun je dualnosti. Topli tekstovi isprepleteni su mračnim pjesničkim slikama kao u bajkama. Iako na kraju album emocionalno i glazbeno završi sretno, dojam je da nam je Sóley u nasljeđe ostavila gorko-slatki osjećaj nevinosti zamijenjene za mudrost. Sam kraj pak spušta zastor na cjelinu i Sóley se oprašta od ovog ciklusa, a slušatelju preostaje s veseljem iščekivati njezin povratak na početku novog ciklusa prožetog mudrošću izvučenom iz ove glazbene avanture.

(Visited 106 times, 2 visits today)