Istaknuto
20.08.2017.

Dadaizam, kao umjetnički pokret, na svojim marginama skriva imena umjetnica koja zaslužuju da se svjetlo i pozornost skrene na njihov rad.

08.08.2017.

Pozadina mog romana, nazovimo ga tako, ili bolje – motiv zašto sam ga krenuo pisati jest hommage mojoj babi i dedi, zakletim antifašistima, ljudima koji su bili u logorima, austrijskim, mađarskim i ustaškim, ljudima koji su cijeli život krvavo radili za male nadnice, ljudima koji su odbili penziju jer su vidjeli da i komunisti kradu.

Izvedbene umjetnosti

Premijera operno-terorističkog projekta ‘Tosca 914’ u Teatru &TD

28.06.2014. Ziher.hr
Foto: Damir Žižić, itd.sczg.hr

Foto: Damir Žižić, itd.sczg.hr

U okviru festivala Perforacije 29. lipnja u 20 sati u velikoj dvorani Teatra &TD premijerno će biti izveden novi projekt doajena hrvatske perfrormerske scene Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo – Tosca 914.

Tosca 914 je protu-opera tehnologije moći čiji protagonisti stvaraju bespovratnu situaciju koja se opire tehnikama integriranja individua u društvo, iliti nužnosti koja se naziva policija: “Cilj je policije stalno uvećavati život i moć države”. Žudnja pobunjenih protagonista Tosce 914 je stvarati situacije stalnog smanjivanja života i moći države, smanivanje nužnosti za državom.

Ovaj treći dio dokumentarističke trilogije “Svaka revolucija je bacanje kocke” preuzima slučaj neuspješnogatentata Jakoba Schäffera na bana Skerlecza, koji se dogodio 25. svibnja 1914., nakon prvog čina opere Tosca u auli i vestibilu HNK-a u Zagrebu, kada je nadvojvoda Leopold Salvator u banovoj pratnji prisustvovao samo prvom činu najbolje operne izvedbe sezone s protagonistima Mirom Korošec i Markom Vuškovićem. Mjesec dana prije Sarajevskog atentatata i početka Prvog svjetskog rata pisao je Pokret: “Bez ikakave individualne krivnje imao je ban da bude napadnut možda kao predstavnik državnog stanja naše zemlje. Današnje državnopravno stanje naše domovine ima svoje uzroke, koji se ne daju pogađati revolverom.”

Trilogija je nadahnuta posljednjim rukopisom Josipa Horvata iz 1968. o isprepletenim sudbinama četvorice zagrebačkih atentatora između 1912. i 1914. (“četvorice humanih atentatora u Kroaciji” kao nultoj generaciji terorista) te povijesti hrvatske pobunjene omladine u doba Austro-Ugarske Monarhije.

Riječ je o Luke Jukiću (atentatora na bana Cuvaja) i Stjepanu Dojčiću (atentatora na komesara Skerlecza) koji su svoje atentate izveli te Stjepana Planinšaka i Jakoba Schäffera, za koje postoji sumnja jesu li uopće bili atentatori. Rad Indoša i Vrvilo nastoji promisliti materijalističku povijest medijskog djelovanja u kazalištu i koncept izvedbene umjetnosti izvan kazališnih načina proizvodnje kao odnos između teatralnosti kao gole egzistencije i teatralnosti kao medija.

U protu-operi o slučaju Schäffer sudjeluju funkcionari Šahtofona – Damir Bartol Indoš i Tanja VrviloDina Puhovski (mezzosopran),Helge Hinteregger (grlena glazba), Damir Prica Kafka (preparirani klavir), Miro Manojlović (vibrafon) te Hrvoje Nikšić Nikša (zvučne mikrofonije).

Predstava je nastala u koprodukciji DB Indoš/Kuća ekstremnog muzičkog kazališta, Teatra &TD i Festivala Perforacije, a nakon premijere slijedi izvedba 30. lipnja u 22 sata.

Komentari