Istaknuto
19.10.2017.

Večeras se u Francuskom paviljonu otvara izložba međunarodno priznate multimedijalne umjetnice OKO, povodom čega smo ukratko popričali s autoricom.

11.10.2017.

Boris Svrtan, ravnatelj kazališta Gavella, otkrio nam je planove za izgradnju nove kazališne dvorane u koju će se smjestiti novopokrenuta Scena 121, a prokomentirali smo i ovogodišnje Gavelline večeri, novu Gavellinu sezonu te sve veći broj mladih glumaca i redatelja koji surađuju s Gavellom.

Film

Važnost komunikacije prelazi granice vremena i prostora (“Arrival”, D. Villeneuve)

29.11.2016. Marija VukšićFoto: Facebook.com/WhyAreTheyHere

Redatelj Denis Villeneuve proslavio se dramom o otmici Prisoners i potom trilerom o ratu na drogu Sicario, a u svojem novom SF filmu Arrival (2016) pozabavio se potpuno drukčijom temom – dolaskom izvanzemaljaca na Zemlju, točnije 12 svemirskih brodova koji su naizgled bez razloga odlučili posjetiti naš plavi planet i sletjeti na 12 sporadičnih točaka u svijetu (koje začudo nisu sve u Americi). Za razliku od filmova kao što su Alien, War of the Worlds, Battlefield Earth, Cloverfield i Edge of Tomorrow u kojima okosnicu problema čine otvoreno nasilno nastrojeni izvanzemaljci, Arrival spada u spektar filmova kojem pripadaju Contact, Interstellar i Gravity. Naglasak nije na nasilju već prvenstveno na pitanju “zašto ste došli ovdje” koje zanima sve svjetske vođe u filmu.

Pronaći zajednički jezik…

Da bi saznali odgovor na to pitanje, američka vojska taj zadatak predaje u ruke lingvistice dr. Louise Banks (Amy Adams) koja vrlo uvjerljivo reagira na način koji publika očekuje, a zapravo rijetko vidi, od civila koji se prvi put suoči s nečim nevjerojatnim i zastrašujućim kao što je biće iz drugog kutka svemira od onoga koji nam je poznat. Za savršen prikaz emocija rastresenosti, straha, znatiželje i zadivljenosti koje se neprekidno izmjenjuju, Amy Adams zaslužila je pet zvjezdica.

Osim Louise Banks koja je odgovorna za jezične zavrzlame, tu je i lik Iana Donellyja (Jeremy Renner) koji je zadužen za znanstveni dio interakcije s izvanzemaljcima. Svijet je u strahu, na ulicama izbijaju neredi i svi sumnjaju da su vanzemaljci došli s nekom lošom namjerom, a Louise je pod ogromnim pritiskom da čim prije sazna što izvanzemaljci žele. Njezino objašnjenje da je jezik kompleksna pojava koja je odraz načina razmišljanja i shvaćanja stvarnosti (koje se u slučaju izvanzemaljaca drastično razlikuje od našeg) te se ne smije olako shvaćati, pada na gluhe uši.

Foto: Facebook.com/WhyAreTheyHere/

Foto: Facebook.com/WhyAreTheyHere

Lingvistika 101

Ako su se lingvisti nadali kompleksnoj analizi izmišljenog izvanzemaljskog jezika, nisu je dobili. Lingvistička objašnjenja ostala su na amaterskoj razini. Proces razumijevanja jezika prikazan je scenski napeto s puno papira i nacrtanih prikaza po vojničkoj bazi, mnogo kompjuterskih analiza, usputnim spominjanjem Sapir-Whorfove teze i puno neprospavanih noći no u dublje se lingvističke analize nije ulazilo. Bez obzira na to, sama činjenica da je vremenski velik dio filma utrošen na spomenute radnje pokazuje da je redatelju i scenaristima doista bila namjera prikazati težinu procesa kad je u pitanju shvaćanje jednog kompletno novog jezika koji se ne može povezati s niti jednim poznatim jezikom. Da sudbina svijeta leži na ramenima jedne lingvistice vrlo je originalna ideja i zapravo pogađa u srž problema modernog svijeta koji, iako vrvi komunikacijskim kanalima, komunikaciju koristi primarno kao sredstvo svađe, provokacije i nesporazuma, a ne mira i rješavanja problema.

Atmosfera i soundtrack

Atmosfera je u filmu savršeno pogođena, istinski napeta, a opet jednostavna, svoju napetost ne izaziva pretencioznim specijalnim efektima već jednostavnim kontrastima crne, bijele i zelene boje, odlično tajmiranim trenucima te soundtrackom koji potencijalno zaslužuje poseban članak. Arrival je jedan od onih filmova koji ne iskorištavaju samo vizualnu komponentu, već i onu slušnu te bi bez soundtracka iskustvo filma bilo puno slabije.

Životna filozofija

Na kraju se fokus filma odmiče od samih izvanzemaljaca i vraća se na teme puno bliže ljudskoj svakodnevnici – obitelji, životnim izborima, ljubavi te vječnim pitanjem “da možeš promijeniti svoju prošlost (odnosno budućnost), bi li to i učinio?”. Takav zaokret u filmu vjerojatno će razočarati one koji nisu fanovi “marmelade” i klišeizirane romantike te su se nadali da će se poanta radnje zadržati na izvanzemaljcima. Slabost filma je također i u samome liku Iana Donellyja koji je pomalo dvodimenzionalan i služi primarno kao romantičan interes Louise Banks, dok od njegove znanosti gledateljima skoro ništa nije prikazano. Bez obzira na ta dva potencijalna nedostatka, Arrival je definitivno potvrdio glasine o svojoj kvaliteti i svakako spada u one SF filmove koji će jednoga dana biti nezaobilazna referenca, upravo zbog te pomalo filozofske perspektive koja filmu daje dodatnu dubinu od samog susreta s izvanzemaljcima.

Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(13 votes, average: 4.538 out of 5)

Komentari