21.09.2018.

Uoči početka nove kazališne sezone u Satiričkom kazalištu Kerempuh, razgovarali smo s redateljem Bobom Jelčićem o jednoj od najboljih prošlosezonskih predstava, njegovom autorskom projektu "Govori glasnije!".

16.09.2018.

Novi ravnatelj zagrebačke Opere prvi je stranac na tom mjestu od samostalnosti Hrvatske. Otkrio nam je na što će staviti naglasak u svom četverogodišnjem mandatu, ali i za koji nogometni klub navija te što mu je skriveni talent.

Recenzija – Knjiga mojih života: Memoari koji izazivaju smijeh i suze

14.05.2015. Hrvoje KorbarFoto: facebook.com/Aleksandar Hemon

Aleksandar Hemon 1992. napustio je Sarajevo i otišao na jednomjesečnu stipendiju u Chicago. Shvativši da se situacija u Sarajevu neće smiriti, traži politički azil i ostaje živjeti u Chicagu sve do danas. U međuvremenu je postao etablirani književnik na anglosaksonskom tržištu, piše za neke od najutjecajnijih književnih i kulturnih časopisa kao što su The New Yorker i The Paris Review, ali ponekad i za bosanskohercegovački portal Radio Sarajevo. Nakon dva izdana romana i nekoliko zbirki kratkih priča, Hemon je okupio svoje nefikcionalne tekstove koji se bave životom u predratnom Sarajevu i životom emigranata u Chicagu u zbirku Knjiga mojih života.

Iako su svi tekstovi pisani za publiku koja teško može locirati Bosnu i Hercegovinu i bivšu Jugoslaviju na geografskoj karti, Hemon ne upada u zamku banaliziranja situacije u ratnom Sarajevu/Jugoslaviji niti u zamku pretjeranog objašnjavanja konteksta situacije, što uostalom i nije zadatak (njegove) književnosti. On piše o dominantom osjećanju vremena koje je tih godina vladalo u Sarajevu, o hedonizmu koji je bio svojevrsna obrana od prijeteće budućnosti, o svom vlastitom povlačenju u izolaciju i naposljetku o odlasku u Sarajevu. Njegovi memoari nisu fikcionalni, ali isto tako nisu suha i faktografska publicistika – oni su priča o žrtvama rata, i to prvenstveno onim ljudskim.

Knjiga mojih života podsjeća na Sarajevski marlboro Miljenka Jergovića, ali i na dva dijela Historijske čitanke. Dok se potonja više bavi pop-kulturnim fenomenima i mitologijom bivše države, Sarajevski marlboro donosi priče iz same opsade Sarajeva (i završava fenomenalnom pričom o spaljivanju sarajevske vijećnice u kojoj je tada bila smještena Nacionalna i sveučilišna biblioteka te se ubraja u najbolje retke hiperproduktivnog Jergovića), koju Hemon nije sam proživio. Hemonova knjiga zapravo je most između dva njegova života – onog sarajevskog i čikaškog te jednako tretira i ratnu traumu, ali i traumu adaptacije kroz koju prolazi svaki imigrant. Iako se bavi teškom tematikom, Hemon u svemu pronalazi prostora za humor i time lišava svoj rad gotovo neizbježne patetike rata i izbjeglištva.

Jedan od najzanimljivijih tekstova u zbirci je upravo Knjiga mog života u kojem Hemon piše o svom fakultetskom profesoru Nikoli Koljeviću, inače jednom od vodećih šekspirologa i prevoditelja Shakespearea u bivšoj državi, kojem se za vrijeme studiranja divio, a koji je 90-ih postao jedna od vodećih ličnosti agresije na Sarajevo i BiH. Opservacije o tome je li u ljudima koji postanu ratni zločinci moguće prepoznati natruhe psihopatologije i u svakodnevnom životu prije rata podsjećaju na poznatu tezu Hannah Arendt o banalnosti zla konstruiranu u njenoj knjizi Eichmann u Jeruzalemu.

Posebno vrijedi istaknuti jedini tekst koji se ne bavi izbjeglištvom i ratom, ujedno i posljednji u ovoj zbirci. Radi se o tekstu Akvarij, svojevrsnom dnevniku umiranja Hemonove devetomjesečne kćeri Isabel. Potresni opisi zahvata koji su se izvodili na malenom djetetu, borbe roditelja i čitave obitelji protiv bolesti i naposljetku detaljan opis posljednjih trenutaka Isabel toliko su puni iskrenosti i emotivnog naboja da čak i kod najciničnijih srca (poput mojeg) izazivaju reakciju. Hrabrost koja je potrebna da se o takvoj temi piše i maksimalna iskrenost (koju ovdje ne uzimam cinično ni sa zadrškom) ključ je uspjeha ove pripovijetke, ali i čitave zbirke.

(Visited 499 times, 1 visits today)

0%
1