Intervju

Zdravko Šljivac: “Najveća glazba već je stvorena”

Foto: Toni Renaud
Vrijeme čitanja: 4 minute

Zdravko Šljivac svestrani je glazbenik, skladatelj, producent, dirigent, glazbeni pedagog, član brojnih svjetskih glazbenih žirija, urednik i suradnik Hrvatske radiotelevizije te član žirija RTL-ovog showa „Zvjezdice“. Dobitnik je nagrade Porin u više kategorija i u više navrata, nagrade Varaždinskih baroknih večeri te plakete Hrvatskog društva skladatelja. Osnivač je i dirigent zbora „Zvjezdice“ te veleposlanik kulture za Republiku Hrvatsku. Njegov je zbor nedavno proslavio 31.rođendan, a Šljivac je i ove godine nominiran za Porina u kategoriji „Najbolja produkcija albuma klasične glazbe“ za izvedbu Brahmsa i Brittena u nakladi “Croatia Recordsa”.

Kako ste se odučili na osnivanje zbora i kako je on izgledao na početku?

Bio sam pozvan u park Ribnjak 1985. godine gdje sam došao s idejom stvaranja dječjeg gradskog zbora. Imao sam viziju i odmah sam prionuo pripremama. Uspio sam formirati zbor s kojim sam od prve probe počeo vježbati klasičnu glazbu, ali smo paralelno radili i dječju pop glazbu, u kojoj smo napravili pravu revoluciju. U dječju sam glazbu unio primjerice reggae i rock and roll jer smatram da su djeca ta koja slušaju najbolju glazbu. Zbor je odmah dobio zavidan ugled. Imali smo sreću i što smo snimali za nedjeljni jutarnji program na televiziji pa su djevojke bile poznate javnosti. Uskoro smo počeli suradnju s dramom i operom zagrebačkog HNK, a onda i sa Zagrebačkim solistima i filharmonijom. Ime „Zvjezdice“ nastalo je iz moje vizije da ovaj zbor bude sjaj u glazbenoj, a usudio bih se reći i društvenoj tami.

Tko može postati članicom Vašeg zbora?

Odlične učenice sa sluhom i osjećajem za ritam i memoriju. Poznavanje nota nije uvjet i mnoge djevojke pjevaju samo po sluhu. No, ocjene su ono na čemu inzistiram, što se ispočetka pojedinim roditeljima činilo skandaloznim. Nekoć sam odlazio i na informacije svakoj djevojci u školu. Srećom, mogu reći da nam je svaka generacija prepuna iznadprosječnih talenata koji uspješno balansiraju između škole i drugih obveza.

Koji je najvažniji savjet koji dajete djevojkama?

Savjete je teško dijeliti i shvaćam da danas poručujem mladima ono što sam ja u njihovim godinama smatrao floskulama. Često im znam reći: ako propadne ideja ili ideal nije bio pravi ili ti. Dakle, ako čovjek doista vjeruje u nešto i bori se za to, može uspjeti.

 

Foto: Toni Renaud
Foto: Toni Renaud

Koji su Vaši najveći uspjesi?

Najvećim uspjehom smatram to što su „Zvjezdice“ u glazbi postale sinonim za nešto pozitivno, lijepo i uspješno. Postali smo primjer drugima, spominju nas u knjigama, čak se Dječji zbor radija Podgorice nazvao po nama, ali i mnogi drugi vrtići i folklorne grupe.

Osim što ste dirigent, bavite se i skladanjem. U kojem žanru skladatelji mogu nadopuniti postojeću glazbu?

Skladao sam i skladam sve vrste glazbe, no sve manje jer smatram da je najveća glazba već stvorena. Glazba je često u svojoj povijesti doživljavala nesporazum s publikom, no uvijek je pronašla put. Ipak, čini mi se da će suvremenoj umjetničkoj glazbi trebati dugo da nađe put do publike.

U čemu nalazite inspiraciju za skladbe?

Čajkovski je rekao da inspiraciju ne treba čekati, nego ju tražiti. Jednostavno imam potrebu nešto stvoriti i taj proces stvaranja novog je ono najljepše. S druge strane, zapisivanje melodija mi se manje sviđa, zbog čega sam bez nekih skladbi ostao jer ih nisam zapisao i najzad sam ih zaboravio.

Dobitnik ste desetak Porina, jedini ste ga dobili i pod pseudonimom, a ove ste godine nominirani za još jedan. Koje je Vaše mišljenje o toj glazbenoj nagradi, koju mnogi omalovažavaju?

Zajedno sa Stipicom Kalođerom, Zrinkom Tutićem i Nikšom Bratošem bio sam u prvoj ekspertnoj grupi Porina koja je odobravala tko se uopće može prijaviti za dobivanje nagrade. Kad smo prvi put proširivali kategorije, bio sam protiv, ja sam ih naprotiv htio suziti jer sam smatrao da bi onda i nagrada više značila. Danas nažalost nisam siguran da je Porin toliko važan i cijenjen među umjetnicima.

Foto: Toni Renaud
Foto: Toni Renaud

Osnivač ste i „Dječjeg opernog zbora“. Kako izgledaju probe za operu?

Članovi zbora su djevojčice i dječaci osnovne škole, a probe uglavnom vode suradnice. Najprije se u našem pjevačkom studiju vježbaju naši dijelovi, a potom kreću probe s orkestrom i ostatkom ansambla, kada djeca uče i potrebnu koreografiju.  Cijeli proces traje nekoliko mjeseci i zahtijeva predanost, no opera uvijek oduševi djecu jer upoznaju kazalište i iza pozornice: surađuju sa kostimografima, šminkerima, frizerima…

Sudjelujete u RTL-ovu showu „Zvjezdice“, gdje Vas mnogi doživljavaju kao najstrožeg člana žirija. Što Vam je najvažnije kod mladih talenata i koliko je teško prepoznati onaj pravi?

Pojam pravi je širok, no tražim ono nešto, onaj x faktor. Pokušavam odgonetnuti krajnje dosege svakog djeteta jer sam svjestan da uslijed treme i nedostatka iskustva neki ne pokažu najbolje što mogu. Po meni, glavna stvar u životu, a i u glazbi, je imati poruku i vjerovati u nju.  Takvi prolaze i postižu uspjeh.

Je li Vam zbog showa porasla popularnost?

Ne pojavljujem se prvi put na televiziji, iako sam češće bio iza ekrana u ulozi producenta i urednika. No, sada me puno više prepoznaju najmlađi, koji me traže selfie i autogram.

Kakvu budućnost po Vašem mišljenju ima hrvatska glazba?

Hrvatskoj glazbi glavni je problem jezik i mislim da zbog toga ona ne može postati svjetskom. S druge strane, imamo jako dobre glazbenike, poput svjetski poznate Dunje Vejzović, ali i današnjih mladih i perspektivnih izvođača, kao što su 2Cellos te jedan od dvojice najboljih svjetskih tenora Max Emanuel Cenčić. Usudio bih se predvidjeti i veliku svjetsku karijeru mladome baritonu Leonu Košaviću. Umjetnici moraju shvatiti da je došlo novo vrijeme i da moraju biti poduzetni.

Be social

Komentari