Dokumentaristički prikaz života s primjesom trilera (“God Knows Where I Am”, J. i T. Wider)

Linda

I ove su godine na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma, ZagrebDoxu u multipleksu Kaptol Boutique Cinema bili prikazani odlični dokumentarci vrhunskih inozemnih i hrvatskih redatelja među kojima se pronašao i God Knows Where I Am pod redateljskom palicom Amerikanaca Jedda i Todda Widera. Film se na festivalu natjecao u međunarodnoj konkurenciji, no nešto se ranije natjecao i na drugim filmskim festivalima kao što je HotDocs te ondje osvojio Posebnu nagradu žirija.

Ovaj dokumentarac, koji u svojim pojedinim napetim segmentima nalikuje na igrani film trilerskoga žanra, istodobno vam može izazvati osjećaje jeze i smiraja.

Dnevnik kao izvor informacija

Na farmi u kući na osami smještenoj u srce proplanka i šumovitog kraja u predjelu New Hampshirea pronađeno je tijelo Linde Bishop, sredovječne žene čiji je dnevnik koji je pisala u mjesecima svoga boravka u kući, poslužio kao dokument za rekonstrukciju njezinog života koji su Jedd i Tedd uzeli kako bi napravili ovaj izvrstan dokumentarac. Već se na samom početku filma stvara krimi-zaplet jer su forenzičari pronašavši tijelo mislili da se radi o nasilnoj smrti. I tada započinje svojevrsna istraga oko tog slučaja. Uz to su u film ubacili i svjedočanstva Lindinih najbližih osoba, osobito sestre, prijateljice i kćeri od kojih doznajemo kako je Linda živjela tijekom cijelog svog života, osobito u svojoj mladosti.

Linda – žrtva državnog sustava i birokracije

Iz njihovih svjedočanstava doznajemo uistinu mnogo zanimljivosti o njoj, od toga da je bila iznimno darovita, kreativna, duhovna i empatična osoba, do toga da je u kasnijoj životnoj dobi bolovala od šizofrenije, bolesti koja se u SAD-u liječi samo ako pacijent koji je ima pristane na njezino liječenje, a Linda je liječenje odbila. Tim činom postaje žrtvom državnog sistema koji su i njezini bližnji okrivili jer smatraju da nije bila dovoljno prisebna kako bi svjesno i trezveno odbila liječenje pritom. Iz filma doznajemo i da je patila od usamljenosti, od velike duševne boli te tendencije da stvara ljubavne veze s imaginarnim muškarcima.

Introspekcija koja čini film psihološkim

Ulazeći detaljno u svijest glavne junakinje, ovaj dokumentarac postaje i psihološki, a scene ambijenta u kojem je živjela prikazane su u podosta hladnim i sivim tonovima budeći tako u gledatelju osjećaj napetosti i tjeskobe. Kroz Lindinu introspekciju te vrlo atraktivnim lirskim prikazima sekvenci krajolika i prirodnog okruženja, film dobiva svojstvenu višeslojnost i time nadilazi formu običnog i klasičnog dokumentarca.

Preživljavanje u surovim zimskim uvjetima

Iz njezinih dnevnika doznajemo da joj je hobi bio opsesivno branje jabuka iz obližnjeg voćnjaka kojima se hranila nekoliko mjeseci čekajući tako zimske dane koji slijede. Druge hrane nije imala, o njoj je kontinuirano maštala jer je iznimno voljela kuhati, a jabuke su joj služile i za odbrojavanje dana do željno očekivanog susreta s čovjekom s kojim je izmaštala vlastitu vezu i brak. Nadala se da će kada početkom prosinca pojede posljednju jabuku, on doći i živjeti s njom. Dakako, to je bilo daleko od realnog i posljedica njezine opake šizofrenije koja ju je dovela upravo ondje gdje je i bila ne dozvoljavajući joj da postane svjesna situacije te se spasi od surove i teške zime i osame te pobjegne iz te kuće.

Tragičan lik u okrutnoj sredini

Zbog svih ovih okolnosti Linda Bishop tragičan je lik ove istinite priče. Život joj na koncu nije dozvolio da sama bira svoj put, a državni aparat je preko njezinih leđa pokazao svoju najsuroviju stranu u kojoj nema odviše humanosti ni milosrđa. Bila je odbačena i od birokracije i od zdravstva i izopćena iz društva. U borbi za vlastitu egzistenciju ostala je potpuno sama. Na koncu je umrla od gladi hraneći se snijegom koji je jedinog imala za jelo,  a vjera u Boga na kraju joj je bila najveća utjeha. Tada je znala da će je upravo On odvesti ondje gdje bi trebala biti.

I na kraju se gledatelj može zapitati – Jesam li ja sljedeći slučaj Linde Bishop? Može li i mene zadesiti njezina tragična sudbina? Odgovor bi bio da ona može zadesiti svakoga, i najzdraviju osobu ako igrom slučaja krene stranputicom vlastita života ne bivajući niti najmanje svjesna da je krenula baš tim putem kojim nije trebala.