Istaknuto
18.01.2017.

Sinoć je u Galeriji Prsten otvorena izložba slavnog njemačkog umjetnika Antona Högera pod nazivom ”Ravnoteža”. Höger je pripadnik bečke škole fantastičnog realizma koja je prepoznatljiva po nestvarnim, sanjarskim motivima u raskošnome stilu manirizma, razrađenoj tehnici starih talijanskih i nizozemskih majstora. Ovom prilikom umjetnik izlaže svojih četrdesetak radova nastalih od 2003. godine pa sve do danas.

18.01.2017.

Zatvorite se i ove subote u Kavez s Glazbenim loncem – to će učiniti i Phaneron!

Film

Dokukutak: Bijes i metamorfoza (“What Happened, Miss Simone?”, L.Garbus)

23.01.2016. Marija VukšićFoto: leezajonee.tumblr.com

Iako bijes nije osjećaj primarno vezan uz pjesme Nine Simone i na površini se doista čini kao da melodije njezinih pjesama variraju između ljubavno melankoličnih, plesno zabavnih i pomalo tužnih, Nina Simone je u dokumentarcu Liz Garbus prvenstveno prikazana kao osoba puna unutrašnjih frustracija, ljutnje i revolta prema svijetu u kojem se nalazila. To ne čudi s obzirom da je Nina (pravim imenom Eunice Waymon) rođena u gradiću Tyron u Sjevernoj Karolini gdje je prevladavao južnjački mentalitet i rasizam prema Afroamerikancima bila je Ninina svakodnevnica.

I choose to reflect the times and the situations in which I find myself. That, to me, is my duty.” kaže Nina u jednom od brojnih intervjua koje je dala, no nije uvijek bilo tako. Njezina je karijera odijeljena na borbu između komercijalnih i širokoj javnosti prihvatljivih pjesama koje je zagovarao njezin suprug i menadžer Andrew Stroud te potrebe da kroz svoju umjetnost opjeva probleme s kojima se Afroamerikanci susreću u svakodnevnom životu. Njezina je ljutnja bila gorivo za neka od najvećih ostvarenja njezine karijere. Pjesme poput Mississippi GoddamBacklash Blues i Revolution direktna su referenca na revoluciju koju je pokrenuo Martin Luther King i osvetu koja je za to uslijedila od strane bjelačkog stanovništva. Njezina pjesma To be Young, Gifted and Black smatra se jednom od najvažnijih pjesama Pokreta za građanska prava u Americi.

Foto: uwubean.tumblr.com

Foto: uwubean.tumblr.com

Dokumentarac daje naslutiti da dio Nininog bijesa proizlazi iz vječne dualnosti njezinog lika. Da bi došla do pozicije slavne pjevačice, morala je pratiti trendove bjelačkog svijeta. Svoj prvi veliki hit I Loves You Porgy svirala je u Penthouseu Hugha Hefnera okružena porculanskim blondinama i tipičnim džentlmenima tog vremena među kojima je ona bila jedino crno lice. Učila je svirati klavir kod tipične južnjačke belle koja ju je učila svirati cijenjena klasična djela i koja je financirala njezino početno školovanje na Juliardu. Zbog toga je kao dijete bila uvijek negdje između, nije bila prihvaćena od strane afroameričke djece, a niti od bjelačke djece. Dio njezine frustracije proizlazi upravo iz činjenice da se morala isprva okoristiti sistemom koji mrzi kako bi postala dovoljno uspješna da se od njega odvoji.

Zbog svojeg političkog aktivizma koji je s vremenom počeo naginjati i nasilnim porukama, postala je persona non grata u popularnim medijima te je to negativno utjecalo na njezinu karijeru, odnose s mužem, ali i psihičku stabilnost i sreću. Njezino je loše stanje dodatno pojačala činjenica da ju je Andrew zlostavljao. “Nina Simone was a free spirit in an era that didn’t really appreciate a woman’s genius.” u jednome trenu kaže Attalah Shabazz, kći Malcoma X-a. Simonin duševni slom završio je bijegom u Afriku gdje se napokon osjećala sretnom.

Foto: uwubean.tumblr.com

Foto: uwubean.tumblr.com

What Happened, Miss Simone? nije dokumentarac čija je namjera Ninu Simone prikazati u najboljem svjetlu, niti mu je namjera ocrniti je. U biografskim dokumentarcima o svjetski poznatim osobama nema spoilera i nema neočekivanih plot-twisteva već je na redatelju ili redateljici da odluči koji element u životu osobe o kojoj se radi želi naglasiti i pokušati prikazati na novi način. Očito je da se Garbus odlučila koncentrirati na pitanje prava Afroamerikanaca, lošeg položaja afroameričkih žena u vlastitoj zajednici i teškom unutarnjem svijetu Nine Simone koji je utjecao na svaki potez u njezinom životu. Svaki odlučujući period u Nininom životu popraćen je izvedbom pjesme koja se na njega odnosila i dokumentarac čini lijepu i tipičnu cjelinu, od početka Ninine karijere do njezinog kraja. Was Nina Simone allowed to be exactly who she was? zaključno je, i zapravo retoričko, pitanje dokumentarca jer je očito iz svega što je gledatelju prikazano da život Nine Simone nikad u potpunosti nije bio pod njezinom kontrolom. No, ona i dalje ostaje žena odgovorna za “metamorfozu” glazbe toga vremena, a njezin glas i dalje ostaje prepoznatljiv i jedinstven.

What Happened, Miss Simone? nominiran je u kategoriji Najboljeg dokumentarca na ovogodišnjim Oscarima. Tu je nominaciju ovaj dokumentarac i više nego zaslužio, a valja reći da je donekle bolje uokvirio Pokret za građanska prava u Americi nego Selma, film koji je prošle godine nominiran u Kategoriji najboljeg filma.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(1 votes, average: 5.000 out of 5)

Komentari