Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Izvedbene umjetnosti

Ususret premijeri: Nostalgični povratak u stari Zagreb uz “Tko pjeva zlo ne misli”

24.09.2017. Veronika RagužFoto: hnk.hr

Zrinka Cvitešić, Dušan Bućan i Krešimir Mikić glavni su akteri predstave “Tko pjeva zlo ne misli”, prve ovosezonske dramske premijere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Ista će se održati 28. rujna, a zbog velikog interesa imat će čak dvije pretpremijere: 26. i 27. rujna. Djelo koje predstavlja duh jednog vremena i društva, a najpoznatije po svom kultnom filmskom uprizorenju, svakako je veliki izazov za čitav glumački ansambl, kao i za redatelja Renea Medvešeka kojem je ovo prva režija u središnjoj nacionalnoj kazališnoj kući. Da su očekivanja publike velika, svjestan je i Medvešek: “Riječ je o filmu čije replike mnogi znaju napamet, no mi ne pokušavamo replicirati film i na neki ga način reproducirati u kazalištu, već želimo progovoriti kazališnim medijem, u kojem je naglasak na suigri glumca i publike.”

Iako svoju adaptaciju temelji na noveli Vjenceslava Majera “Dnevnik malog Perice” i filmskom scenariju Kreše Golika, Medvešek je odlučio proširiti kontekst i prikazati i ono što je možda ostalo skriveno. Stoga će važnu ulogu imati radio, ključni medij tog vremena. Osim političkog konteksta, sa zagrebačkim mentalitetom upoznat će nas i veliki glazbeni hitovi 30-ih godina 20. stoljeća: Ja ljubim, Noćas ću draga tebi šaptat nježne riječi, Za jedan časak radosti, Marijana… “Bilo je to vrijeme zajedništva, druženja, pjevanja. Vladao je propuh u kući, ljudi su se izmjenjivali, mama je puno kuhala i prala puno suđa. Ljudi su se družili nekako jednostavno i bezuvjetno, drugačije nego danas”, govori Zrinka Cvitešić.

Od pobune do ljubavi

Upravo je povratak Zrinke Cvitešić na zagrebačku scenu razveselio mnoge. Kako sama ističe, gluma na materinjem jeziku za nju je poput povratka korijenima, neusporediva s glumom na engleskom na kojem “nikad to nije do kraja to”. Iako fizički i glasovno drugačija od kultne Ane Šafranek – Mirjane Bohanec-Vidović, Cvitešić je zapravo logičan izbor za tu ulogu. O njezinim glumačkim i pjevačkim sposobnostima svjedoče i nagrade Debitant godine na West Endu, Broadway World za najbolju glumicu u mjuziklu te Nagrada Laurence Olivier.

tko pjeva zlo ne misli

Foto: hnk.hr

“Ako usporedimo “Once” i ovu ulogu, tu je svakako puno teže biti glumac. Na West Endu je čitavi mehanizam kazališta potpuno drugačije napravljen i osmišljen, toliko pomaže glumcu i oformi ga na poljima glume, plesa i pjevanja da dobiješ jednu veliku sigurnost u svoje vještine. Ovdje je, nažalost, muka puno veća, puno više ovisi o tebi i tvom zalaganju,” ističe Cvitešić. Još jedna razlika između mjuzikla “Once” i najnovije zagrebačke premijere je što potonja, prema riječima ravnatelja Drame Ivice Buljana, nije mjuzikl. “Naša predstava nije dio komercijalnog kazališta i mjuzikla, već je riječ o visoko umjetničkoj predstavi, uz pjesme kao dodatak dramskom tekstu.”

Bračni par Šafranek, tj. Zrinku Cvitešić i Dušana Bućana, tekst “Tko pjeva zlo ne misli” prati još od studija, a izvrstan je primjer karme. Naime, na Akademiji su ovaj tekst dobili za ispit, a upravo su Cvitešić i Bućan bili glavni pobunjenici jer je “to glupo i tu se nema kaj vidjeti.” Danas im je tekst jako drag, komad su toliko zavoljeli da im je često puta na probama teško suzbiti smijeh. “Zrinka je sjajan partner na sceni. Ona je žena koja je zvijezda i ima taj status, ali je u poslu pravi kolega i ne komplicira stvari. Ja nisam pjevač, to nije moj fah. No ona mi je dala mnoge korisne savjete. Također, osim s njom, povezao sam se s čitavim ansamblom. Mislim da je to i najbitnije, da dišemo kao jedno, inače sve propada”, govori Dušan Bućan. Upravo su ansambl kao simbol zajedništva, koji je cijelo vrijeme na pozornici, i inače stil Renea Medvešeka kao redatelja.

U ZKM-u Medvešek je postavio niz uspješnica kao što su “Hamper”, “Brat magarac”, “Vrata do”, “Najbolja juha! Najbolja juha!”, “Čovjek koji je spasio Europu”, “Kristofor Kolumbo”… U tim je predstavama surađivao s gosponom Fulirom, tj. Krešimirom Mikićem kojem je ovo prva premijera u zagrebačkom HNK, čiji član ansambla postaje. Medvešekovi savjeti osim njemu pomogli su i Ivani Boban koju ćemo gledati u ulozi tete Mine: “Pokušavala sam zaboraviti sve što sam vidjela na filmu i utkati sebe u lik Mine, dati svoje viđenje lika.”

tko pjeva zlo ne misli 3

Foto: hnk.hr

Pijača kod Žnidaršića i izlet u Maksimir

Sama radnja dobro je poznata. Obitelj Šafranek živi na Gornjem gradu, odlazi “na pijaču k Žnidaršiću” i na izlete u Maksimir. Svakodnevni obiteljski ritam bilježi mali Perica. Njegov otac je službenik Franjo koji želi svojoj supruzi dokazati da je jako sposoban. S druge strane, ona je nesretna u tom braku i sanja o romantičnom muškarcu kakvog nalazi u gosponu Fuliru. Anine moralne ograde polako popuštaju pred šaputanjima gospona Fulira, koji će biti razotkriven i na koncu prisiljen oženiti tetu Minu.

Glumački ansambl čine i Ivan Colarić, Ivan Glowatzky, Dušan Gojić, Nikša Kušelj, Dora Lipovčan, Vanja Matujec, Iva Mihalić, Vlasta Ramljak, Barbara Vicković, Silvio Vovk i Mirta Zečević. Za glazbenu pratnju zaslužni su Jeremija Bundalo na violini, Stjepan Vuger na harmonici i Vinko Vujec na bas gitari. Glazbeni suradnici su Matija Antolić i Nenad Kovačić. Dramaturginja je Nina Bajsić, a asistentica redatelja Hana Zrnčić Dim. Scenografiju potpisuje Tanja Lacko, kostimografiju Doris Kristić, scenski pokret Pravdan Devlahović, savjetnik za arhivsku građu je Dinko Čutura, a oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek.

Komentari