THE BATMAN (2022): Pattinson kao najuvjerljiviji Batman dosad?

the batman

Većina obožavatelja slaže se da je „Vitez tame” revolucionarizirao svjetsku kinematografiju, postao simbolom filmova o Maskiranom osvetniku i iznjedrio jednog od najkompleksnijih i najzanimljivijih negativaca ikad viđenih na velikom platnu (čiju izvedbu je ovjekovječio prerano preminuli Heath Ledger). Taj opće prihvaćen zaključak dolazi pod ruku s pitanjem je li redatelj Christopher Nolan podigao ljestvicu toliko visoko da će ga teško itko nadmašiti u svojim intencijama filma Batman da donese svoju viziju gledateljima diljem svijeta.

Redatelj Matt Reeves, čije se ime veže za posljednja dva nastavka trilogije filmova „Planet majmuna” i horor film „Cloverfield”, posljednji je vizionar koji je donio najmračniju verziju branitelja Gothama dosad. Svejedno, nameće se pitanje je li pritom ostvario i najbolju priču o Batmanu te je li Robert Pattinson dobar odabir za ulogu koju su prethodno maestralno uprizorili glumci poput Adama Westa, Michaela Keatona te Christiana Balea.

Radnja prati Brucea Waynea (Robert Pattinson), odnosno, primarno Batmana u njegovom putovanju kroz mračni i korumpirani Gotham koji je daleko od utopijskog svijeta stvorenog za normalno funkcioniranje društva. Umjesto toga, obilje korumpiranih pojedinaca u sudstvu i politici te službenika javne uprave služe nepravdi i vlastitom interesu korupcijskog predznaka, dok se pravi šefovi skrivaju u sjenama. Stvari se dodatno kompliciraju kada na scenu dođe obožavatelj enigmatičkih zavrzlama i ubojica funkcijski važnih osoba The Riddler (Paul Dano) koji pomiče granice Batmanovih detektivskih sposobnosti i pritom stvara nerede među hijerarhijski višim krugovima.

Najmračniji Gotham dosad

Pohvalan je faktor prvenstveno redateljevo izbjegavanje već otprije poznate priče o nastanku Batmana koji umjesto toga stavlja fokus na Bruceovo propitkivanje vlastite ideologije te je li on zaista pravi heroj. Sa sigurnošću se može reći da je ovo najrealističniji pristup realizaciji Batmana gdje protagonist ima puno nesavršenosti i odista djeluje kao prava osoba pod maskom koja se trudi napraviti pravu stvar, ali pritom radi mnoge greške. Dodatan pohvalan faktor jest da je konačno Batman definiran kao detektiv što on, de facto, prvotno i jest u stripovima.

the batman

Izvrsna detektivska priča isprepletena mnogim kontroverzama i neočekivanim iznenađenjima kao i primjesom akcijskih scena ono je što će mnoge obožavatelje držati prikovanima za sjedalo kompletna 3 sata. Iako sama minutaža filma jest predugačka i definitivno bi se moglo skratiti za 20 minuta amputacijom pojedinih scena poput nepotrebne ljubavne afere sa Selinom Kyle (Zoë Kravitz), poznatijom kao Catwoman, čiji lik djeluje ubačeno u radnju samo radi veće spolne raznolikosti među likovima, to svejedno neće stvoriti osjećaj monotonije među publikom.

Problem koji treba ipak istaknuti jest činjenica da iako film održava vrlo dobar ritam i dinamiku te pozadinsku tenziju, kod trećeg čina filma taj isti ritam pada i ubacuje se nepotrebna dramatizacija scena radi jačeg efekta kod gledatelja, odnosno, scene bivaju nepotrebno hollywoodizirane zbog nedostatka akcijskih scena u prethodna dva čina.

Pattinson je izvrstan Batman, ali…

Glavno pitanje koje se nameće jest je li Robert Pattinson ponosno zaslužio Batmanovo prijestolje ili je kompletno narušio lik jednog od najpopularnijih stripovskih junaka svih vremena. Pattinson kao Bruce Wayne još uvijek traži svoj vlastiti potpis, što se može oprostiti s obzirom na to da Wayneov lik u ovome filmu istražuje svoj vlastiti identitet. S druge strane, moglo bi se reći da glumac kao Batman može ponosno hodati uz bok glumcima poput Keatona i Balea jer njegova vlastita interpretacija Batmana zadovoljavajuća je na svim razinama i djeluje kao vrlo spretno izvedena simbioza Batmana iz animirane serije nastale 90-ih godina prošlog stoljeća te stripova. Pattinson donosi potrebnu tajnovitost, ali i akcijski segment koji se idealno uklapa u mračni ambijent cijeloga filma kojima kada se pridoda najhumanija realizacija Batmanovog lika dobije se vrlo svjež i zanimljiv prikaz obožavanog heroja.

Nikako ne treba izostaviti niti izvrsne izvedbe pozadinskih likova poput Colina Farrella u ulozi jedne od najvještijih i inovativnijih izvedbi poznatog Batmanovog negativca Penguina, Jeffreyja Wrighta u ulozi benevolentnog poručnika Gordona koji djeluje istovremeno lojalno i zabrinuto radi činjenice da ljudi oko njega nisu toliko iskreni koliko je on to mislio, Andyja Serkisa u ulozi najnetipičnijeg Alfreda Pennywortha ikad viđenog na platnu, ali i Paula Dana koji donosi zastrašujuću i daleko zreliju verziju Riddlera naspram verzije Jima Carryja iz filma „Batman zauvijek” (1995) te stvara antagonista koji itekako stvara separaciju među gledateljima po pitanju njegovih akcija i tako izbjegava jednodimenzionalnu karakterizaciju samog lika. Nikako ne treba izostaviti niti glumca Johna Turturra u ulozi malevolentnog Carminea Falconea čija jačina glumačkih sposobnosti izvlači osjećaj strahopoštovanja kod samog lika.

the batman

… film je samo za izabrane?

„The Batman” istovremeno zaslužuje epitet jednog od najkonkretnijih verzija Viteza tame ikad zabilježenih ispred kamere, ali i notaciju da se radi o filmu koji postoji za selektivnu publiku. Mnogi faktori tomu pridonose, ponajviše minutaža i fokus na ambijent i samu priču nego li akciju. Također film nije za nešto mlađe generacije zbog svog vrlo zrelog i tamnog načina pričanja priče, već za pobornike sporijih i teških filmova koji pažnju posvećuju ponajviše razvoju likova i problematici korupcije utkane u sami sustav.

S Robertom Pattinsonom skrivenim ispod tamne maske i obgrljenim crnim plaštom, mnogi se gledatelji mogu konsenzusom složiti, što u konačnici dokazuju i brojne rang liste, da glumac zaslužuje svoje mjesto pri vrhu kvalitetnih interpretacija stripovskog junaka. U konačnici, u ovome filmu uživat će svi obožavatelji detektivskih priča i dobrih napetih trilera stripovskog predznaka.