Seksualnost, smrt i mistika kao okosnica opusa Dimitrija Popovića
Ukoliko ste upoznati s radom Dimitrija Popovića, velika retrospektivna izložba Misterij metamorfoza u Galeriji Klovićevi dvori neće vam se učiniti šokantnom. No susrećete li se prvi put s povampirenom Marilyn Monroe ili Severinom koja pozira s glavom Ivana Krstitelja na pladnju, neće vam biti svejedno.
Na izložbi je predstavljen impresivan opus u rasponu od čak 50 godina (1966. – 2016.) koji uključuje crteže, plakate, grafike, slike, asamblaže, skulpture/objekte, instalacije, performans i publicistiku. Sve spomenute naizgled različite medije prožima zajednička tematsko-motivska nit: tijelo. U fokusu Popovićeva rada nalazi se čovjek i njegovo tijelo, eros i tanatos. Zanimljivo je kako autor otvara pitanja vezana uz seksualnost i smrt, te mistične i nedokučive stvari, spajajući ih u začudne kompozicije sa ženama iz Biblije poput Judite ili Salome. Kao da već sve navedeno nije dovoljno, u interpretaciju se upliće i suvremeno društvo – njegovi spektakli, senzacionalizam i lažno blještavilo.
Tamna strana holivudskog života utjelovljena u ikoni pop-kulture Marilyn Monroe
Publika vidi Marilyn Monroe kao ikonu pop-kulture, senzualnu ženu koja mami uzdahe i prvorazrednu glumicu. Međutim, Popovića zanima ono što se krije ispod te površine. Što ako se maknu sva upisana značenja, što ostaje? Tijelo, trošno tijelo. U ciklusu Marilyn Monroe Popović dekonstruira sve ono što nam je o glumici poznato i razrađuje njezina moguća psihička stanja te prezentira tamnu stranu holivudskog života.
Severina preuzima ulogu fatalne biblijske žene u kontroverznom ciklusu
Popović je podignuo priličnu medijsku prašinu 2010. godine kada je u zagrebačkoj Mimari izložio fotografije Severine u ulozi fatalne biblijske žene Salome. Prema autorovim riječima, Severina je tijelom i izrazima lica izvrsno izrazila ljubav, žudnju, požudu, mržnju i osvetu. Nije to ništa posebno neobično, pogotovo ako se podsjetimo da Severina aktivno prati (i stvara) suvremenu umjetnost, kao u slučaju suradnje s OKO na performansu u Laubi. Tako je poznata pjevačica pristala pozirati Popoviću za ciklus fotokolaža Saloma u kojemu se zavodljivo poigrava s glavom Ivana Krstitelja. Osim fizičkog izgleda, izbor Severine zasigurno nije bio slučajan. Popović je vjerojatno računao s njezinom pričom koju taj izbor nosi te reakcijama većeg dijela publike koja je ostala isprovocirana ovim činom. Autor je ostvario suradnju i s glumicom Dorom Lipovčan u ciklusu Magdalena te psihologinjom Petrom Vrkljan u ciklusu Judita.
Dalijevsko istraživanje života, seksualnosti i smrti
Možda je manje poznato da je Popović izlagao uz remek-djela Salvadora Dalija, Georgesa Rouaulta i Jacksona Pollocka, i to na pariškoj izložbi Križ u umjetnosti i umjetnost križa u Galeriji Roi Doré. Uz to, na ovoj izložbi posvećeni su ciklusi umjetnicima koji intrigiraju autora, pa se ovdje tako, uz Leonarda da Vincija, Dantea, Mantegnu i Kafku, našao i Salvador Dali. Lako je uočiti poveznicu s jednim od najpoznatijih predstavnika nadrealizma i ekscentričnim slikarom koji se također bavio različitim umjetničkim medijima. Baš kao Dalijeve, i Popovićeve slike djeluju poput vizija, boreći se s temeljnim motivima kao što su život, seksualnost i smrt.
Dimitrije Popović umjetnik je pred kojim ne možete ostati ravnodušni. Možete reći da vam se nešto sviđa ili ne sviđa, u nečemu vidite bit, u nečemu je možda nema, ali rekla bih da je upravo jedan od njegovih aduta računanje na promatračevu emociju. Bez vašeg angažmana, nema ni komunikacije s izložbom. Saznanjem da je jedan od velikih poklonika Popovićeve umjetnosti Pierce Brosnan i da se Popovićeva djela nalaze u vlasništvu državnika poput Tonyja Blaira, Silvija Berlusconija i Angele Merkel, možemo zaključiti kako je riječ o umjetniku svjetskog kalibra, a da toga nismo ni bili svjesni.
Izložbu Misterij metamorfoza možete pogledati do 19. ožujka.