Recenzija: Lauf Junge lauf – Bijeg Židovskog dječaka kroz dirljivu ali nedorečenu filmsku adaptaciju

Pokušaj adaptacije istoimenog bestselera Urija Orleva o dječaku koji bježi iz Varšavskog geta za vrijeme Holokausta, za njemačkog redatelja Pepea Danquarta (Black Rider, 1993.) urodio je filmom koji naslovom i formom asocira na „run, Forrest, run!“.

Prilikom režije Danquarta je igrao po pravilima iz udžbenika – i bez prethodnog znanja o knjizi film se čini doslovnim prijevodom koji manjka redateljskih utisaka i originalnosti, kao da je činjenica da se jedan Nijemac bavi ovom tematikom previše provokativna sama po sebi. Tako film prati osmogodišnjeg Surlika, kojeg su odlično utjelovila braća Andrzej i Kamil Tkacz, u bijegu od Nijemaca. Početak njegovog novog života obilježilo je ljeto u šumi s drugim dječacima gdje stječe vještine preživljavanja, od onih životno praktičnih do političkih kao što je skrivanje podrijetla. Zbog slijeda okolnosti odvaja se od skupine i zatječe se sam u okruženju gdje mora prebroditi oštru zimu. Šuma je poslužila kao dobra alegorija za nepredvidivost terena, za kontrast između vremena mira i rata kada se mjesto za odmor pretvara u izazovnog protivnika koji istovremeno služi kao skrovište.

S dubokim ozeblinama u rasparanoj odjeći sa zadnjim impulsima života, gonjen sjećanjem na oca koji mu govori da mora preživjeti, Surlik dolazi do vrata Magde (Elisabeth Duda) koja će mu nekoliko puta spasiti život ali i biti njegov „krstionik“. Od trenutka upoznavanja on postaje Jurek Staniak, kršćansko siroče. Magda ga uči molitvama i daje mu novi identitet. Tada film zapliće mrežu pitanja o vjerskom identitetu te je redatelj u montažnoj igri s Jurekovim uvjeravanjem Poljaka i Nijemaca u svoje kršćanstvo i retrospekcijom na očeve riječi: „Čak i kada zaboraviš majku i mene, nikada nemoj zaboraviti da si Židov“.  Kada gledate u oči dječaka koji je preživio više nego što itko treba u jednom životu zbog svoje vjere, koji govori kako nije Židov s tolikom uvjerljivošću, nakon što su ga izmučili u potrazi za dokazom, niste više ni u što sigurni. Tu je zakopana jedna dobra refleksija na patnje židovskog naroda tokom Drugog svjetskog rata.

Radnja filma se kreće kroz slijed anegdotskih događaja, izmjenu galerije likova kojima manjka dubine što je objašnjivo i njihovim prolaznim i minornim ulogama u Jurekovom životu. On naime odlazi od gospodarstva do gospodarstva gdje obavlja raznolike poslove u zamjenu za hranu. Impresivna gradacija se odvija kroz taj slijed jer na svakom imanju Jurek dolazi s novom pričom koja ima namjeru izazvati suosjećanje i veću porciju hrane, te ta priča svaki put dobiva nove likove i postaje duhovitija. Smisao za humor se ne gubi čak ni onda kada Jurek doživi nešto što bi i odrasloj osobi oduzelo svu pozitivnost, već dapače, od tragedije stvara priču za obmanu koja prelazi u potpuni apsurd. Tu se ipak vidi da je Staniek samo dijete, dijete čija je želja za preživljavanjem glavna poruka ovog filma.

Panoramičnost planova drži film u svijetlijim notama koje odgovaraju redateljskoj poetici. Povremeno se koriste i elementi iz kadrova Malickovih (Tree of life)  ili Trierovih (Melancholy) filmova za romantizaciju okoliša, kada je potrebno odvratiti pažnju od ratnih zbivanja na rijetke trenutke proživljavanja djetinjstva koje mu je bilo namjenjeno, ali ne i ostvareno. Možda najbolji kadar je onaj koji prikazuje oduševljenog  Jureka i njegovu prijateljicu u polju dok između i oko njih prolaze ruski tenkovi jer se u njemu krije sve što bi se moglo reći o tragičnosti ove priče.

Usprkos redateljskoj suzdržanosti, hrabrost ovog dječaka i dalje osvaja te čini film vrijednim gledanja. Teška tematika na valovima nježne duhovitosti, romatiziranih kadrova visoke produkcije umanjuje propuste i pretvara ovo djelo u dobar obiteljski film.