Istaknuto
20.01.2017.

Osvrnemo li se na prethodnu izložbenu 2016. godinu, možemo biti prilično zadovoljni. U našoj metropoli imali smo priliku vidjeti izložbe najrazličitijeg karaktera i opsega koje su uključivale značajna umjetnička imena i vrlo dobro osmišljene kustoske koncepcije. Sudeći prema dosad objavljenom rasporedu najvećih zagrebačkih muzeja, očekuje nas vrlo uzbudljiva izlagačka sezona i u 2017. godini.

18.01.2017.

Sinoć je u Galeriji Prsten otvorena izložba slavnog njemačkog umjetnika Antona Högera pod nazivom ”Ravnoteža”. Höger je pripadnik bečke škole fantastičnog realizma koja je prepoznatljiva po nestvarnim, sanjarskim motivima u raskošnome stilu manirizma, razrađenoj tehnici starih talijanskih i nizozemskih majstora. Ovom prilikom umjetnik izlaže svojih četrdesetak radova nastalih od 2003. godine pa sve do danas.

Intervju

Silvija Stipanov: “Ganz novi festival je platforma za razvoj autorskih poetika”

12.10.2016. Tim HrvaćaninFoto: Damir Žižić

Međunarodni festival razvojnog kazališta Ganz novi festival ove će se godine održati od 13. do 16. listopada u prostorima Kulture promjene Studentskog centra u Zagrebu. Ovogodišnji festival donosi desetak plesnih i kazališnih predstava te performansa, a u popratnom će programu biti održan niz radionica na temu bijesa. Uoči početka festivala razgovarao sam sa Silvijom Stipanov, umjetničkom voditeljicom, autoricom koncepta te producenticom Ganz novog festivala.

Kako je došlo do pokretanja Ganz novog festivala 2011. godine?

U sklopu europskog projekta apap u kojem sudjelujemo od 2011. godine organizirali smo predstavljanje ciklusa mladih belgijskih autora na Velesajmu kulture i aplicirali za potporu belgijskom ministarstvu koje nam je, kada je Velesajam već bio dobrano završio, odobrilo 10 tisuća eura. Tako je priča s Ganzom krenula u Belgiji. Naravno da smo i prije 2011. godine intenzivno razmišljali o pokretanju festivala koji će prezentirati kazališne autore mlađe i srednje generacije s obzirom na to da je ponuda takvih predstava u gradu nedostajala, bez obzira na odlične plesne festivale ili one etablirane poput Eurokaza i Festivala svjetskog kazališta.

Što podrazumijeva pojam ‘razvojno kazalište’?

Ganz novi već po nazivu pokazuje da predstavlja nadolazeće umjetnike. Međutim, situacija na sceni pokazuje da postoji veliki broj autora srednje generacije koji se više ne smatraju mladim i nadolazećim, nisu još ni etablirani, a trebaju i dalje platformu za razvoj vlastitih autorskih poetika. U tom smislu razvojno kazalište: autore pratimo kroz nekoliko festivalskih izdanja, a surađujemo kroz različite formate – koprodukcijama, radionicama, masterclassovima, mentorskim laboratorijima. Publika ima mogućnost pratiti razvoj nečijeg umjetničkog rada kroz nekoliko sezona.

Također, Ganz novi je i zato što sam sebe reinterpretira iz godine u godinu s obzirom na kontekst i promjene u potrebama scene i publike. U trenutku kad je Eurokaz prestao djelovati otvorilo se veliko polje za prezentaciju autora koji su etablirani, ali još nikad nisu predstavljeni u Zagrebu. Ove godine na Ganzu gostuju poznati libanonski kazališni redatelj Rabih Mroué, australska koreografkinja Rosalind Crisp te islandska koreografkinja i umjetnica Erna Ómarsdóttir. Tu su i autori srednje generacije koji surađuju s našim mladim umjetnicima poput Marije Jerez koja već tri tjedna radi s Evom Badanjak, Mateom Bilosnić, Sarom Ercegović i Ivanom Penovićem na pripremanju “Kabineta slasnih čuda”.

Ovogodišnji festival odvija se pod imenom Pobješnjeli Ganz novi festival. Zašto je bijes odabran kao motiv?

Nikad nemamo tematski okvir prema kojem biramo predstave jer bi to bilo presužavajuće. No, ove se godine popratni program odmetnuo i pobjesnio, iz razloga koji su nam svima poznati. To je sustavno uništavanje države u kojoj živimo, srozavanje uvjeta u kojima radimo i u kojima se kultura stvara. Pa umjesto da se osjećamo nemoćno, željeli smo okrenuti ploču na drugu stranu i rehabilitirati bijes. Kao što je Andrić rekao, bijes izaziva pokret, on je pokretač/katalizator promjene, može ga se koristiti i transformirati tako da nam kreativno služi.

Foto: Damir Žižić

Foto: Damir Žižić

Takve su i radionice ovogodišnjeg festivala. Radimo Rage Dance s Enesom Mahić, Furiozno kazalište s izvođačicom i autoricom Adrianom Josipović, Edo Maajka sklada pjesme s mladim piscima i glazbenicima, a imamo i Black Yoga Screaming Chamber, zvučno izoliranu komoru gdje oni kojima je to potrebno mogu ući i izvrištati se bez straha od skandala. Jedna će biti smještena u prostoru &TD-a, a druga ispred menze u Savskoj. Erna Ómarsdóttir održat će i Metal aerobik workshop koji će nam pokazati neke načine kreativne transformacije negativnih emocija. Osim plesnih i kazališnih predstava, koncertni performans Erne Ómarsdóttir i Valdimara Jóhannssona “Lazyblood” iskustvo je koje bi vam moglo spasiti život, kako tvrde sami autori. Bijes kao pokretač, a ne bijes kao nešto što je apriori destruktivno.

Programi će se održavati u svim prostorima Kulture promjene – Teatru &TD, MM centru, Galeriji SC i Francuskom paviljonu, pa čak i na Zrinjevcu.

U tijeku smo snimanja zvučnog performansa koji je inspiriran snovima zagrebačkih građana. Taj će performans biti izveden 13. i 14. listopada na Zrinjevcu, posjetitelji će udobno zavaljeni na ležaljkama moći uživati u zvučnom pejzažu komponiranom iz snovitih priča i zvukova grada. Na nekoliko lokacija odvija se i projekt nizozemske umjetnice Lotte van den Berg i Daan ‘t Sasa #BuildingConversationZAGREB2016. Oni posljednjih nekoliko godina proučavaju razgovorne tehnike naroda različitih kultura, od Maura i Aboridžina, Indijanaca, ali i pripadnika Occupy pokreta.

U Zagrebu će predstaviti četiri tipa razgovora. Parlament stvar gdje će publika moći pričati iz pozicije objekata/stvari; vremenska petlja gdje o svijetu pričamo idući generacijama unaprijed ili unatrag u vremenu; polemički razgovor gdje se konflikt koristi kao katalizator promjene te general assembly odnosno plenum. Ovaj program traži od publike suučesništvo: razgovori traju nekoliko sati, a uključuju zajedničko druženje, ispijanje čaja, šetnje i večeru. Zainteresirani se mogu javiti za sudjelovanje i rezervirati mjesto na ganznovifestival@gmail.com.

U sklopu ovogodišnjeg programa očekuje nas i nekoliko premijera.

Tako je. Rosalind Crisp surađuje sa švicarskim glazbenikom Bo Wigetom i već nekoliko dana rade u Francuskom paviljonu. Nastupit će sa svjetskom premijerom “Crisp & Wiget”, plesno-glazbenom predstavom koja se bazira na specifičnom radu na pokretu koji je Crisp razvijala posljednjih 20 godina. Ono što je sigurno je da će to biti jedna prava umjetnička poslastica za sve koji uživaju u plesu. Hrvatski autori Roberta Milevoj, Zrinka Užbinec, Matija Ferlin i Bojan Gagić u Francuskom paviljonu izvest će plesnu predstavu “U očima” koja preispituje poetike različitih plesača.

Predstava “Riding on a Cloud” i video “Pixelated Revolution” hrvatske su premijere radova libanonskog redatelja Rabiha Mrouéa. Njegove su predstave već gostovala u njujorškoj MoMa-i, u kulturnom centru Walker Art Center i na brojnim europskim festivalima. Nikad dosad u Zagrebu, stoga nemojte propustiti.

Ulaznice za sve programe u sklopu ovogodišnjeg Ganz novog festivala su besplatne, a moći će se podići na blagajni Teatra &TD svakog dana festivala od 11 sati do početka predstave. Intervju je nastao u suradnji s emisijom Generalna proba na Radio Studentu.

Komentari